Koncepcja EFQM stanowi zintegrowany system biznesowy obejmujący wszystkie obszary zarządzania, składający się z danych wejściowych (umiejętności, potencjał), procesów oraz danych wyjściowych (wyniki).

Model EFQM. Jak skutecznie dążyć do doskonałości?

Model dążenia do doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM Excellence Model; ang. European Foundation for Quality Management), założonej w 1988 r. przez 14 ówczesnych liderów europejskiej gospodarki1 w celu poprawy konkurencyjności, zakłada wprowadzenie pomiaru stopnia realizacji strategii2. Wykorzystuje on ideę kompleksowego zarządzania jakością TQM (Gomez, Costa, Lorente 2011, s. 485; Heras-Saizarbitoria, Casadesus, Marimon 2011, s. 201).

Koncepcja EFQM stanowi zintegrowany system biznesowy, obejmujący wszystkie obszary zarządzania, składający się z danych wejściowych (umiejętności, potencjał), procesów oraz danych wyjściowych (wyniki). Pełni ona rolę systemu pomiaru, dostarczającego informacje w celu podtrzymania procesu uczenia się, a w konsekwencji rozwoju umiejętności i poprawy wyników przedsiębiorstwa (Gorji, Siami 2011, s. 153). System ten powinien wspomagać kierownictwo firmy w podejmowaniu decyzji, mających na celu poprawę dokonań generowanych w warunkach konkurencyjnych. Zadaniem metody jest wsparcie jednostki w osiąganiu doskonałości w drodze systematycznej poprawy i alokacji procesów.

Model EFQM jest kompleksowym narzędziem samooceny i wzorem doskonałości, do którego należy dążyć, podejmując określone czynności w każdym z filarów działalności firmy, obejmujących kryteria określające (rysunek 1) (Bou-Llusar, Escrig-Tena, Roca-Puig, Beltran-Martin 2009, s. 6; Rusjan 2005, s. 364):

  • potencjał/umiejętności (przywództwo, pracownicy, polityka, zasoby, procesy);
  • wyniki (pracowników, odbiorców, społeczeństwa, kluczowe rezultaty działalności).

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Contingency plan. Ciągłość działania przedsiębiorstwa a nieprzewidziane okoliczności (nie tylko epidemiologiczne)

Contingency plan. Ciągłość działania przedsiębiorstwa a nieprzewidziane okoliczności (nie tylko epidemiologiczne)

Contingency plan oznacza plan awaryjny, czyli pozwalający podjąć sprawne działania do zapanowania nad sytuacją, która nie powinna się przytrafić, choć może się wydarzyć. Wiąże się on ściśle z zarządzaniem ryzykiem, a także z terminami disaster recovery i continuity plan. W przypadku obszaru administrowania i utrzymywania systemów informatycznych, contingency plan zależy od roli partnera oraz strategicznych obszarów firmy. Mówi się, że przezorny jest zawsze ubezpieczony, ale czy biznes czerpie z tej mądrości? Czy w kontekście wydarzeń roku 2020 podejście firm uległo zmianie? I czy powinno?

Czytaj więcej

Rada nadzorcza i jej wpływ na działanie przedsiębiorstwa

Rada nadzorcza i jej wpływ na działanie przedsiębiorstwa

Rada nadzorcza jest organem powołanym do wykonywania czynności nadzoru we wszystkich dziedzinach działalności spółki. Zakres jej obowiązków oraz uprawnień zależy od formy prawnej spółki i uregulowany jest w Kodeksie spółek handlowych (ksh).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama