Określenie „strategia” w biznesie jest niemal tak samo powszechne jak sam fakt prowadzenia biznesu. Jeśli zapytalibyśmy jakąkolwiek osobę prowadzącą działalność gospodarczą z dużym prawdopodobieństwem dowiedzielibyśmy się, że posiada strategię – niezależnie od tego, czy jest prezesem banku, czy właścicielem straganu warzywnego.

Pomiędzy wrażeniem posiadania strategii a faktycznym zarządzaniem strategicznym i budowaniem przewagi konkurencyjnej, niestety, jest przepaść. W latach 90. na wykładach z zarządzania strategicznego profesor Zbigniew Szeloch wskazywał na prosty eksperyment, który wykonywał przy okazji spotkań z przedsiębiorcami. Zadawał dwa pytania, pierwsze: „Czy pańska firma posiada strategię?”. Odpowiedzi w prawie 100% były twierdzące, na pytanie drugie, które polegało na wskazaniu misji, mniej konkretne. Bardzo mało osób poza faktem istnienia strategii było w stanie wskazać na czynniki ją budujące – a do takich bezsprzecznie należy wizja i misja. Wydaje się, że problem leży w braku zrozumienia, czym faktycznie jest strategia oraz w braku narzędzi umożliwiających jej prawidłowe wdrożenie i zarządzanie.

To czym tak naprawdę jest strategia, starał się określić niekwestionowany autorytet w tej dziedzinie - Michael Porter, który wskazuje na powszechny błąd w postrzeganiu tego pojęcia. Parafrazując kwestię Stanisława Tyma w filmie „Miś” - „Nie mylmy pojęciowo dwóch systemów walutowych…”, postarajmy się oddzielić to, co jest zwykłym doskonaleniem operacyjnym od budowania prawdziwej przewagi konkurencyjnej.

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.