Właściwie każde przedsiębiorstwo może być budowane przez rozwój organiczny oraz nieorganiczny, czyli przede wszystkim przez przejęcia i połączenia (fuzje). Ścieżka budowania firmy w sposób organiczny wymaga wiedzy o rynku oraz zarządzaniu przedsiębiorstwem. Sukces przejęć zależy od dwóch czynników: odpowiedniej dojrzałości organizacyjnej oraz przynajmniej podstawowej wiedzy na temat przejęć osób zarządzających podmiotem przejmującym. Ograniczeniem każdego typu rozwoju może być dostęp do kapitału.

Małe i średnie firmy w Polsce - uwarunkowania strategii wzrostu

Teoretycznie każde przedsiębiorstwo może być rozwijane organicznie oraz nieorganicznie, czyli poprzez przejęcia i połączenia (fuzje). Obie ścieżki budowania firmy mogą być i często są stosowane równolegle. Pierwsza z nich wymaga przede wszystkim wiedzy dotyczącej rynku, na którym działa firma, a także wiedzy z dziedziny zarządzania przedsiębiorstwem, która staje się coraz ważniejsza wraz ze wzrostem firmy. Budowanie firmy przez przejęcia i połączenia wymaga dodatkowo przede wszystkim dojrzałości firmy przejmującej w zakresie kultury organizacyjnej oraz wiedzy na temat przeprowadzania transakcji, przynajmniej w stopniu podstawowym.

Rozwój organiczny

Rozwój organiczny to zwiększanie przychodów i zysków, a co za tym idzie, pozycji rynkowej przez działania wewnętrzne firmy, na przykład rozwój bazy klientów pod kątem obecnych produktów czy wprowadzanie nowych. Rozwój organiczny to najczęściej mniej lub bardziej stabilny wzrost przychodów, który odzwierciedla działania operacyjne firmy (marketingowe, sprzedażowe, produkcyjne, inwestycyjne, finansowe itp.). W rozwoju organicznym firma wykorzystuje zasoby finansowe wewnętrzne (wykreowany zysk), dług (kredyt, pożyczki, obligacje itp.) czy też kredyt kupiecki. W przypadku małych i średnich polskich firm nadal bardzo częste jest poleganie przede wszystkim na finansowaniu wewnętrznym.

Budowa dojrzałej firmy przez rozwój organiczny zazwyczaj wymaga długiego czasu, co najmniej kilku lat. W tym okresie firma realizująca ścieżkę organiczną jest narażona na wiele ryzyk, w tym między innymi: ryzyko błędów w zarządzaniu, budowy i utrzymania zespołu, utraty płynności czy dostępu do kapitału.

Dla większości firm na rynku typ organiczny to główna ścieżka rozwoju.

Rozwój nieorganiczny, czyli przejęcia

Budowanie firmy w sposób nieorganiczny jest realizowane przez przejęcia innych podmiotów na rynku, połączenia z nimi (fuzje) czy wykup ich aktywów (majątku materialnego i/lub niematerialnego) bądź też przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (przejmowane są zarówno aktywa, jak i zobowiązania). Realizując tę ścieżkę rozwoju, firmy właściwie natychmiast poszerzają swój udział w rynku (wzrost przychodów), uzyskują dostęp do nowego segmentu rynku (zazwyczaj wzrost przychodów plus nowe kanały dotarcia do klienta) czy przejmują konkretną wiedzę (know-how) itp.

Rozwój nieorganiczny może mieć charakter gotówkowy, bezgotówkowy lub mieszany. W przypadku bezgotówkowych transakcji przejęć, czyli zakupu udziałów czy akcji spółki przejmowanej oraz zakupu aktywów, przedsiębiorstwa czy jego części, sprzedający zamiast gotówki otrzymują udziały czy akcje spółki, która dokonuje przejęcia, i stają się wspólnikami czy akcjonariuszami tej spółki.

Realizacja rozwoju nieorganicznego bardzo często jest zależna od zasobów finansowych firmy przejmującej lub też od jej możliwości pozyskania finansowania.

W porównaniu ze żmudnym budowaniem firmy w sposób organiczny ścieżka przejęć i fuzji wydaje się znacznie mniej ryzykowna, a z pewnością jest o wiele szybsza. Główne ryzyka wiążą się tu przede wszystkim z błędami dotyczącymi przeprowadzania samej transakcji oraz w zakresie połączenia operacyjnego przedsiębiorstw czy wchłonięcia przejętych aktywów.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dark patterns nie umarły, ale Twoja reputacja może. UX‑grzeszki, które naruszają prawo

Dark patterns nie umarły, ale Twoja reputacja może. UX-grzeszki, które naruszają prawo

Współczesna sprzedaż online nie rozgrywa się wyłącznie na poziomie cen, dostępności czy logistyki. W coraz większym stopniu kluczowym polem walki o klienta – i przedmiotem oceny przez regulatorów – staje się interfejs użytkownika. To właśnie tam podejmowane są decyzje zakupowe. Tam rozgrywa się subtelna gra między „pomocą” a „presją”, między „ułatwieniem” a „manipulacją”. Są tacy, którzy twierdzą, że sukces w e-commerce to kwestia właściwego algorytmu i designu, który prowadzi użytkownika za rękę jak wykwalifikowany sprzedawca. Problem zaczyna się pojawiać, gdy ta ręka ściska nadgarstek klienta zbyt mocno.

Czytaj więcej

Żeby współpraca z influencerem nie odbiła się czkawką…

Żeby współpraca z influencerem nie odbiła się czkawką…

Przedsiębiorca Wojciech prowadzi markę odzieżową. Sprzedaje za pośrednictwem sklepu internetowego, więc widoczność w sieci ma dla niego znaczenie. By zwiększyć rozpoznawalność marki, Wojciech postawił na współpracę z influencerami. Wysyła do nich ubrania, a w zamian influencerzy publikują posty, reelsy, stories dotyczące jego marki. Jedną z osób, z którymi nawiązał kontakt, był Jan, influencer z około 100 tys. obserwujących na Instagramie i TikToku. Wojciech wysłał Janowi komplet odzieży z nowej kolekcji. W zamian Jan miał opublikować trzy krótkie filmy wideo i jeden post karuzelowy. Filmy pojawiły się w ciągu tygodnia, zgodnie z ustaleniami. Ale żaden nie był oznaczony jako reklama. Jan po dwóch tygodniach od publikacji materiałów usunął je. Wojciech napisał do niego, pytając, co się stało. Odpowiedź była krótka: „nie było umowy, może później wrzucę coś jeszcze”.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.