Ład korporacyjny jest zbiorem zasad postępowania zarówno dla organów spółek, jak i – a może przede wszystkim – dla członków tych organów, tj. rady nadzorczej, zarządu i akcjonariuszy. Utrzymanie ładu korporacyjnego w spółkach w ostatnich miesiącach było nie lada wyzwaniem i często wymagało szybkiego przeorganizowania w funkcjonowaniu oraz odnalezienia się w gąszczu nowo uchwalanych przepisów prawnych.

Jak w czasach pandemii utrzymać ład korporacyjny w spółce?

Wprowadzony w Polsce stan zagrożenia epidemicznego, a następnie stan epidemii skutkowały coraz to dotkliwszymi obostrzeniami w relacjach międzyludzkich, co przełożyło się również na pracę kolegialnych organów spółek. W celu uniknięcia paraliżu decyzyjnego w spółkach kapitałowych, ustawodawca w ramach tzw. tarcz antykryzysowych (dalej: tarcze) wprowadził zmiany do Kodeksu spółek handlowych (KSH), które m.in. ułatwiły zdalną pracę ich organów. Wprowadzone rozwiązania pozwoliły „uodpornić” się spółkom na epidemię COVID-19. Umożliwiono m.in. przeprowadzenie posiedzeń przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, ale również, co istotne, wydłużono terminy realizacji obowiązków sprawozdawczych. Wydłużony do 14 lipca 2020 r. został także termin dokonywania zgłoszeń do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Pierwotnie odroczono ww. termin do 13 lipca, z uwagi jednak na wystąpienie w tym dniu problemów technicznych i brak dostępu do strony WWW rejestru, Ministerstwo Finansów wydłużyło czas przyjmowania zgłoszeń o dodatkowy dzień. Co do zasady zmiany spotkały się z ożywioną reakcją rynku i dużym zainteresowaniem spółek, które w obliczu epidemii musiały stawić czoła dużo większym problemom niż realizacja obowiązków korporacyjnych. W niniejszej publikacji prezentujemy najważniejsze konsekwencje wprowadzonych zmian.

Ułatwienia w funkcjonowaniu spółek

Modyfikacje uczynione mocą tarcz mają charakter ewolucyjny i nie sposób zaprzeczyć ich istotnemu wpływowi na funkcjonowanie spółek kapitałowych, który w wymiarze praktycznym oznacza zwiększenie dostępności sfery korporacyjnej wobec wspólników oraz akcjonariuszy, a także potencjalną intensyfikację ich aktywności na forum organu właścicielskiego spółek kapitałowych. Co istotne, wdrożone rozwiązania nie mają charakteru doraźnego jako antidotum na paraliż funkcjonalny, w którym nieoczekiwanie znalazły się liczne spółki wskutek sytuacji wywołanej pandemią. Akty prawne wprowadzające nowe przepisy w żaden sposób nie stwierdzają, że omawiane mechanizmy miałyby mieć charakter czasowy. Co więcej, obserwacja praktyki ostatnich miesięcy dostarcza licznych przykładów potwierdzających efektywność instytucji pozwalających na udział w posiedzeniach organów spółek przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej – wydaje się, że zmiany zagoszczą w życiu korporacyjnym spółek na dobre.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Dotacje i fundusze nr 33/2020

Zobacz również

Dane w HR ‑ do czego się przydają i od czego zacząć przygodę z analityką HR?

Dane w HR - do czego się przydają i od czego zacząć przygodę z analityką HR?

Jak często dowiadujesz się na spotkaniu, że jakiś wskaźnik wynosi 15% i zastanawiasz się, co to oznacza? Czy to dobrze? A może czas zacząć rozglądać się za bardziej stabilną firmą? Tak samo mamy w HR – bo skąd wiemy czy rotacja na poziomie 15% jest dobra? Albo czy 500 roboczogodzin absencji nie oznacza, że w sumie to firma się zamyka?

Czytaj więcej

Co z tym rozwojem?

Co z tym rozwojem?

– A co, jeśli zainwestujemy w rozwój pracowników, a oni odejdą z firmy? – zapytał dyrektor finansowy.

– A co, jeśli tego nie zrobimy, a oni zostaną? – odpowiedział własnym pytaniem prezes.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.