Transformacja cyfrowa (digital transformation, DX) to nowa strategia prowadzenia biznesu, zakładająca ciągłą gotowość do zmian. Jej podstawę stanowią innowacje technologiczne, w tym nowoczesne aplikacje IT i rozwiązania organizacyjne, które pozwalają na elastyczne zarządzanie firmą. Przeprowadzenie przedsiębiorstwa przez ten proces wymaga wypracowania kompleksowego i metodycznego podejścia. Od czego zacząć ten projekt i jakich obszarów rzeczywistości organizacyjnej powinien on dotyczyć?

Jak się przygotować do cyfrowej transformacji biznesu?

Czym właściwie jest cyfrowy model biznesowy?

Jednym z trendów charakteryzujących współczesną gospodarkę jest postępująca cyfryzacja. Polega ona na wykorzystaniu technologii teleinformatycznych, które pozwalają współczesnym organizacjom na zwiększenie ich produktywności oraz lepsze reagowanie na zmiany. Z rozwojem cyfryzacji gospodarki bardzo silnie związana jest koncepcja Przemysłu 4.0 zakładająca stopniową integrację systemów wykorzystywanych w organizacji. Takie systemy dzięki ich efektywnemu powiązaniu mają tworzyć sieć ułatwiającą wielokierunkowy przepływ informacji. To z kolei ułatwia nie tylko monitoring procesów, ale także wspomaga podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.

Cyfrowa transformacja to jednak coś więcej niż tylko cyfryzacja organizacji. By mówić o DX, przedsiębiorstwo powinno wykorzystać technologie cyfrowe do wprowadzenia zmian w swoim modelu biznesowym. Zmiany te powinny dotyczyć nie tylko procesów podstawowych, ale także tych o charakterze pomocniczym. Szczególnie istotnym obszarem DX są procesy zachodzące na styku organizacji z jej otoczeniem, a zatem w obszarze łańcucha dostaw czy obsługi klientów. Transformacja biznesu wspierana przez technologie cyfrowe powinna mieć charakter kompleksowy i zintegrowany. Dzięki temu będzie ona w stanie wywołać skutki w różnych obszarach działania organizacji, a zatem np. w sposobach pracy, organizacji procesów, metodach zarządzania czy analizowania i raportowania danych.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Obserwujemy, jak ChatGPT przenika do codzienności uczniów, studentów, startupowców, usługodawców, pracowników korporacji i menedżerów. Dziś to narzędzie AI generuje nie tylko odpowiedzi i porady na najprostsze zagadnienia, ale też newslettery, sprawozdania, kampanie marketingowe, złożone plany ekspansji i przemówienia prezesa. Co więcej, wiele osób nadal nie wie, czy może legalnie wykorzystywać takie treści i czyją są one własnością.

Czytaj więcej

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.