By podjąć jakąkolwiek decyzję, kadra zarządzająca potrzebuje danych i osoby, która na podstawie tych danych przedstawi w zrozumiały sposób wnioski i zarekomenduje możliwe działania. Cyfrowy świat oddziałuje w znaczący sposób na obie te zmienne – zarówno dane, jak i osobę Finance Business Partnera, który ma stanowić pomost pomiędzy skomplikowanym światem danych a kadrą zarządzającą, stąd jego rola jest kluczowa w organizacji i procesie podejmowania decyzji. Cyfryzacja zmieniła świat nieodwracalnie, a jej znakiem rozpoznawczym są sztuczna inteligencja, machine learning czy big data, których analizowanie wymaga określonych kompetencji. Wobec wyzwań stawianych przez świat cyfrowy zmieniły się oczekiwania wobec Finance Business Partnera oraz zakres umiejętności niezbędnych do pracy na tym stanowisku. Przeanalizujmy zatem, jak zmieniały się oczekiwania i kompetencje kluczowe na tym stanowisku w ostatnich latach.

Finance Business Partner w cyfrowym świecie

W morzu danych, czyli co nam daje cyfryzacja?

Świat cyfrowy to świat pełen wyzwań. Pozwala na agregację danych na niespotykaną wcześniej skalę. Firmy starają się wykorzystać dobrodziejstwa tego świata, zbierając dane w każdy możliwy sposób. Finalnie powstają ogromne bazy danych, które można wykorzystywać do tworzenia analiz i wyciągania wniosków. Niestety, cyfryzacja niesie ze sobą pewne zagrożenia i wyzwania. Na przykład rosnąca liczba danych (również wrażliwych) zbieranych przez firmy jest głównym celem hakerów. Jest to największe zagrożenie płynące z cyfryzacji. Jednak istnieje jeszcze jeden, bardziej prozaiczny problem. Ogromne bazy danych wymagają coraz lepszego oprogramowania oraz przede wszystkim osób z właściwymi kompetencjami do ich obróbki, tworzenia analiz i wyciągania wniosków kluczowych dla kadry zarządzającej. Ponadto często brakuje standaryzacji przez co dane są nieczytelne, a raportowanie w nieusystematyzowany sposób prowadzi do braku przejrzystości i zwiększa ryzyko podjęcia błędnej decyzji.

Choć cyfryzacja niesie ze sobą zagrożenia, to warto również zastanowić się na przykładzie finansów i controllingu, jakie benefity oferuje. Poniżej wymieniono kilka przykładów korzyści:

  1. Świat cyfrowy umożliwia dostarczanie zarządzającym danych lepszej jakości. Agregowanie big data oraz wykorzystanie możliwości płynących z zaawansowanych analiz w połączeniu z nowymi technologiami jak artificial intelligence dają możliwość tworzenia bardziej istotnych i dokładniejszych raportów finansowych, a także niefinansowych.
  2. Dokładniejsze prognozowanie: analiza predyktywna (oparta na danych, algorytmach i machine learning) oraz efektywne wykorzystanie danych historycznych umożliwia tworzenie bardziej szczegółowych i dokładniejszych prognoz. To z kolei zwiększa konkurencyjność poprzez szybką reakcję na trendy na rynku i wykorzystanie szans.
  3. Większa efektywność operacyjna: analiza danych umożliwia identyfikację procesów, które mogą być zautomatyzowane. Analizy mogą ujawnić np. wąskie gardła na produkcji (tzw. bottleneck) oraz zwiększyć produktywność. To wszystko skutkować może lepszą wydajnością, redukcją kosztów, a finalnie lepszą zyskownością.
  4. Lepsze zrozumienie i zarządzanie customer experience.
  5. Analityka umożliwia przegląd interakcji klientów z firmą i stwarza szansę na identyfikację problemów. To z kolei przyczynić się może do wprowadzenia kluczowych zmian i polepszenia doświadczeń klienta. Lepszy wizerunek firmy w oczach klienta może być kluczowy do jego zatrzymania.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Obserwujemy, jak ChatGPT przenika do codzienności uczniów, studentów, startupowców, usługodawców, pracowników korporacji i menedżerów. Dziś to narzędzie AI generuje nie tylko odpowiedzi i porady na najprostsze zagadnienia, ale też newslettery, sprawozdania, kampanie marketingowe, złożone plany ekspansji i przemówienia prezesa. Co więcej, wiele osób nadal nie wie, czy może legalnie wykorzystywać takie treści i czyją są one własnością.

Czytaj więcej

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.