Podkreślane przez czynniki oficjalne zmiany na rynku pracy przestają być jedynie „faktami medialnymi”. Szereg znaczących decyzji politycznych w oczywisty sposób bezpośrednio oddziałuje na polską gospodarkę. Dodatkowo z danych Eurostatu wynika, że bezrobocie w Polsce zanotowało rekordowo niski poziom – 4,8%.

Co słychać na rynku pracy?

Twórców ankiety zainteresował wpływ tak znaczących zmian na sytuację przedsiębiorstw. Być może wyniki ankiety wskazują na skalę wyzwań, przed jakimi stoją przedsiębiorcy niezależnie od ich wielkości.

Podnoszony niekiedy problem spodziewanego odpływu kobiet z rynku pracy dla ponad połowy respondentów (58%) ma charakter teoretyczny. Jednakże pozostała część przedsiębiorców zauważa bieżące lub nadchodzące zagrożenia. Warto zwrócić uwagę, że dla połowy z nich odpływ oraz bierność zawodowa kobiet stanowi problem natury fundamentalnej. Oznacza to kłopoty dla 1/2 polskich przedsiębiorców.

Innym znaczącym ekonomicznie faktem jest półmilionowa armia pracowników, którzy w bieżącym roku osiągną wiek emerytalny. Pojawia się potrzeba działań kompensujących utratę rąk do pracy. Dla znacznej części badanych (40%) rozwiązaniem jest zintensyfikowanie procesów rekrutacyjnych zanim pojawi się problem niedoboru. To zdroworozsądkowe podejście ma według nas charakter nieco „ekstensywny”. Warto przy tej okazji wspomnieć, że dla aż 45% przedsiębiorców z tej grupy (18% całości) pracownicy cudzoziemscy stanowią realną alternatywę dla pracowników rodzimych.

Uzupełnieniem obrazu działań kompensujących są inicjatywy na rzecz zwiększenia atrakcyjności miejsca pracy dla aktualnych pracowników poprzez wzrost wynagrodzeń oraz modyfikacje systemów kafeteryjnych i motywacyjnych. Działania takie chce podjąć blisko ¼ pracodawców. Nieco większą grupę (27%) stanowią przedsiębiorcy, dla których obecna i oczekiwana zmiana na rynku pracy jest szansą na restrukturyzację procesów i podniesienie sprawności firm oraz wzrost wydajności zatrudnionych.

Kolejnym zagadnieniem, które interesowało twórców ankiety, były opinie przedsiębiorców na temat pracowników z zagranicy. 63% ankietowanych jest nie tylko zwolennikami wprowadzenia rozwiązań ułatwiających zatrudnianie cudzoziemców – aż ⅓ z tej grupy uważa za niezbędne podjęcie aktywnych działań zwiększających atrakcyjność Polski dla pracowników z zagranicy. To aż 20% wszystkich badanych. Z kolei dla ⅓ ankietowanych cudzoziemcy nie rozwiążą problemów rynku pracy w Polsce. Trzeba także wspomnieć, że 14% opowiada się za ograniczeniami i koniecznością zamknięcia polskiego rynku dla pracowników z zagranicy.

Pozostałe 37% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Obserwujemy, jak ChatGPT przenika do codzienności uczniów, studentów, startupowców, usługodawców, pracowników korporacji i menedżerów. Dziś to narzędzie AI generuje nie tylko odpowiedzi i porady na najprostsze zagadnienia, ale też newslettery, sprawozdania, kampanie marketingowe, złożone plany ekspansji i przemówienia prezesa. Co więcej, wiele osób nadal nie wie, czy może legalnie wykorzystywać takie treści i czyją są one własnością.

Czytaj więcej

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.