Od 1 stycznia 2016 r. w Polsce obowiązują nowoczesne przepisy prawne regulujące procedury restrukturyzacji i upadłości przedsiębiorców. Wyodrębniono postępowanie restrukturyzacyjne od postępowania upadłościowego oraz wprowadzono nowe instytucje prawne, w szczególności postępowanie o zatwierdzenie układu oraz przygotowaną likwidację w upadłości.

Co powinni wiedzieć o upadłości i restrukturyzacji dyrektor finansowy i główny księgowy?

Celem postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości przez przedsiębiorcę poprzez umożliwienie mu dokonania restrukturyzacji w drodze zawarcia układu z wierzycielami przy zabezpieczeniu słusznych praw wierzycieli, a w przypadku restrukturyzacyjnego postępowania sanacyjnego także w drodze sanacji.

Jedynie dłużnik może zdecydować o rozpoczęciu postępowania (wyjątek: postępowanie sanacyjne wobec niewypłacalnej osoby prawnej). Rozpoczęcie postępowania restrukturyzacyjnego jest dobrowolne. W przypadku większości postępowań restrukturyzacyjnych przedsiębiorca zachowuje zarząd nad przedsiębiorstwem.

Celem postępowania upadłościowego nie jest kontynuacja działalności przedsiębiorcy, lecz zaspokojenie wierzycieli w jak najwyższym stopniu, a jeżeli racjonalne względy na to pozwolą, zachowanie dotychczasowego przedsiębiorstwa.

Przesłanki otwarcia restrukturyzacji

Proces restrukturyzacji może zostać wszczęty wobec przedsiębiorcy, który albo znajduje się w stanie zagrożenia niewypłacalnością, albo jest niewypłacalny. Podmiot zagrożony niewypłacalnością to taki, który w niedługim czasie może stać się niewypłacalny. Podmiotem niewypłacalnym jest ten, który spełnia jedną z następujących przesłanek: utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych lub w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych wtedy, gdy wartość zobowiązań przewyższa wartość ich majątku, a stan taki utrzymuje się przez okres dłuższy niż 24 miesiące. Przyjmuje się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu tych zobowiązań przekracza trzy miesiące.

Obowiązki związane ze stanem niewypłacalności

W przypadku zaistnienia stanu niewypłacalności zarządzający firmą mają obowiązek złożyć w terminie 30 dni wniosek o ogłoszenie upadłości lub doprowadzić w terminie 30 dni do wydania przez sąd postanowienia o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego. W przypadku, gdy nie dokonają żadnego z powyższych, narażają się na odpowiedzialność cywilnoprawną oraz karnoprawną. Warto zwrócić uwagę, że o ile w przypadku wniosku o ogłoszenie upadłości wystarczające jest jego złożenie w terminie 30 dni od dnia zaistnienia stanu niewypłacalności, o tyle w przypadku postępowania restrukturyzacyjnego konieczne jest wydanie przez sąd postanowienia o otwarciu takiego postępowania w tym terminie. Ustawodawca przewidział cztery rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych. Są to: postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie układowe, postępowanie sanacyjne.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Dynamiczny rozwój rynku pracy zdalnej oraz rosnąca popularność elastycznych form zatrudnienia sprawiają, że outsourcing usług do niezależnych specjalistów staje się dla firm codziennością. Freelancerzy wykonują dziś projekty IT, zadania z zakresu marketingu, projektowania graficznego czy tworzenia treści. Warto jednak pamiętać, że nawiązanie współpracy z osobą, która nie jest pracownikiem etatowym, wymaga dopełnienia określonych formalności. Ich znajomość pozwala nie tylko uniknąć błędów, ale przede wszystkim – zabezpieczyć interesy obu stron.

Czytaj więcej

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e‑commerce

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e-commerce

Jeśli sprzedajesz w internecie lub działasz w imieniu internetowej platformy handlowej, koniecznie zapoznaj się ze zmianami w prawie, wynikającymi z Ogólnego Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR), które istotnie wpłyną na Twój biznes. Rozporządzenie to wprowadza istotne znaczące zmiany dla przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce, a niedostosowanie się do nich może grozić nie tylko sankcjami finansowymi, ale także utratą reputacji i zaufania ze strony klientów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.