Leasing jako forma finansowania inwestycji jest coraz bardziej popularną usługą. Rynek leasingu po załamaniu związanym z kryzysem finansowym, kiedy skurczył się do 23 mld zł, już w pierwszym półroczu 2010 r. osiągnął poziom 23,2 mld zł. 

Naturalnie najpopularniejszym przedmiotem leasingu pozostają środki transportu. Rosnąca powszechność leasingu powoduje, że coraz rzadziej przedsiębiorcy zaglądają do szczegółowych postanowień umowy oraz tzw. Ogólnych Warunków Umowy Leasingu. Zanim taka umowa zostanie podpisana, warto się zastanowić nad możliwymi alternatywami i ich skutkami.

Przede wszystkim należy podjąć decyzję odnośnie rodzaju produktu leasingowego. Do wyboru mamy dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Generują one bardzo odmienne skutki podatkowe i bilansowe. Leasing finansowy w swojej postaci nie odbiega zasadniczo od kredytu. Podobnie jak w przypadku kredytu – odsetki stanowią koszt uzyskania przychodu, a przedmiot amortyzowany jest przez Korzystającego. W strukturze finansowania wyodrębnione są raty miesięczne składające się z części kapitałowej i odsetkowej – na część odsetkową przypada dodatkowo podatek VAT. Na całość VAT-u wynikającego z zakupu przedmiotu leasingu wystawiana jest nota na początku umowy leasingu, dzięki czemu przedsiębiorca ma możliwość rozliczenia podatku VAT w całości w momencie zawarcia umowy. Niektóre firmy dodatkowo wspierają przedsiębiorców, oferując finansowanie VAT-u w ratach miesięcznych. Motywem do zawarcia umowy leasingu finansowego mogą być relatywnie bardziej atrakcyjne warunki cenowe i elastyczność firm leasingowych w kwestii struktury finansowania.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.