Rozmowa z doktorem TOMASZEM CICIRKO, dyrektorem Biura Rachunkowości Zarządczej i Płynności Finansowej oraz KAROLEM SIKORĄ, kierownikiem Działu Informacji Zarządczej Poczty Polskiej SA o roli informacji zarządczej.

Rola rachunkowości jako systemu informacyjnego w zarządzaniu strategicznym

W pierwszej kolejności chciałabym zapytać o Panów pogląd na miejsce i rolę rachunkowości jako systemu informacyjnego w zarządzaniu strategicznym, a także o miejsce i rolę współczesnej rachunkowości zarządczej w procesie zarządzania ukierunkowanym na całokształt dokonań organizacyjnych, a tym samym realizację strategicznych zamierzeń przedsiębiorstwa?

Tomasz Cicirko: Bez wątpienia we współczesnych organizacjach rośnie rola rachunkowości zarządczej i systemów informacyjnych w zarządzaniu, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym. Trudno sformułować wygrywającą strategię bez dokładnej i adekwatnej informacji o funkcjonowaniu organizacji oraz otoczeniu, w jakim działa. Jest ona również niezbędna w procesie planistycznym, informacje o historycznych kosztach i przychodach, cenach itp. są wykorzystywane w budżetowaniu tak krótkookresowym, jak i długookresowym. Nie do przecenienia jest także rola rachunkowości zarządczej przy samym wdrożeniu strategii, a następnie jej monitorowaniu i motywowaniu pracowników do podejmowania działań zgodnych z wyznaczonymi w strategii celami.

Jakie cele stawia się w Poczcie Polskiej przed strategiczną rachunkowością zarządczą?

T.C.: Wiarygodna prognoza finansowa jest kluczowym elementem każdej strategii. Strategiczna rachunkowość zarządcza w Poczcie Polskiej ma za zadanie przygotowanie takiej właśnie prognozy, uwzględniając przy tym otoczenie rynkowe oraz działania rozwojowe i restrukturyzacyjne podejmowane przez spółkę. Konieczne jest pogodzenie sprzecznych niejednokrotnie interesów części biznesowej oraz back-office, tak aby wypracować rozwiązania gwarantujące możliwość finansowania inwestycji i generowania dodatnich wyników finansowych w całym okresie objętym prognozą.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.