Temat numeru

Poddajemy wnikliwej analizie najbardziej gorące i aktualne zagadnienia finansowe i controllingowe, co pozwoli na bieżąco śledzić trendy i nowości ze świata finansów oraz wyciągnąć cenne wnioski z prezentowanych problemów, dylematów i rozwiązań. Każdorazowo na temat numeru składa się kilka artykułów, których zadaniem jest wielowymiarowe potraktowanie omawianego zagadnienia.

MC_63_9.jpg

Controlling kosztów – od planowania do zarządzania

Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie – tego czasu jest coraz mniej, a to ze względu na konkurencję, zasoby personalne, które są ograniczone, oraz na skrócenie cyklu życia produktów/usług. Organizacje powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty i eliminować nieprawidłowe rozwiązania.

Rachunek kosztów w zarządzaniu procesowym

W teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwem od lat zadaje się pytanie, czy istnieje narzędzie do ustalenia rzeczywistej wielkości rozliczanych na produkty kosztów. Poważna krytyka w dziedzinie rachunku kosztów, jaka nastąpiła w ostatnim czasie, doprowadziła do rozwoju rachunkowości zarządczej uwarunkowanej działaniami. Z dominującego obecnie nurtu procesowej orientacji przedsiębiorstwa stosunkowo niedawno wyłoniła się koncepcja, która w opinii wielu rewolucjonizuje dotychczasowe rozwiązania w zakresie rachunku kosztów.

MC_63_20.jpg

Kiedy i dlaczego warto wdrożyć rachunek kosztów działań (ABC)?

Większość firm odchodzi już od tradycyjnego zarządzania opartego na strukturach wydziałowych i pionach organizacyjnych. Coraz więcej firm, szczególnie z tzw. nowej gospodarki, o swoim biznesie myśli w sposób procesowy. Transfer technologii jest tak błyskawiczny, że przestaje być przewagą konkurencyjną. Jednocześnie konsumenci postrzegają produkty i rynki jako jednorodne, coraz mniej przywiązując się do marki. W takim środowisku kadra zarządzająca musi skupić się na poszukiwaniu zysku wśród najlepszych i najbardziej efektywnych procesów wewnątrzfirmowych. W nowoczesnej rzeczywistości biznesowej klasyczny rachunek kosztów pełnych, stosujący metodę doliczeniową, nawet dobrze skrojony i przemyślany, nie jest w stanie precyzyjnie skalkulować kosztów. W nowoczesnym biznesie poszukującym precyzyjnych danych z pomocą może przyjść rachunek kosztów działań, z ang. activity based costs.

MC_63_24.jpg

Rachunek kosztów influencer marketingu

Influencer marketing to w ostatnich latach coraz popularniejsza forma prowadzenia działań marketingowych w mediach społecznościowych. Influencerzy to osoby najczęściej prowadzące blogi i vlogi (wideoblogi) w różnych dziedzinach. Często są to pasjonaci, uważani przez zewnętrznych odbiorców za ekspertów. Tym samym stają się oni ambasadorami marki i liderami opinii, dzieląc się swoją wiedzą na temat produktów.

MC_62_s. 14.jpg

Robotyzacja w obliczu nowych wymagań biznesowych i zmian w obszarze obsługi kadrowo-płacowej

Monika Kosicka   Finanse i Controlling 62/2019 Tekst otwarty

O robotyzacji mówi się, że z trendu, a następnie mody, stała się koniecznością. Koniecznością, po którą sięgają przedsiębiorcy, aby realizować cele operacyjne prowadzonych biznesów. Koniecznością, która powoduje niemałe zamieszanie w obszarze usług IT i prowadzi do zmiany roli pracowników w procesach operacyjnych. Ale również koniecznością nasilającą się dzięki stale rosnącemu udziałowi cyfryzacji i digitalizacji danych, w czym pomagają nam również zmieniające się przepisy prawne i udostępniane nam – obywatelom, pracownikom i przedsiębiorstwom – elektroniczne portale komunikacji.

MC_62_s. 19.jpg

Od docflow do workflow, czyli o skutecznym modelowaniu i czynnikach warunkujących sukces wdrożenia

Od lat nie cichnie dyskusja na temat przepływu pracy i dokumentów oraz zarządzania procesami biznesowymi zachodzącymi w firmach. Nierzadko wiele pojęć z tego zakresu stosujemy błędnie, dlatego warto usystematyzować sobie wiedzę o nich, wskazać różnice między nimi i ostatecznie odpowiedzieć na pytanie, czy oprogramowania wspomagające ten obszar można z sukcesem wdrożyć we wszystkich przedsiębiorstwach. To kluczowe, jeśli chcemy skutecznie zarządzać procesami w firmie.

MC_61_08.jpg

Controlling kluczem do sprawnego zarządzania zmianą w firmie – czy to możliwe?

Grzegorz Zontek   Finanse i Controlling 61/2019 Tekst otwarty

Dzisiaj zmiana w naszym życiu prywatnym i zawodowym jest czymś tak naturalnym i powszechnym, że konieczne stało się antycypowanie zmian, zrozumienie ich i wyciąganie wniosków na przyszłość. Innymi słowy: uczymy się, jak zarządzać zmianą, co w przyszłości ma ułatwić przejście przez kolejne zmiany.

MC_61_14.jpg

Controlling wspierający zmiany – określony styl zarządzania jednostką

Controlling to metoda kierowania organizacją, polegająca na tworzeniu oraz aktualizowaniu systemu planowania, konstruowaniu wskaźników i mierników oceny finansowej oraz pozafinansowej jednostki gospodarczej, jak również przygotowywaniu informacji operacyjnych i strategicznych w celu podjęcia najbardziej odpowiednich decyzji w organizacji. To koncepcja, styl zarządzania.

MC_61_19.jpg

Różnice w podejściu do zmiany w tradycyjnych i zwinnych metodach prowadzenia projektów

Zmiana jest nieuniknionym, chociaż nie zawsze pożądanym elementem zarządzania projektami. Konieczność jej wdrożenia może wynikać zarówno z dezaktualizacji kluczowych wartości projektu (jego celu, zakresu, kosztu, czasu czy jakości), jak i oddziaływania czynników zewnętrznych, które nie zawsze da się określić na etapie planowania. W różnych metodach zarządzania projektami zmiany traktowane są w odmienny sposób. O ile w podejściu tradycyjnym wszelkie modyfikacje często są „złem koniecznym” generującym niepotrzebne ryzyko, o tyle w metodach zwinnych zmiana jest naturalnym elementem projektu, warunkującym możliwość jego realizacji, tak by spełniał on oczekiwania klienta.

Archiwum

Polecamy