Temat numeru

Poddajemy wnikliwej analizie najbardziej gorące i aktualne zagadnienia finansowe i controllingowe, co pozwoli na bieżąco śledzić trendy i nowości ze świata finansów oraz wyciągnąć cenne wnioski z prezentowanych problemów, dylematów i rozwiązań. Każdorazowo na temat numeru składa się kilka artykułów, których zadaniem jest wielowymiarowe potraktowanie omawianego zagadnienia.

MC_58_13.jpg

M&A alternatywą dla rozwoju organicznego?

Rozwój organiczny to nic innego jak wzrost potencjału firmy w następstwie inwestycji finansowanych kapitałami własnymi przedsiębiorstwa oraz długiem. Niewątpliwie zaletą rozwoju wewnętrznego jest możliwość dostosowania jego tempa do indywidualnych możliwości przedsiębiorstwa. Jednak na jego efekty trzeba czekać dość długo i może okazać się on rozwiązaniem dość kosztochłonnym. Może warto spojrzeć przychylnym okiem na możliwości wzrostu nieorganicznego?

MC_58_19.jpg

Inwestor finansowy czy strategiczny?

Jan Kospin   Finanse i Controlling 58/2018

Nie ulega wątpliwości, że polskie przedsiębiorstwa są atrakcyjne zarówno dla inwestorów strategicznych, jak i finansowych. Wybór inwestora najlepszego z punktu widzenia właściciela przedsiębiorstwa jest kwestią, która musi zostać każdorazowo indywidualnie przeanalizowana przy podejmowaniu decyzji o prowadzeniu procesu sprzedaży przedsiębiorstwa. Czym się kierować przy podejmowaniu takiej decyzji? Dla jakich przedsiębiorców najlepszy będzie inwestor strategiczny, a dla jakich finansowy?

Rozliczenie transakcji przejęcia – alokacja ceny nabycia

Sprawozdawczość jednostek w sytuacji, gdy dokonywane jest połączenie dwóch podmiotów, szczegółowo reguluje Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej 3 Połączenia jednostek gospodarczych. Zgodnie ze standardem, aby rozliczyć transakcję przejęcia podmiotu gospodarczego, należy dokonać procesu – powszechnie określanego mianem alokacji ceny nabycia. Proces ten został szczegółowo omówiony w niniejszym artykule.

NDA i LOI – forma, treść oraz odpowiedzialność za naruszenie umów

Transakcje dotyczące fuzji i przejęć ze względu na swój złożony charakter obejmują szereg czynności podejmowanych przez strony. Można wyróżnić kilka ich etapów, których przejście wyznaczają: podpisanie listu intencyjnego, przeprowadzenie badania prawnego (due diligence), zawarcie umowy przedwstępnej czy prowadzenie dalszych negocjacji i wreszcie zawarcie umowy przyrzeczonej (ostatecznej), która realizuje założone cele transakcji.

MC_57_14 inne.jpg

Zarządzanie satysfakcją klienta

Zadowolony klient jest najważniejszą wartością przedsiębiorstwa – chętniej kupuje nowe produkty, jest mniej wrażliwy na cenę, a często dzięki swoim rekomendacjom pomaga organizacji pozyskać nowych nabywców. Z tego względu zarządzanie satysfakcją klientów stanowi dziś jeden z podstawowych wyznaczników strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Czym tak naprawdę jest satysfakcja klienta, jakie są jej główne determinanty i wreszcie – jak ją skutecznie mierzyć i doskonalić? Na te i inne pytania odpowiada ten artykuł.

fic_57_portfel.jpeg

Jak zarządzać portfelem klientów i liczyć jego rentowność?

Żeby mieć czym zarządzać, firma musi zbudować tzw. masę, czyli portfel swoich klientów. Dopiero wtedy może nim zarządzać i liczyć jego rentowność. Jeśli przedsiębiorstwo oferuje usługi stałe, inaczej abonamentowe, by zarabiać, ważna jest nie tylko wielkość portfela, ale i jego jakość. Jednak nawet jeśli portfel klientów firmy nie jest imponujący, trzeba nim administrować. Podpowiadam, jak robić to dobrze.

MC_57_29.jpg

Controlling projektów sprzedażowych

Często można spotkać pogląd, że analizy controllingowe w dziale sprzedaży powinny pokazać niemalże wszystkie możliwe współczynniki, złożone ze wszystkich przypuszczalnych kombinacji dostępnych danych. Rodzi to pewne wątpliwości. Po pierwsze, powoduje to chaos, przeładowanie informacjami, brak priorytetów i niemożność podjęcia prawidłowej decyzji. Po drugie, takie analizy niewiele mają wspólnego z controllingiem, gdyż controlling wymaga ustawienia standardów, do których można porównywać wyniki, wskazać różnice i wyciągać wnioski. Po trzecie, rodzi pytanie – jakie informacje komu dostarczać?

mc_56_informacja_zarzadcza.jpeg

System informacji zarządczej przedsiębiorstwa - moda czy konieczność?

Informacja w przedsiębiorstwie stanowi podstawę podejmowania decyzji na wszystkich szczeblach zarządzania. Informacje kształtują świadomość o zjawiskach zachodzących w samej organizacji oraz jej otoczeniu. Informacje, rozumiane jako zinterpretowane dane, traktowane są współcześnie jako czwarty czynnik produkcji (oprócz ziemi, kapitału i pracy), dlatego to warto zastanowić się nad rolą systemu informacji zarządczej w przedsiębiorstwie.

Archiwum

Polecamy