Podnoszenie kwalifikacji personelu sprzyja rozwojowi całej jednostki. Wybór właściwej formy i zakresu szkoleń, kursów oraz wyjazdów połączonych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych czy studiów kierunkowych nie tylko pozwoli właściwie motywować pracowników, ale również zapewni znaczące korzyści podatkowe.

Wydatki szkoleniowe w kosztach podatkowych

Nie każdy wydatek podnoszący kwalifikacje personelu można uznać za koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych lub prawnych. O możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych decyduje związek przyczynowy z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Trzeba o tym pamiętać w przypadku kursów profilowanych zarówno pod kątem niezbędnej wiedzy konkretnych pracowników wyspecjalizowanych działów jednostki, jak i w związku z ogólnym przedmiotem jej działalności. Na przykład szkolenie z zakresu cash flow będzie kosztem – mimo że działalność podmiotu nie polega na prowadzeniu rewizji finansowej lub usług księgowych – pod warunkiem, że jest ono niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania działu księgowości celem prowadzenia rachunku przepływów pieniężnych.

Należy zwrócić uwagę na tendencję do eliminowania przez organy skarbowe kosztów wydatków na szkolenia organizowane przed dniem rozpoczęcia działalności operacyjnej przez podmiot, czyli przed jego rejestracją. Wydatki takie charakterystyczne są przede wszystkim w grupie podmiotów o obrotach poniżej 1,2 mln euro, które rozliczają się na podstawie księgi podatkowej, na uproszczonych zasadach.

Organy podatkowe posiłkując się przepisem, w myśl którego „koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przychodami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione”, i dodatkowo wskazując na brak możliwości wiązania przyczynowego kursu, szkolenia czy studiów z osiąganymi później przychodami, eliminują takie wydatki z kosztów podatkowych (por. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wyroku z 5 września 2013 r., sygn. akt: IPPB2/415-435/13-2/AK). Zupełnie inaczej traktowane są natomiast takie same wydatki ponoszone już w trakcie prowadzenia działalności operacyjnej, kiedy związku z przychodami poszukuje się, sprawdzając, czy dany kurs ma charakter ogólny, niezwiązany z działalnością jednostki, czy jest profilowany pod względem celu i treści do profilu przedsiębiorstwa. Pojawiają się wówczas wątpliwości co do kwalifikowalności szkoleń menedżerskich, studiów MBA (Master of Business Administration), podyplomowych czy doktoranckich, jeżeli mimo zgody ze strony zarządu nie są w pełni związane z działalnością operacyjną jednostki.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 06/2025

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF a unijny pakiet ViDA

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF a unijny pakiet ViDA

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to system teleinformatyczny, który umożliwia wystawianie i otrzymywanie faktur drogą elektroniczną (faktur ustrukturyzowanych). Będzie on obowiązkowy dla podmiotów dużych (czyli dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku przekroczy w 2025 r. 200 mln zł) od 1 lutego 2026, natomiast od 1 kwietnia 2026 r. dla wszystkich podmiotów. Podczas gdy przedsiębiorstwa przygotowują się do e-fakturowania w KSeF, na szczeblu unijnym ustalane są zasady dotyczące pakietu ViDA (VAT in the Digital Age). ViDA to unijny pakiet opracowany przez Komisję Europejską. Jego głównym celem jest zapewnienie efektywnego i sprawiedliwego poboru podatku VAT od firm oferujących towary lub usługi online klientom w Unii Europejskiej, niezależnie od miejsca, w którym znajduje się ich siedziba.

Czytaj więcej

Darowizna w księgach rachunkowych

Darowizna w księgach rachunkowych

Zasadniczym celem udzielania darowizn jest wsparcie osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej lub organizacji o charakterze społecznym. Darowizna może obejmować m.in. gotówkę, produkty, surowce, a także składniki majątku trwałego. Może ona również przyjąć formę nieodpłatnego wykonania usług na rzecz podmiotu trzeciego. Przepisy podatkowe korzystnie odnoszą się do takich działań, umożliwiając darczyńcy obniżenie podstawy opodatkowania poprzez zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodu. Co więcej, działania tego rodzaju sprzyjają budowaniu pozytywnego wizerunku firmy i wzmacniają zaufanie partnerów biznesowych. Trzeba jednak pamiętać, że kluczowym elementem darowizny pozostaje jej nieodpłatny charakter. Ujęcie rachunkowe darowizny dokładnie reguluje art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h ustawy o rachunkowości, w którym ustawodawca określił rodzaj kosztu darczyńcy lub też przychodu obdarowywanego w przypadku przekazania darowizny. Nieodpłatne przekazanie aktywów, którymi mogą być zarówno środki trwałe, jak i środki pieniężne czy też towary lub materiały, ewidencjonujemy w księgach rachunkowych jako pozostałe koszty lub przychody operacyjne, czyli koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.