Planowanie jest jednym z podstawowych procesów zachodzących w każdej organizacji. Bez planu trudno działać, gdyż nie wiadomo, czy rezultaty działalności są satysfakcjonujące i osiągane po rozsądnych kosztach.

Praktyczne sposoby planowania cash flow

W praktyce wszystkie działania podejmowane przez firmę mają swój początek i koniec w finansach firmy, gdyż powodują przychody/koszty oraz powstawanie aktywów/zobowiązań. Z tego względu skutki podejmowanych działań powinny podlegać kontroli m.in. przez skonfrontowanie z opracowanym wcześniej planem, który stanowi swojego rodzaju benchmarking.

Rachunek przepływów pieniężnych, czyli cash flow, to jeden z rodzajów planów, które powinny być sporządzane w każdej firmie. W tym miejscu należy dodać, że planowanie w danej organizacji to system naczyń połączonych, gdyż żaden plan nie działa w izolacji. Cash flow pozwala uporządkować płynność firmy, w szczególności przewidzieć niedobory środków pieniężnych i zawczasu podjąć działania zaradcze, aby te niedobory (jeśli już faktycznie wystąpią) neutralizować.

W cash flow prezentowane są przepływy dotyczące danego okresu sprawozdawczego w podziale na działalności: operacyjną, inwestycyjną i finansową. Działalność operacyjna to podstawowa działalność jednostki. Dodatnie przepływy z tej działalności to bardzo dobry sygnał, gdyż oznacza to, że firma nie jest deficytowa i ma środki pieniężne (wypracowane z własnych zysków) na finansowanie przyszłego rozwoju. Jedynie w początkowym okresie działalności firmy (faza: start-up) akceptowalne są ujemne przepływy z działalności operacyjnej, gdyż firma dopiero zaczyna działać i ponosi wydatki, a nie ma jeszcze wpływów z tytułu sprzedaży. Zwykle w tej fazie działalności firmy finansują się kapitałem/pożyczkami otrzymanymi od udziałowców. Działalność inwestycyjna i finansowa to pozostałe elementy działalności firmy, mające charakter bardziej jednorazowy/sporadyczny (zakup środka trwałego/zaciągniecie kredytu/pożyczki itp.).

Utrzymywanie płynności finansowej firmy stanowi o jej być albo nie być na rynku. Często, mimo wykazywanego przez firmę księgowego zysku netto, środki pieniężne nie przepływają w oczekiwanym tempie i firma traci płynność finansową. Jedną z przyczyn może być opóźnianie zapłaty przez kontrahentów i rosnący poziom należności, być może też stosowana jest niewłaściwa polityka należności (terminy płatności są zbyt odległe). Inna przyczyna to nadmierne zapasy, jeszcze inna – spadająca sprzedaż i marża przy stałym poziomie kosztów. Aby zachować płynność finansową, proces przepływu środków pieniężnych należy najpierw zaplanować, tworząc prognozy i budżety, a potem na bieżąco monitorować, tak aby w przypadku pojawiających się trudności dostrzec je dostatecznie wcześnie i podjąć odpowiednie działania zaradcze.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Pierwsza część rachunku przepływów pieniężnych (RPP) to grupa A, czyli „Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej”. Obejmuje ona przede wszystkim przepływy pieniężne dotyczące działalności operacyjnej, działalności statutowej, a więc podstawowej działalności jednostki, tej, do której prowadzenia jednostka została powołana, jak również inne rodzaje działalności, nie zaliczone do działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) lub finansowej w rachunku przepływów pieniężnych. Wzór rachunku przepływów pieniężnych zawiera załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości (dalej UOR) – Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji1. Szczegółowe zasady sporządzenia RPP określa Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 Rachunek przepływów pieniężnych2, dalej KSR.

Czytaj więcej

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Zaległości podatkowe w Polsce to temat, który budzi wiele emocji – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. System podatkowy dopuszcza jednak pewne możliwości ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym także umorzenia zaległości. Umorzenie to forma ulgi, która oznacza całkowite zniesienie obowiązku zapłaty określonej kwoty podatku, odsetek lub opłaty prolongacyjnej (opłata prolongacyjna to opłata pobierana przez urząd skarbowy w przypadku, gdy podatnik otrzyma ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego, np. poprzez odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie podatku lub zaległości podatkowej na raty).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.