Jeśli chodzi o zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych (cash flow), do ich sporządzenia zobowiązane są tylko te jednostki, których sprawozdania finansowe podlegają obowiązkowi badania zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości. W pozostałych przypadkach nie ma obowiązku przygotowywania tych elementów sprawozdania.

Odzwierciedlenie ryzyk w sprawozdaniach finansowych

Podstawa sporządzenia sprawozdania

Zgodnie z ustawą o rachunkowości (UoR), sprawozdanie finansowe zawiera następujące elementy:

  • bilans,
  • rachunek zysków i strat,
  • wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz informacje dodatkowe (noty szczegółowe oraz opisy).

Jeśli chodzi o zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych (cash flow), do ich sporządzenia zobowiązane są tylko te jednostki, których sprawozdania finansowe podlegają obowiązkowi badania zgodnie z art. 64 UoR. W pozostałych przypadkach nie ma obowiązku przygotowywania tych elementów sprawozdania.

Słabości we wzorze sprawozdania

Obecnie obowiązujący wzór sprawozdania finansowego określają załączniki do UoR. Sam wzór stwarza wiele ryzyk dla procesu przygotowywania dokumentu, ponieważ wydaje się nie spełniać podstawowego celu, któremu ma służyć sprawozdanie finansowe, tj. nie dostarcza użytkownikowi wielu informacji użytecznych w procesie zrozumienia zaprezentowanych danych na potrzeby podejmowania decyzji. Co bowiem czytelnik może wyczytać ze sprawozdań, które są tak szczegółowe, że zatraca się obraz całości? Jeśli w sprawozdaniu pojawia się więcej miejsc wolnych niż wypełnianych, warto zadać pytanie, po co taka szczegółowość, która nie wnosi wartości dodanej do sprawozdania finansowego? Tabele z zerami „ciągnącymi się” przez kilka stron na pewno nie sprzyjają analizie i zrozumieniu danych zamieszczonych w sprawozdaniu finansowym, a wręcz przeciwnie: takie fragmenty wręcz odstraszają czytelnika. Częstą wadą tych dokumentów jest też zamieszczanie niepotrzebnych informacji, niemających żadnego zastosowania w działalności danej organizacji, podczas gdy informacje naprawdę ważne są traktowane po macoszemu (opisywane skrótowo lub w ogóle pomijane). Zdarza się, że pewne informacje (np. przedmiot działalności spółki czy zasady rachunkowości) są kopiowane z roku na rok bez analizowania, czy w tym czasie coś mogło się zmienić.

Analizując wzory bilansu oraz rachunku zysków i strat przewidzianych w UoR, warto się zastanowić, czy konieczne jest wyodrębnianie w tych elementach sprawozdania finansowego danych o transakcjach z jednostkami powiązanymi. Czy nie lepiej byłoby zamieścić te dane w informacji dodatkowej do sprawozdania? Informacja o transakcjach z jednostkami powiązanymi jest, oczywiście, ważna, ale pojęcie jednostki powiązanej jest dość szerokie, więc bez bardziej szczegółowych danych (nazwa jednostki powiązanej, charakter powiązania, rodzaj transakcji) zagregowane kwoty sald rozrachunków/obrotów z jednostkami powiązanymi nie wnoszą wartości dodanej do bilansu ani do rachunku zysków i strat.

Jeśli chodzi o zakres informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego, warto się zastanowić, czy nie jest ona zbyt ogólna tam, gdzie przydałaby się większa szczegółowość i jednocześnie zbyt szczegółowa w pozostałych aspektach.Przykładowo tabela dotycząca ruchu środków trwałych (zwiększania i zmniejszania wartości brutto oraz umorzenia) bez podania informacji, czego konkretnie dotyczą zwiększenia i zmniejszenia (np. zakup środków trwałych przeznaczonych do określonego celu), nie wnosi szczególnie istotnej informacji do sprawozdania.

Wprowadzenie do sprawozdania finansowego również wydaje się obszarem, w którym należy skupić się na najistotniejszych kwestiach, takich jak:

  • identyfikacja spółki, której sprawozdanie finansowe dotyczy,
  • kontynuacja działalności (zagrożona czy nie?),
  • skrócona informacja o stosowanych zasadach wyceny (tylko dla obszarów, gdzie UoR pozostawia możliwość wyboru). Ciekawostką jest, że np. dla środków trwałych przyjmuje się podatkowe stawki amortyzacyjne, o czym mowa wprost w stosowanych zasadach rachunkowości.

 

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Pierwsza część rachunku przepływów pieniężnych (RPP) to grupa A, czyli „Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej”. Obejmuje ona przede wszystkim przepływy pieniężne dotyczące działalności operacyjnej, działalności statutowej, a więc podstawowej działalności jednostki, tej, do której prowadzenia jednostka została powołana, jak również inne rodzaje działalności, nie zaliczone do działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) lub finansowej w rachunku przepływów pieniężnych. Wzór rachunku przepływów pieniężnych zawiera załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości (dalej UOR) – Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji1. Szczegółowe zasady sporządzenia RPP określa Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 Rachunek przepływów pieniężnych2, dalej KSR.

Czytaj więcej

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Zaległości podatkowe w Polsce to temat, który budzi wiele emocji – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. System podatkowy dopuszcza jednak pewne możliwości ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym także umorzenia zaległości. Umorzenie to forma ulgi, która oznacza całkowite zniesienie obowiązku zapłaty określonej kwoty podatku, odsetek lub opłaty prolongacyjnej (opłata prolongacyjna to opłata pobierana przez urząd skarbowy w przypadku, gdy podatnik otrzyma ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego, np. poprzez odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie podatku lub zaległości podatkowej na raty).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.