Wszystko, co od wielu lat wypracowano w procedurach handlu na odległość, od 1 lipca 2021 roku ulega diametralnej modyfikacji. Zmiany nie obejmują wyłącznie handlu wysyłkowego odbywającego się pomiędzy krajami Unii Europejskiej, lecz dotykają również ustalenia nowych metod rozliczeń szeregu usług oraz importu towarów spoza Unii Europejskiej.

Celem, jakiemu przyświecają zmiany przepisów, jest uproszczenie procedur związanych z handlem międzynarodowym. Przedsiębiorcy muszą jednak na etapie rozpoczęcia korzystania z uproszczeń, dokonać odpowiednich zgłoszeń oraz w prawidłowy sposób ewidencjonować i raportować całość transakcji. W efekcie na działach sprzedaży i księgowych spoczywać będzie prawidłowe połączenie obecnie funkcjonujących procedur sprzedażowych, ustalenie właściwych zasad dostosowania reguł ewidencyjnych do nowych metod rozliczeń podatków.

Procedura WSTO – wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość

W odróżnieniu od handlu profesjonalnego, odbywającego się między przedsiębiorcami, w przypadku transakcji z udziałem konsumenta, podatek VAT rozliczany jest w kraju sprzedawcy (w kraju siedziby) wyłącznie do określonej wartości sprzedaży według krajowej stawki VAT. Naruszenie tego limitu zmuszało do rozliczania sprzedaży wysyłkowej w kraju nabywcy. Podatek płacić musiał sprzedawca, rejestrując się w kraju nabywcy do celów VAT.

W zależności od decyzji sprzedawcy, w obowiązującym do 1 lipca 2021 roku stanie prawnym, można zatem było albo dokonać rejestracji i od pierwszej czynności rozliczać transakcje w kraju nabywcy, albo po przekroczeniu niskiego progu sprzedaży rozliczać VAT w tym kraju obowiązkowo. Do limitu określanego przez kraj nabywcy możliwe było płacenie VAT w Polsce. Limit ustalany był dla każdego z krajów odrębnie i zmuszał do rejestracji w każdym z krajów, do których prowadzono sprzedaż wysyłkową.

Obecnie WSTO, która zastępuje powyższą metodę, bazuje na podobnej zasadzie. Ustalony został bowiem jeden łączny limit sprzedaży, po którego przekroczeniu dochodzi do zmiany miejsca opodatkowania dla transakcji dokonywanych na terytorium całej Unii Europejskiej. W przypadku przekroczenia wartości sprzedaży w danym roku oraz w roku poprzednim – 10 000 euro – obliczanych łącznie dla wszystkich krajów, rozliczenia VAT należy dokonywać w kraju nabywcy. Dla polskich przedsiębiorców wysyłających towary do innych krajów limit ten po przeliczeniu wynosi 42 000 zł. Kontrola limitu następować powinna od wartości sprzedaży netto, a na jego wartość wpływ mają nie tylko sprzedaż wysyłkowa towarów, ale również usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, które świadczy podatnik na rzecz konsumentów z innych krajów niż kraj jego miejsca siedziby.

Natomiast podatnik, który nie przekroczył limitu 10 000 euro ma prawo albo płacić podatek w Polsce, albo rozliczać go zgodnie z zasadami kraju konsumpcji. Druga z tych opcji zmusza go do rejestracji dla celów VAT w każdym kraju, do którego wysyła towary.

Uproszczenie powyższej procedury nastąpi w sytuacji, gdy podatnik zamiast rozliczać WSTO, skorzysta z tzw. procedury unijnej, tzn. zgłosi i wybierze kraj, w którym chce płacić podatek od całości transakcji WSTO oraz całości usług rozliczanych w ramach tzw. One Stop Shop (OSS). Procedura wymaga comiesięcznego deklarowania łącznej wartości WSTO oraz ewidencjonowania ich na wypadek kontroli.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.