Przedsiębiorcy zyskają możliwość sprawdzenia statusu podatnika VAT do pięciu lat wstecz – zakłada projekt nowelizacji ustawy o VAT opublikowanej na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Przygotowany przez resort finansów projekt zawiera łącznie kilkadziesiąt zmian, w tym m. in. wprowadzenie instytucji składu VAT, rozszerzenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy, doprecyzowanie zasad rozliczania VAT w systemie kaucyjnym.
17 października 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów i Gospodarki ma charakter zarówno deregulacyjny, jak i uszczelniający. Z jednej strony proponowane zmiany mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych, doprecyzowanie przepisów oraz wprowadzenie rozwiązań ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej. Z drugiej – służą wzmocnieniu mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom i unikaniu opodatkowania w zakresie VAT.
Jedną z kluczowych zmian będzie możliwość sprawdzenia statusu podatnika VAT 5 lat wstecz. Obecnie dane w wykazie podatników VAT są dostępne jedynie na dzień sprawdzenia. Nowe przepisy umożliwią weryfikację statusu podatnika na dowolnie wybrany dzień w przeszłości, co ma zwiększyć bezpieczeństwo transakcji i ułatwić dochodzenie roszczeń.
Skład VAT
W projekcie przewidziano również wprowadzenie nowej procedury tzw. składu VAT – rozwiązania dedykowanego podmiotom zajmującym się międzynarodowym obrotem towarowym. Procedura składu VAT pozwoli na zastosowanie stawki 0% VAT m.in. do dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych realizowanych w ramach składu. Obowiązek podatkowy będzie powstawał dopiero przy wyprowadzeniu towarów ze składu.
Zasady opodatkowania VAT energii elektrycznej
Zgodnie z projektem planowana zmiana ma także doprecyzować przepisy w zakresie miejsca dostawy energii elektrycznej. Takie same zasady opodatkowania VAT energii elektrycznej będą stosowane w odniesieniu do energii dostarczanej za pośrednictwem systemu elektroenergetycznego, jak i poza tym systemem. Obecnie w zależności od tego, czy prąd jest dostarczany za pośrednictwem systemu, czy poza nim, to inne jest miejsce dostawy energii.
Zmiany w przepisach dotyczących rejestracji podatników VAT
Nowelizacja ustawy o VAT przewiduje szereg zmian w zakresie rejestracji podatników. Wśród proponowanych rozwiązań znalazły się:
- możliwość odmowy rejestracji podatnika VAT w przypadku braku ustanowienia przedstawiciela podatkowego w momencie składania dokumentów rejestracyjnych, jeżeli na podmiocie ciąży taki obowiązek,
- odmowa rejestracji podatnika VAT do czasu uzupełnienia brakujących deklaracji przez podmiot wykreślony z rejestru z powodu ich niezłożenia,
- uproszczenie procedury zakończenia działalności dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz KRS poprzez rezygnację z obowiązku składania formularza VAT-Z,
- wykreślenie podatnika z rejestru VAT w przypadku braku kontaktu z ustanowionym przedstawicielem podatkowym,
- wykreślenie podatnika z rejestru VAT w sytuacji, gdy jeden z przedstawicieli podatkowych zrezygnuje, a nowy nie zostanie ustanowiony pomimo obowiązku; jednocześnie przewidziano możliwość przywrócenia rejestracji jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że ustanowił przedstawiciela podatkowego,
- doprecyzowanie obowiązku wskazywania przez podatników dat rozpoczęcia i zakończenia wykonywania czynności opodatkowanych w okresie zawieszenia działalności (w formacie „od–do”),
- odstąpienie od obowiązku składania zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R w przypadku zmiany właściwości organu podatkowego wynikającej z aktualizacji danych adresowych,
- rozszerzenie katalogu przesłanek odmowy rejestracji jako podatnika VAT o sytuację, w której podmiot nie dokonał zgłoszenia identyfikacyjnego w zakresie danych uzupełniających – ma to zapobiec przypadkom, w których podmiot z uchylonym numerem NIP składa zgłoszenie rejestracyjne do VAT, a naczelnik urzędu skarbowego nie ma podstawy do odmowy rejestracji.
Rozszerzenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy
MF proponuje także rozszerzenie zakresu stosowania odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zaległości podatkowe sprzedawcy o:
- transakcje w przypadku, gdy podatnik wiedział, że faktura dokumentująca czynność, za którą należność została zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, została wystawiona przez podmiot nieistniejący, stwierdza czynności, które nie zostały dokonane, podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością,
- usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT o wartości nieprzekraczającej 15 000 zł,
- niektóre usługi niematerialne (np. doradcze, zarządcze, rachunkowo-księgowe, reklamowe czy badawcze).
Rozliczanie VAT w systemie kaucyjnym
Nowelizacja doprecyzowuje przepisy dotyczące rozliczania VAT w systemie kaucyjnym, który obowiązuje 1 października 2025 r. Zmiany mają na celu ujednolicenie stosowania właściwej stawki VAT dla produktów w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym, szczególnie w przypadku zmiany stawki podatku. Zgodnie z projektowanymi przepisami, w przypadku niezwrócenia opakowania, obowiązek podatkowy będzie powstawał na koniec roku podatkowego, a stawka VAT stosowana do rozliczenia będzie odpowiadać stawce właściwej dla produktu w danym opakowaniu na ostatni dzień roku, za który dokonywane jest rozliczenie.
Nowe obowiązki w zakresie kas rejestrujących
Zmiany obejmą również przepisy dotyczące kas rejestrujących (zmiana art. 111 i 111b ustawy o VAT):
- wprowadzenie obowiązku utylizacji nieużywanych kas rejestrujących oraz niewielkich kar porządkowych za brak realizacji takiego obowiązku,
- wprowadzenie niewielkich kar porządkowych za brak wyrejestrowania kasy rejestrującej,
- wprowadzenie możliwości (upoważnienie dla Ministra Finansów i Gospodarki do wydania rozporządzenia) wprowadzenia obowiązku serwisowania kas wirtualnych.
Dodatkowo zostanie wprowadzony zakaz wymiany pamięci fiskalnej w kasach z elektronicznym zapisem kopii.
Zmiany w JPK_VAT
MF proponuje również likwidację obowiązku zapłaty VAT w ciągu 14 dni od wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu oraz likwidację obowiązku wykazywania w JPK_VAT podstawy opodatkowania z tytułu nabycia od podatników niemających siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski towarów i usług, które są zwolnione od podatku. MF chce także umożliwić e-odprawę w terminalu Tax Free. Zmiany umożliwią samodzielne i dobrowolne zadeklarowanie przez podróżnych wywozu towarów ujętych na dokumencie elektronicznym TAX FREE z wykorzystaniem udostępnionych przez Krajową Administrację Skarbową narzędzi informatycznych (terminale TAX FREE).
Projektowana ustawa ma wejść w życie co do zasady od 1 lipca 2026 r., choć niektóre przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2027 r., zaś zapisy dotyczące e-odprawy będą obowiązywać od 1 stycznia 2028 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników z dnia 17 października 2025 r. – opubl. na www.rcl.gov.pl
Źródło: Inforlex.pl
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratęŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 11-12/2025