W wielu firmach systemy motywacyjne bazują na modelu łączącym wynagrodzenie podstawowe (stałe) z możliwością uzyskania dodatkowego wynagrodzenia, zależnego od realizacji wyników. Z reguły cele systemu motywacyjnego są kompilacją celów ogólnofirmowych oraz indywidualnych. Tak ukształtowany system powinien być przede wszystkim transparentny i pozwalać na bieżącą aktualizację stopnia realizacji.

Poniżej zaproponowano ujęcie takiego systemu w ramach arkusza kalkulacyjnego (1 strona A4), który stanowi podstawę określenia obiektywnych celów, a w trakcie roku pozwala na bieżące określanie stopnia realizacji, aby w końcowym rozliczeniu wskazać na kwotę ostatecznej premii rocznej. Ogólny wygląd raportu przedstawiono na Rysunku 1.

Raport podzielony jest na dwa bloki: dane wejściowe oraz blok kalkulacji. W ramach kalkulacji zaproponowano ujęcie od ogółu do szczegółu, czyli podział celów na korporacyjne, cele departamentu (jednostki organizacyjnej) oraz własne pracownika. Dla każdej kategorii celów ustala się wagi wskazujące na ważność celu i w rezultacie kwotę, jaką może uzyskać pracownik za realizację 100% celu w danej grupie. Przed rozpoczęciem kalkulacji trzeba jednak określić kwotę, jakiej pracownik powinien spodziewać się za zrealizowanie w 100% postawionych celów.

W modelu określono kwotę premii rocznej w procentach wynagrodzenia stałego, z zastrzeżeniem, że należy się ona jedynie tym pracownikom, którzy przepracowali określony minimalny okres (w tym przykładzie 6 miesięcy/komórka H10). Tak więc w komórce H6 obliczyć można oczekiwaną wysokość premii rocznej w ten sposób, że jeśli okres przepracowany (E10) jest dłuższy od minimalnego (H10), to premia roczna jest iloczynem wynagrodzenia miesięcznego (E8), liczby miesięcy przepracowanych (E10) i stawki procentowej (E12). W poniższym przykładzie pracownik, który pracować będzie pełne 12 miesięcy, z wynagrodzeniem podstawowym 3000 zł, spodziewać się może 10% kwoty rocznej, czyli 3600 zł.

W tym bloku wprowadza się też zmienną sprawdzającą (H12), która weryfikuje, czy suma wag poszczególnych celów daje w sumie 100% oraz czy wagi zadań w ramach poszczególnych celów sumują się do 100%. Jeżeli te warunki są spełnione, funkcja zwraca informację „OK”, w przeciwnym wypadku – „Błąd”. Z punktu widzenia konstrukcji formuły kluczowe jest wykorzystanie funkcji logicznej ORAZ(), która jest odpowiednikiem operatora logicznego AND. W rezultacie funkcja ORAZ() sprawdza, czy wszystkie warunki są spełnione, i zwraca wartość 1 (Prawda).

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.