Każde działanie związane z zaangażowaniem kapitału do osiągnięcia korzyści w przyszłości możemy traktować jako inwestycję. Mimo że dość dużo czasu poświęcamy na analizę okresów przeszłych, to w tym obszarze niczego nie możemy już zmienić. Z analizy okresów przeszłych otrzymujemy dane i informacje będące bazą do planowania przyszłości.

Metodyka obliczenia i interpretacja wskaźników rentowności inwestycji

W organizacjach planowanie przyszłości w różnych obszarach działalności operacyjnej wiąże się z oszacowaniem korzyści, które zostaną wygenerowane w ramach określonych działań, w tym w szczególności działań inwestycyjnych polegających na alokacji środków pieniężnych w budowę nowych lub modernizację już istniejących aktywów. W tym zakresie możemy podzielić inwestycje na rozwojowe, modernizacyjne i odtworzeniowe. Inwestycje rozwojowe to projekty budowy nowych aktywów od podstaw. Inwestycje modernizacyjne w samym założeniu są realizowane na istniejących aktywach i przy wykorzystaniu zdefiniowanych zasobów. Z tytułu realizacji inwestycji modernizacyjnych oczekujemy określonych korzyści w porównaniu do stanu sprzed inwestycji. Przez pojęcie „modernizacja” zazwyczaj rozumie się unowocześnienie, doprowadzenie do wymagań procesu technologicznego (zwiększenie sprawności procesowej), automatyzację procesu, zmniejszenie kosztów operacyjnych itp. W wielu przypadkach korzyści będące efektem modernizacji są trudne do oszacowania. Inwestycje odtworzeniowe to inwestycje w aktywa już istniejące, które mają na celu utrzymanie aktywów w stanie umożliwiającym wytworzenie w najbliższej przyszłości produktu w jakości i ilości nie gorszej niż przed realizacją inwestycji. O ile w przypadku inwestycji odtworzeniowych jedyną korzyścią, której oczekujemy, jest zmniejszenie ryzyka awarii oraz przedłużenie czasu życia technicznego aktywów, o tyle w przypadku inwestycji rozwojowych i modernizacyjnych zawsze będziemy zadawać pytanie „Czy to się opłaca?”. Na to pytanie otrzymamy odpowiedź, analizując rentowność projektów inwestycyjnych, czyli obliczając i interpretując istotne (kluczowe z punktu widzenia kryteriów decyzyjnych) wskaźniki rentowności.

Poniżej na przykładzie projektu inwestycyjnego pokazano metodę obliczenia wskaźników rentowności w Excelu.

Załóżmy, że mamy następujące przepływy pieniężne. (patrz: RYSUNEK 1)

Sposób obliczania współczynnika dyskonta przedstawiono na rys. 2.

Kopiujemy formułę z komórki B4 do końca okresu projekcji.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Pobierz pliki:

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.