Umiejętność przewidywania wysokości różnych wskaźników bądź parametrów jest niezwykle istotna, gdyż przydaje się nam na przykład przy planowaniu wielkości sprzedaży/produkcji. Prognozowanie wielkości takich parametrów może się opierać m.in. na analizie trendu oraz sezonowości. I w tym właśnie celu bardzo przydatnym narzędziem jest program Excel.

Analiza trendu i sezonowości sprzedaży przy użyciu MS Excel

Analiza trendu

Chcąc zdefiniować pojęcie trendu, można by powiedzieć, że jest to kierunek, w którym zmierza dany wskaźnik czy parametr. W najprostszym przypadku można więc rozróżnić trend rosnący lub malejący. Dzięki analizie trendu będziemy zatem w stanie stwierdzić, jak będzie się zachowywał nasz parametr.

Analiza trendu najczęściej odbywa się na wykresie liniowym lub kolumnowym. Rysunek 1 przedstawia dane dotyczące miesięcznej sprzedaży w roku ubiegłym wraz ze stworzonym już wykresem liniowym.

Aby teraz dodać do naszego wykresu linię trendu, wystarczy zaznaczyć wykres i kliknąć na znak „+” przy jego prawym górnym rogu. Następnie zaznaczamy opcję Linia trendu. Dostaniemy wtedy taki wykres, jaki pokazuje Rysunek 2. Jak widać na naszym wykresie, trend jest rosnący.

Opcje linii trendu

Klikając na linii trendu prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję Formatuj linię trendu, dostaniemy okno, w którym możemy modyfikować jej właściwości. Takie okno pokazuje Rysunek 3.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

MS Excel w planowaniu płynności finansowej (cz. 2)

MS Excel w planowaniu płynności finansowej (cz. 2)

Płynność to nie tylko teoretyczne wskaźniki. To także faktyczne zapotrzebowanie na środki finansowe w danym dniu. W tym artykule pokażę, w jaki sposób można szacować te potrzeby w zautomatyzowany sposób.

Czytaj więcej

Zacznijmy od podstaw – kluczowe wskaźniki działu administracji systemu ERP

Zacznijmy od podstaw – kluczowe wskaźniki działu administracji systemu ERP

O ile dużo pisze się o usługach wdrożeniowych, o tyle kwestie utrzymania i serwisowania systemu nie są już tak szeroko dyskutowane. To prawda, że moment wdrożenia jest dla organizacji kluczowy. Często wiąże się z powstaniem nowych procesów w firmie lub niemal całkowitym przeprojektowaniem już posiadanych. Wdrożenie systemu klasy ERP nie tylko oznacza pracę w innym środowisku informatycznym, ale musi dotyczyć także zmian w zachowaniu zespołu. Jednak po przeprowadzeniu tej rewolucji należy przejść do codzienności. I gdy reflektory już nie świecą, a robota wdrożeniowców została skończona, wchodzą ci, dzięki którym możliwe jest codzienne korzystanie z systemu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama