Leksykon

ACCA

ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) jest największą i najszybciej rozwijającą się międzynarodową organizacją zrzeszającą menedżerów i specjalistów z zakresu finansów, rachunkowości i zarządzania. Od momentu powstania w 1904 r. ACCA konsekwentnie promuje wartości, które przyświecały założycielom: różnorodność, innowacyjność, integralność, perspektywa i odpowiedzialność. Celem organizacji jest działanie na rzecz interesu publicznego, dostarczanie wiedzy, tworzenie dobrych praktyk oraz dzielenie się nimi ze środowiskiem finansistów.

Informacja wydobywana z danych

Niezależnie od wielkości, stopnia złożoności czy nawet liczby projektów controlling operatywny pozwala na znaczne zmniejszenie ryzyka ich prowadzenia. Badania pokazują, że średnio 70–80% polskich przedsiębiorstw w zarządzaniu projektami stosuje controlling operatywny, jednak prawie połowa z nich uważa, że prezentowane przez raporty informacje są zbyt ogólnikowe i nie dostarczają istotnych informacji potrzebnych do podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Dlaczego?

Piramida wyników (model SMART)

Piramida wyników (ang. Performance Pyramid), znana również pod nazwą modelu SMART (ang. Strategic Measurement Analysis and Reporting Technique – Analiza mierników strategicznych i technik ich raportowania), jest metodą zarządzania strategicznego opracowaną przez Lyncha i Crossa (1988, 1991, 1993). Zadaniem tej koncepcji jest przekazywanie informacji oraz celów wyznaczonych przez naczelne kierownictwo na wszystkie poziomy zarządzania przedsiębiorstwem.

Redukcja ryzyka wynikającego z błędu człowieka w modelu Jamesa Reasona

Czynnik ludzki jest jednym z najpowszechniejszych i najtrudniejszych do redukcji generatorów błędów powstających w organizacji. Na gruncie praktyki zarządzania opracowanych zostało wiele modeli i koncepcji wskazujących na sposoby postępowania z ryzykiem, również tym wynikającym z winy człowieka. Ciekawą koncepcję dotyczącą tej problematyki przedstawił James Reason. Opracowany przez niego model pokazuje, w jaki sposób kolejne naruszenia procedur i zasad bezpieczeństwa prowadzą do powstawania błędów i towarzyszących im wypadków przy pracy.

FiC_55_93.jpg

Łańcuch wartości Portera

W zasadzie każda firma, podmiot non-profit czy jednostka administracji państwowej wnosi pewną wartość do środowiska, w którym funkcjonuje. W przypadku podmiotów, których celem jest wypracowanie zysków, wartość dodana tworzy ich marżę. Pozostałe, czyli usługi państwa lub organizacji pozarządowych, podnoszą jakość życia obywateli, jednak nie przynoszą zysków (są jednak świadczone na koszt podatnika lub darczyńców).

Standard ITIL

ITIL (ang. Information Technology Infrastructure Library ) – swoisty kodeks postępowania dla działów IT w przedsiębiorstwie. ITIL jest używany przez większość zarówno dużych, jak i małych jednostek na całym świecie, które świadczą usługi IT. to zbór najlepszych praktyk, już sprawdzonych i stosowanych przez wiele organizacji.

Archiwum

Polecamy