Leksykon

Redukcja ryzyka wynikającego z błędu człowieka w modelu Jamesa Reasona

Czynnik ludzki jest jednym z najpowszechniejszych i najtrudniejszych do redukcji generatorów błędów powstających w organizacji. Na gruncie praktyki zarządzania opracowanych zostało wiele modeli i koncepcji wskazujących na sposoby postępowania z ryzykiem, również tym wynikającym z winy człowieka. Ciekawą koncepcję dotyczącą tej problematyki przedstawił James Reason. Opracowany przez niego model pokazuje, w jaki sposób kolejne naruszenia procedur i zasad bezpieczeństwa prowadzą do powstawania błędów i towarzyszących im wypadków przy pracy.

FiC_55_93.jpg

Łańcuch wartości Portera

W zasadzie każda firma, podmiot non-profit czy jednostka administracji państwowej wnosi pewną wartość do środowiska, w którym funkcjonuje. W przypadku podmiotów, których celem jest wypracowanie zysków, wartość dodana tworzy ich marżę. Pozostałe, czyli usługi państwa lub organizacji pozarządowych, podnoszą jakość życia obywateli, jednak nie przynoszą zysków (są jednak świadczone na koszt podatnika lub darczyńców).

Standard ITIL

ITIL (ang. Information Technology Infrastructure Library ) – swoisty kodeks postępowania dla działów IT w przedsiębiorstwie. ITIL jest używany przez większość zarówno dużych, jak i małych jednostek na całym świecie, które świadczą usługi IT. to zbór najlepszych praktyk, już sprawdzonych i stosowanych przez wiele organizacji.

Wskaźniki obrotowości

Wskaźniki obrotowości1 mogą być wyrażone w dniach lub razach. W przypadku obliczania wskaźnika wyrażonego w dniach otrzymujemy informację o długości okresu, w którym zaangażowany kapitał jest zamrożony w określonym składniku aktywów. Im jest on krótszy krótszy tym, intensywność wykorzystania aktywa jest większa. 

Archiwum

Polecamy