Źródłem kosztów agencji są czynności podejmowane przez kierownictwo przedsiębiorstwa – korzystne dla akcjonariuszy, ale sprzeczne z interesem wierzycieli. Chcąc chronić swoje interesy, wierzyciele zawierają umowy z klauzulami ograniczającymi zdolności operacyjne i inwestycyjne firmy.

Rola kosztów agencji w zarządzaniu przedsiębiorstwem

W literaturze poruszającej temat struktury kapitału często wskazuje się, że czynnikiem mającym na nią istotny wpływ są różnice interesów między grupami decydującymi o wykorzystaniu aktywów firmy, w szczególności kosztów wynikająceych z różnicy tych interesów, określanych jako agencyjne [12, s. 188; 20, s. 555]. Sprzeczność interesów pojawia się głównie między akcjonariuszami a kierownictwem przedsiębiorstwa oraz między akcjonariuszami (kierownictwem) a wierzycielami firmy [14, s. 300-301].

Źródłem kosztów agencji są czynności podejmowane przez kierownictwo przedsiębiorstwa – korzystne dla akcjonariuszy, ale sprzeczne z interesem wierzycieli. W celu zabezpieczenia swoich interesów wierzyciele zawierają umowy z klauzulami ograniczającymi zdolności operacyjne i inwestycyjne firmy. Mogą one dotyczyć wartości wypłat dywidend, zakazu realizacji inwestycji o wysokim ryzyku, zakazu zaciągania dodatkowego zadłużenia czy dysponowania aktywami firmy. Czynnikami niwelującymi koszty agencji mogą być w takiej sytuacji: zabezpieczenie długu na majątku firmy oraz emisja kapitału zamiennego.

Koszty agencji, będące konsekwencją konfliktu między akcjonariuszami i kierownictwem oraz między kierownictwem (akcjonariuszami) a wierzycielami przedsiębiorstwa, zmieniają się wraz ze wzrostem udziału długu. Finansowanie obcym kapitałem powoduje zmniejszenie kosztów agencji wynikających z konfliktu między akcjonariuszami a kierownictwem, ale jednocześnie skutkuje ich wzrostem w efekcie konfliktu między kierownictwem a wierzycielami jednostki [12, s. 223]. Ten drugi konflikt może jednak zostać zniwelowany w sytuacji wzrostu udziału rzeczowych aktywów trwałych, pełniących rolę zabezpieczenia spłaty kapitału obcego.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Fundusze nieruchomości (REIT‑y) – istota, zalety, wady, kontrowersje

Fundusze nieruchomości (REIT-y) – istota, zalety, wady, kontrowersje

Fundusze nieruchomości (z ang. Real Estate Investment Trusts), wraz z rosnącym ryzykiem ich wejścia na stałe do Polski, budzą w ostatnich miesiącach coraz więcej emocji wśród Polaków. Niniejszy artykuł skupia się na ich istocie, wadach, zaletach, a szczególnie na kontrowersjach związanych z kolejnym potencjalnym wzrostem cen mieszkań w Polsce. Warto ten temat zgłębić, by móc wyrobić swój własny osąd sytuacji.

Czytaj więcej

Globalny podatek minimalny

Globalny podatek minimalny

1 stycznia 2025 r. weszły w życie przepisy dotyczące tzw. globalnego podatku minimalnego. Celem wprowadzenia tej regulacji ma być wyrównanie zasad opodatkowania największych globalnych korporacji. Efektem zmian jest to, żeby efektywna stawka podatku dochodowego od osób prawnych w danym kraju nie była niższa niż 15%.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.