Wiele firm rodzinnych założonych po 1989 r. jest wciąż zarządzanych przez pierwszych właścicieli, którzy pozostają zaangażowani operacyjnie w działalność przedsiębiorstw. Wielu z długoletnich właścicieli firm zastanawia się, jak długo powinni pozostać aktywni zawodowo. Niejednokrotnie też stają przed dylematem dotyczącym przekazania władzy w przedsiębiorstwie i zabezpieczenia własnego majątku oraz przyszłości firmy, z którą czują się związani emocjonalnie.

Najczęściej preferowanym scenariuszem przez właścicieli przedsiębiorstw jest przeprowadzenie sukcesji, która umożliwia kontynuację budowy wielopokoleniowego biznesu rodzinnego. Starannie przygotowany i zrealizowany proces sukcesji może prowadzić do stopniowego wygaszania aktywności w zarządzaniu dotychczasowych właścicieli oraz przejścia z funkcji zarządczych do funkcji nadzorczych w przedsiębiorstwie. Niestety, w wielu firmach przeprowadzenie sukcesji nie jest możliwe. Może to wynikać m.in. z braku potomstwa, braku chęci dzieci do zaangażowania się w biznes, konfliktów wewnętrznych wśród potencjalnych sukcesorów lub braku wiedzy merytorycznej sukcesorów wymaganej do prowadzenia biznesu.

W sytuacji braku możliwości przeprowadzenia sukcesji właściciel może podjąć kilka decyzji. Jedną z nich jest przekazanie zarządzania przedsiębiorstwem wybranym menedżerom lub zatrudnienie menedżerów spoza firmy. Wybierając takie rozwiązanie, właściciel będzie mógł ograniczyć swoje operacyjne zaangażowanie w biznes, ale nadal będzie ponosił ryzyko prowadzonej działalności biznesowej. Ewentualne błędne decyzje kadry zarządzającej mogą mieć konsekwencje w malejącej wartości przedsiębiorstwa. Alternatywnie właściciel może podjąć decyzję o sprzedaży przedsiębiorstwa, co pozwoli na zwrot zaangażowanego kapitału i całkowitą likwidację ryzyka biznesowego. Niemniej jednak sprzedaż przedsiębiorstwa dla wielu właścicieli nie jest optymalnym rozwiązaniem ze względu na brak gotowości właścicieli do sprzedaży. Ciekawym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy planują prowadzić firmę przez kilka lat i wycofać się z biznesu, w średnim horyzoncie czasu może być odroczona sprzedaż, która polega na stopniowym wyjściu z biznesu.

Na czym polega odroczona sprzedaż biznesu i jakie korzyści może osiągnąć właściciel?

Realizacja procesu odroczonej sprzedaży przedsiębiorstwa składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest odpowiednie przygotowanie przedsiębiorstwa do procesu pozyskania inwestora. Przygotowanie firmy jest istotne, gdyż wpływa na zainteresowanie inwestorów oraz determinuje cenę sprzedaży pakietu udziałów lub akcji. Drugim etapem jest znalezienie właściwego inwestora, który umożliwi realizację strategii wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Trzecim etapem procesu jest egzekucja strategii i realizacja wspólnie określonych z inwestorem celów biznesowych i finansowych. Skuteczna realizacja strategii oraz wybór właściwej ścieżki dezinwestycji powinny prowadzić do uzyskania satysfakcjonującej ceny sprzedaży przedsiębiorstwa w przyszłości.

Pozyskanie partnera biznesowego daje właścicielowi możliwość ograniczenia części ryzyka biznesowego oraz częściowego zwrotu kapitału zaangażowanego w rozwój firmy. W wyniku sprzedaży części udziałów lub akcji właściciel pozyskuje partnera w prowadzeniu i dekapitalizowaniu biznesu. Po transakcji sprzedaży pakietu mniejszościowego lub większościowego dotychczasowy właściciel zachowuje wpływ na podejmowane w firmie decyzje. Pozyskanie inwestora zwiększa możliwości kapitałowe przedsiębiorstwa, gdyż w przypadku zapotrzebowania kapitałowego partner biznesowy może dokapitalizować spółkę. Odpowiednio przeprowadzony proces odroczonej sprzedaży powinien prowadzić do maksymalizacji zwrotu z zaangażowanego kapitału przez właściciela.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Fundusze europejskie na mecie – koniec perspektywy 2014–2020

DiF_31_8.jpg

Z informacji przedstawianych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej pod koniec 2019 r. wynika, że Polska wydała już ponad 80% funduszy unijnych (ok. 270 mld zł) przyznanych w obecnej perspektywie (2014–2020). Dane resortu wskazują, że środki unijne przyczyniły się do wzrostu nakładów inwestycyjnych o 24% (w 2018 r.), co jest pozytywnym zjawiskiem dla gospodarki całego kraju.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 69/2020

Rok 2020 na rynku M&A – co nas czeka?

DiF_31_3.jpg

W 2019 r. obchodziliśmy w Polsce 30. rocznicę pierwszych częściowo wolnych wyborów, w wyniku których utworzono pierwszy niekomunistyczny rząd. Wraz ze zmianami ustrojowymi diametralnie zmienił się także obraz polskiej gospodarki, która z gospodarki centralnie sterowanej stała się wolnorynkowa. Wiele przedsiębiorstw rodzinnych, funkcjonujących na polskim rynku, ma swoje początki właśnie w latach 90. ubiegłego wieku. Minione trzy dekady pozwoliły części z nich osiągnąć dojrzałość, przez co są zarówno atrakcyjnym celem inwestycyjnym dla światowych liderów, jak i same mogą mieć ambicje konsolidacji sektorów, w których działają.

Czytaj więcej

Metody wyceny przedsiębiorstw – analiza porównawcza

MC_69_32.jpg

W literaturze i praktyce brak jest jednoznacznej definicji wartości przedsiębiorstwa. Do najczęściej stosowanych należy postrzeganie wartości firmy jako wartości jednostki zorganizowanej pod względem prawnym i ekonomicznym. W związku z rozdzieleniem funkcji właścicielskiej oraz funkcji zarządzania i wynikającej stąd konieczności zarządzania wartością przedsiębiorstwa wyodrębniono pojęcie wartości przedsiębiorstwa dla właścicieli. Chodzi w nim o wartość nieobciążoną zadłużeniem – wartość stanowiącą majątek współwłaścicieli.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama