Wiele firm rodzinnych założonych po 1989 r. jest wciąż zarządzanych przez pierwszych właścicieli, którzy pozostają zaangażowani operacyjnie w działalność przedsiębiorstw. Wielu z długoletnich właścicieli firm zastanawia się, jak długo powinni pozostać aktywni zawodowo. Niejednokrotnie też stają przed dylematem dotyczącym przekazania władzy w przedsiębiorstwie i zabezpieczenia własnego majątku oraz przyszłości firmy, z którą czują się związani emocjonalnie.

Najczęściej preferowanym scenariuszem przez właścicieli przedsiębiorstw jest przeprowadzenie sukcesji, która umożliwia kontynuację budowy wielopokoleniowego biznesu rodzinnego. Starannie przygotowany i zrealizowany proces sukcesji może prowadzić do stopniowego wygaszania aktywności w zarządzaniu dotychczasowych właścicieli oraz przejścia z funkcji zarządczych do funkcji nadzorczych w przedsiębiorstwie. Niestety, w wielu firmach przeprowadzenie sukcesji nie jest możliwe. Może to wynikać m.in. z braku potomstwa, braku chęci dzieci do zaangażowania się w biznes, konfliktów wewnętrznych wśród potencjalnych sukcesorów lub braku wiedzy merytorycznej sukcesorów wymaganej do prowadzenia biznesu.

W sytuacji braku możliwości przeprowadzenia sukcesji właściciel może podjąć kilka decyzji. Jedną z nich jest przekazanie zarządzania przedsiębiorstwem wybranym menedżerom lub zatrudnienie menedżerów spoza firmy. Wybierając takie rozwiązanie, właściciel będzie mógł ograniczyć swoje operacyjne zaangażowanie w biznes, ale nadal będzie ponosił ryzyko prowadzonej działalności biznesowej. Ewentualne błędne decyzje kadry zarządzającej mogą mieć konsekwencje w malejącej wartości przedsiębiorstwa. Alternatywnie właściciel może podjąć decyzję o sprzedaży przedsiębiorstwa, co pozwoli na zwrot zaangażowanego kapitału i całkowitą likwidację ryzyka biznesowego. Niemniej jednak sprzedaż przedsiębiorstwa dla wielu właścicieli nie jest optymalnym rozwiązaniem ze względu na brak gotowości właścicieli do sprzedaży. Ciekawym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy planują prowadzić firmę przez kilka lat i wycofać się z biznesu, w średnim horyzoncie czasu może być odroczona sprzedaż, która polega na stopniowym wyjściu z biznesu.

Na czym polega odroczona sprzedaż biznesu i jakie korzyści może osiągnąć właściciel?

Realizacja procesu odroczonej sprzedaży przedsiębiorstwa składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest odpowiednie przygotowanie przedsiębiorstwa do procesu pozyskania inwestora. Przygotowanie firmy jest istotne, gdyż wpływa na zainteresowanie inwestorów oraz determinuje cenę sprzedaży pakietu udziałów lub akcji. Drugim etapem jest znalezienie właściwego inwestora, który umożliwi realizację strategii wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Trzecim etapem procesu jest egzekucja strategii i realizacja wspólnie określonych z inwestorem celów biznesowych i finansowych. Skuteczna realizacja strategii oraz wybór właściwej ścieżki dezinwestycji powinny prowadzić do uzyskania satysfakcjonującej ceny sprzedaży przedsiębiorstwa w przyszłości.

Pozyskanie partnera biznesowego daje właścicielowi możliwość ograniczenia części ryzyka biznesowego oraz częściowego zwrotu kapitału zaangażowanego w rozwój firmy. W wyniku sprzedaży części udziałów lub akcji właściciel pozyskuje partnera w prowadzeniu i dekapitalizowaniu biznesu. Po transakcji sprzedaży pakietu mniejszościowego lub większościowego dotychczasowy właściciel zachowuje wpływ na podejmowane w firmie decyzje. Pozyskanie inwestora zwiększa możliwości kapitałowe przedsiębiorstwa, gdyż w przypadku zapotrzebowania kapitałowego partner biznesowy może dokapitalizować spółkę. Odpowiednio przeprowadzony proces odroczonej sprzedaży powinien prowadzić do maksymalizacji zwrotu z zaangażowanego kapitału przez właściciela.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Rozliczanie projektów unijnych

DiF_MC_66_3.jpg

Realizacja projektów, które otrzymały dofinansowanie, wiąże się z szeregiem obowiązków. Od momentu podpisania umowy o dofinansowanie do etapu rozliczania, a później trwałości projektu mijają miesiące, a nawet lata. Prowadzenie projektu zgodnie z umową o dofinansowanie oraz załącznikami do niej gwarantuje jego przepisowe i poprawne rozliczenie, w wyniku czego zostanie wypłacone dofinansowanie.

Czytaj więcej

NPV w wycenie różnych rodzajów inwestycji – wady i zalety

DiF_MC_66_12.jpg

W codziennej analizie finansowej możemy napotkać wiele modeli służących do wyceny różnych klas aktywów finansowych. Jednym z nich jest NPV (Net Present Value – wartość bieżąca netto). Model ten przy zastosowaniu stopy dyskontowej pokazuje nam, jaką wartość w bieżącym momencie będą miały przyszłe przepływy finansowe netto z inwestycji bieżącej jutro.

Czytaj więcej

Science reality

MC_65_90.jpg

Once the realm of science fiction, artificial intelligence, has become reality, offering opportunities and challenges for professional accountants...

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama