Kodeks pracy w artykule 16 formułuje zasadę prawa pracy, zgodnie z którą pracodawca – stosownie do możliwości i warunków – zaspokaja bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych stanowi zatem narzędzie służące do realizacji tego obowiązku zgodnie z ustawą o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, która precyzuje zasady tworzenia i dysponowania środkami funduszu.

Do utworzenia takiego Funduszu zobowiązani są pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, natomiast jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe tworzą Fundusz bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników.

Pracodawcy z mniejszą liczbą zatrudnionych mogą tworzyć Fundusz na zasadzie dobrowolności lub wypłacać świadczenia urlopowe. Zmiany w stanie zatrudnienia w trakcie roku kalendarzowego nie mają wpływu na obowiązki pracodawcy dotyczące Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zasady gospodarowania Funduszem każdy pracodawca określa w regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, który jest wewnątrzzakładowym aktem normatywnym. Regulamin jest konieczny – bez względu na to, czy pracodawca tworzy Fundusz obowiązkowo, czy na zasadzie dobrowolności.

Pracodawca uzgadnia treść regulaminu z zakładową organizacją związkową lub, jeśli ona nie funkcjonuje, z przedstawicielem pracowników wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Nieuzgodnienie treści regulaminu uniemożliwia jego wprowadzenie w życie.

W przypadku, gdy u pracodawcy działa kilka organizacji związkowych, powinny one przedstawić swoje wspólne stanowisko w ciągu 30 dni. Niedochowanie tego terminu spowoduje, że pracodawca może wprowadzić regulamin samodzielnie.

Czynności wstępne

Prawidłowe ustalenie regulaminu ZFŚS i jego późniejsze sprawne funkcjonowanie wymaga wykonania pewnych czynności wstępnych. Chodzi przede wszystkim o pozyskanie podstawowych informacji o sytuacji socjalnej pracowników, które umożliwią właściwe określenie rodzaju pomocy ze środków Funduszu i jej adresatów. Każdy pracodawca działa bowiem w innych warunkach i w odmiennym otoczeniu, różne będą zatem potrzeby pracowników w zakresie pomocy socjalnej.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Strategie cenowe ‑ rodzaje i ich charakterystyka

Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Czytaj więcej

ABC planowania w warunkach niepewności

ABC planowania w warunkach niepewności

Każdy rodzaj planowania, we wszystkich rodzajach działalności, obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Jest ono także permanentnie wpisane we wszystkie procesy decyzyjne i kontrolno-zarządcze. W czasach, kiedy coraz trudniejsza staje się estymacja podstawowych wskaźników, takich jak poziom inflacji czy bazowych stóp NBP, a także cen zakupu paliw lub energii, nawet w stosunku do następnego miesiąca, planowanie strategiczne w roku 2023 wydaje się być ekstremalnym wyzwaniem. Jak się na to przygotować? Co warto wziąć pod uwagę? Kilka istotnych wskazówek wymieniono w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.