Ograniczenie ryzyka walutowego w przedsiębiorstwie eksportowym w pierwszej kolejności można oprzeć na czterech metodach. Wchodzą one w skład tzw. hedgingu naturalnego, czyli próby minimalizacji ryzyka walutowego wewnątrz firmy przy wykorzystaniu jej wewnętrznych przepływów.

Zarządzanie ryzykiem walutowym w praktyce – na przykładzie eksportera

Są to:

  • klauzule waloryzacyjne, przewidujące zmianę wartości transakcji w przypadku zmiany kursu waluty poszczególnego kontraktu,
  • zawieranie kontraktów z partnerami zagranicznymi w walucie krajowej,
  • matching, polegający na wewnętrznej kompensacie należności i zobowiązań denominowanych w jednej walucie, powodujący, że na ryzyko walutowe narażone jest tylko saldo (wartość netto) przepływów,
  • covering, polegający na zaciąganiu pożyczki w walucie zagranicznej i jej sprzedaży w transakcji natychmiastowej na rynku pieniężnym.

Trzeba jednak zaznaczyć, że wszystkie ww. formy zabezpieczenia mają swoje wady i ograniczenia.

Naturalne metody minimalizacji ryzyka przez eksportera (w przykładach)

Klauzule waloryzacyjne oraz zawieranie kontraktów z partnerami zagranicznymi w walucie krajowej to nic innego jak przerzucenie ryzyka walutowego na kontrahenta (odbiorcę zagranicznego). Jest to trudne, ponieważ nikt dobrowolnie nie chce przyjmować na siebie ryzyka zmiany kursu, stąd też możliwość stosowania obu tych technik jest uzależniona od pozycji przetargowej jednej ze stron. Polskie podmioty gospodarcze są ciągle jeszcze na ogół partnerem słabszym w stosunku do odbiorców zachodnich, co nie pozwala na częste stosowanie powyższych metod w praktyce gospodarczej.

Matching jest techniką dostępną praktycznie dla większych międzynarodowych korporacji, które w dowolny sposób mogą generować przychody lub zaciągać zobowiązania w dowolnym kraju w dowolnej walucie. Natomiast w wypadku coveringu jego stosowanie w Polsce jest kosztowne z powodu znacznej różnicy pomiędzy oprocentowaniem depozytu a oprocentowaniem pożyczki.

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.