Szeroki wachlarz możliwości, który daje przedsiębiorcom restrukturyzacja, wymaga zapewnienia odpowiedniego stopnia transparentności podejmowanych działań, czemu służą obowiązki sprawozdawcze nałożone na nadzorcę sądowego (zarządcę).

Obowiązki sprawozdawcze w postępowaniu restrukturyzacyjnym

W latach 2020-2021 rozpoczęto ponad 2300 postępowań restrukturyzacyjnych, z czego ponad połowę stanowiły tzw. uproszczone postępowania restrukturyzacyjne (wprowadzone w związku z pandemią COVID-19, funkcjonujące do 30.11.2021 r.). Nie ma więc wątpliwości, że obowiązująca od 2016 r. ustawa – Prawo restrukturyzacyjne1 na dobre wpisała się w ramy polskich realiów gospodarczych. Decyzja o restrukturyzacji przestaje zaskakiwać i dziwić uczestników rynku. Jednym z niewielu pozytywnych skutków pandemii jest to, że rynek „przywykł” do restrukturyzacji. Sukces wielu postępowań restrukturyzacyjnych pokazuje, że mogą one stanowić „nowe rozdanie” nie tylko dla dłużników, ale również dla ich kontrahentów.

Liczne korzyści wynikające z restrukturyzacji, które są uzależnione od wybranego postępowania2, wiążą się dla dłużnika również z pewnymi ciężarami. Najbardziej widocznym ograniczeniem jest ograniczenie zarządu nad majątkiem na rzecz nadzorcy układu albo nadzorcy sądowego (wyrażają zgodę na wykonywanie czynności przekraczających zwykły zarząd) albo zarządcy (sprawuje zarząd nad majątkiem dłużnika, z tym zastrzeżeniem, że dłużnikowi może zostać udzielone zezwolenie na wykonywanie czynności zwykłego zarządu). Oprócz tego dłużnicy zobowiązani są udzielać nadzorcy sądowemu (zarządcy) informacji niezbędnych do realizowania przez nich obowiązków sprawozdawczych wynikających z pr. restr.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.