Szefom działów HR wydaje się, że doskonale wiedzą, co najlepiej motywuje menedżerów w ich organizacjach oraz że potrafią stworzyć takie pakiety wynagrodzeń, które będą idealnie dostosowane do potrzeb pracowników.

Efektywne wynagradzanie kadry menedżerskiej - fakty i mity

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym na zlecenie Bigram, IDEA! Human Capital i Legg Mason, którego wyniki zaprezentowano w raporcie „Motywacje menedżerów 2016”, kadrę menedżerską najbardziej motywuje wynagrodzenie zasadnicze, a w dalszej kolejności także premie i prowizje, bonusy i nagrody finansowe. Na kolejnych pozycjach w rankingu plasują się relacje z przełożonymi, samodzielność stanowiska, możliwość rozwoju zawodowego czy też zapewnienie przez pracodawcę równowagi między życiem zawodowym i prywatnym.

Co ciekawe badaniu poddano nie tylko kadrę menedżerską, ale także przedstawicieli działów HR, którzy mieli opowiedzieć o swoich doświadczeniach zdobytych w trakcie rozmów kwalifikacyjnych. Wydawać by się mogło, że odpowiedzi obu grup powinny być spójne, tymczasem stwierdzono istotne rozbieżności.

Analizując wyniki badań, można zauważyć, że co prawda obie grupy całkowicie zgodnie wskazały, że największą siłą napędową jest właśnie wynagrodzenie zasadnicze, ale już w przypadku innych motywatorów miały zupełnie różne zdanie. Okazało się bowiem, że działy HR nie doceniają istoty atmosfery pracy ani relacji z przełożonymi, które dla menedżerów są niezmiernie ważnymi czynnikami. Jednocześnie przeceniają możliwości rozwoju zawodowego oraz prestiżu i stabilności firmy.

Niezwykle interesujące okazały się także wnioski płynące z badań dotyczących pozapłacowych form wynagradzania. Okazało się bowiem, że świadczeniami, które najbardziej przemawiają do wyobraźni menedżerów i których zapewnianie z całą pewnością będzie mieć znaczenie przy podejmowaniu decyzji o podjęciu czy zmianie pracy są: samochód służbowy, opieka medyczna oraz szkolenia. W porównaniu z zeszłorocznym badaniem wśród kadry menedżerskiej na popularności straciły jednak prenumeraty pism branżowych, tzw. złoty spadochron oraz sprzęt dobrej jakości.

Mając to na uwadze oraz obserwując aktualne trendy, z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że na atrakcyjności będzie zyskiwała dywersyfikacja świadczeń oraz ich dopasowanie do potrzeb i oczekiwań konkretnych menedżerów. Niewątpliwie jednak podstawowe znaczenie będzie miała wysokość tak stałych, jak i zmiennych składników wynagrodzeń. Stąd tak silne dążenie do poszukiwania rozwiązań zapewniających efektywność kosztową dokonywanych wypłat.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Przejęcie spółki rodzinnej przez dużą firmę o charakterze korporacyjnym w fazie porealizacyjnej

Przejęcie spółki rodzinnej przez dużą firmę o charakterze korporacyjnym w fazie porealizacyjnej

Rozwój technologii, globalizacja i konsolidacja, rewolucja informacyjna, gwałtowne zmiany środowiska konkurencyjnego, wymagają nieustannej dyskusji na temat strategii rozwoju. Fuzje i przejęcia stają się zatem jednym z głównych sposobów maksymalizacji wartości rynkowej podmiotów gospodarczych oraz wzmacniania ich pozycji konkurencyjnej na rynku zarówno krajowym, jak i zagranicznym. Powodem popychającym firmy do tego rodzaju połączeń jest perspektywa ich szybkiego i skutecznego wzrostu, a przede wszystkim możliwość ominięcia barier oraz redukcja ryzyka związanego z wchodzeniem na nowe rynki.

Czytaj więcej

Jak zdobywać rentowne kontrakty, gdy rynek notuje drastyczny spadek cen?

Dlaczego tak wiele firm ma problemy z wprowadzaniem zmian i reagowaniem na zmiany na rynku? Na czym polega sprzedaż neandertalska, a na czym transformacyjna? Jak sprawdzić, czy twoja firma jest konkurencyjna? W artykule odpowiadamy na powyższe oraz wiele innych pytań.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.