W relacji przedsiębiorca–państwo w obszarze cyfryzacji dzieje się wiele. Digitalizacja w obrębie administracji państwowej ma z jednej strony usprawnić jej działalność i zautomatyzować obsługę interesariuszy, z drugiej zaś ograniczyć liczbę nadużyć gospodarczych poprzez kontrolę podmiotów w trybie ciągłym, a nie doraźnym. Z punktu widzenia obywatela i przedsiębiorcy to dobry znak, gdyż spowoduje eliminację nieuczciwych podmiotów.

Cyfrowe państwo - cyfrowy przedsiębiorca. Jak technologie cyfrowe zmieniają zasady gry?

Cyfrowy świat

Patrząc na współczesny świat i gospodarkę XXI w., chyba nikt nie ma wątpliwości, że żyjemy w cyfrowych czasach. Smartfony, towarzyszące nam wszędzie, wiedzą o nas wszystko – gdzie byliśmy, co jedliśmy na obiad, z kim spędzaliśmy czas. Mamy do dyspozycji aplikacje do obsługi życia na każdym możliwym poziomie – organizacja własna, kalendarze, nawigacje, opinie, przepisy, bankowość, gry mobilne, wszystko, czego pragniemy. Następujące zmiany pokoleniowe powodują, że coraz mniej osób nigdy nie miało styczności z Internetem i komputerem. Obecnie nawet seniorzy nie chcą być wykluczeni cyfrowo, sieć wciąga powoli całe nasze analogowe życie. Nowe pokolenia konsumentów nie wyobrażają sobie innych możliwości komunikacji z dostawcami niż cyfrowe, młodzi pracownicy zdecydowanie częściej wolą pisać wiadomości, zamiast dzwonić. Sieć i social media zagarniają coraz większą część realnego życia – czy to pozytywne, czy negatywne zjawisko, pozostawiam do indywidualnej oceny, ale trzeba stwierdzić fakt, że proces ten nabiera rozpędu. Reklama, telewizja, gazety papierowe, rozrywka istnieją już głównie w świecie cyfrowym. Branża gier wideo jest od kilku lat większa od branży filmowej. Cyfrowe książki i gazety zyskują coraz większą popularność wśród czytelników. Niedawno jeden z największych wydawców mediów papierowych ogłosił upadłość, mimo że wydawał bardzo popularne magazyny. To znak czasów, okazuje się, że wszyscy jesteśmy obywatelami Internetu.

Przedsiębiorstwo w cyfrowym świecie

W takiej rzeczywistości musimy nie tylko żyć, ale też funkcjonować jako przedsiębiorcy, co oznacza, że w tyle głowy powinniśmy zawsze zadawać pytania, czy nasz dług cyfrowy nie zwiększa się zbyt szybko? Czy nasza konkurencja nie jest już daleko przed nami? W jakim miejscu technologicznie jesteśmy? W każdej branży i sektorze musimy trzymać rękę na pulsie, gdyż gospodarka zmienia się codziennie. Konkurencja nie śpi i jeżeli nie jesteśmy na bieżąco z dostępnymi rozwiązaniami technologicznymi, zostajemy w tyle, a suma kosztów, która będzie nam potrzebna do dogonienia czołówki, każdego dnia będzie się zwiększała.

W firmach pozostają ogromne obszary do automatyzacji, których istnienia ich władze prawdopodobnie nawet nie są świadome. Nie wszyscy zarządzający mają wyobraźnię cyfrową i czasem nie są w stanie uzmysłowić sobie możliwości, które dałyby im dostępne na rynku programy. Tymczasem koszty licencji są coraz niższe ze względu na dużą konkurencję pomiędzy producentami oprogramowania, dlatego nawet w przypadku bardzo specjalistycznych potrzeb możemy znaleźć programy w przystępnej cenie, które ułatwią nam prowadzenie biznesu.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

Osoby spoza świata biznesu często mylą role dyrektora generalnego i dyrektora finansowego. Dyrektor generalny (CEO) i dyrektor finansowy (CFO) podejmują różne, ale równie ważne obowiązki w organizacji. Dyrektor generalny przejmuje główną rolę nadzorującą działalność całej firmy, od sprzedaży po administrację. Zajmuje najwyższą pozycję w firmie i podlega wyłącznie zarządowi. Z drugiej strony CFO zajmuje najwyższą pozycję finansową w firmie. Głównym zadaniem dyrektora finansowego jest zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Jak obie role w organizacji ze sobą współgrają? A może rywalizują, mimo teoretycznie odmiennych zakresów? Czy CEO może mieć wymagania wobec CFO i odwrotnie? Jak to w bywa w większości sytuacji tego typu, to zależy. Sam wolę współpracę prowadzącą do synergii, ale znam wiele przypadków rywalizacji między obiema rolami.

Czytaj więcej

Split payment w praktyce

Split payment w praktyce

Mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli split payment, jest obowiązkowy w Polsce dla transakcji przekraczających 15 000 zł brutto i dotyczących towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Obowiązek ten został wprowadzony 1 listopada 2019 r. i dotyczy wyłącznie transakcji między podmiotami VAT w Polsce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.