W relacji przedsiębiorca–państwo w obszarze cyfryzacji dzieje się wiele. Digitalizacja w obrębie administracji państwowej ma z jednej strony usprawnić jej działalność i zautomatyzować obsługę interesariuszy, z drugiej zaś ograniczyć liczbę nadużyć gospodarczych poprzez kontrolę podmiotów w trybie ciągłym, a nie doraźnym. Z punktu widzenia obywatela i przedsiębiorcy to dobry znak, gdyż spowoduje eliminację nieuczciwych podmiotów.

Cyfrowe państwo - cyfrowy przedsiębiorca. Jak technologie cyfrowe zmieniają zasady gry?

Cyfrowy świat

Patrząc na współczesny świat i gospodarkę XXI w., chyba nikt nie ma wątpliwości, że żyjemy w cyfrowych czasach. Smartfony, towarzyszące nam wszędzie, wiedzą o nas wszystko – gdzie byliśmy, co jedliśmy na obiad, z kim spędzaliśmy czas. Mamy do dyspozycji aplikacje do obsługi życia na każdym możliwym poziomie – organizacja własna, kalendarze, nawigacje, opinie, przepisy, bankowość, gry mobilne, wszystko, czego pragniemy. Następujące zmiany pokoleniowe powodują, że coraz mniej osób nigdy nie miało styczności z Internetem i komputerem. Obecnie nawet seniorzy nie chcą być wykluczeni cyfrowo, sieć wciąga powoli całe nasze analogowe życie. Nowe pokolenia konsumentów nie wyobrażają sobie innych możliwości komunikacji z dostawcami niż cyfrowe, młodzi pracownicy zdecydowanie częściej wolą pisać wiadomości, zamiast dzwonić. Sieć i social media zagarniają coraz większą część realnego życia – czy to pozytywne, czy negatywne zjawisko, pozostawiam do indywidualnej oceny, ale trzeba stwierdzić fakt, że proces ten nabiera rozpędu. Reklama, telewizja, gazety papierowe, rozrywka istnieją już głównie w świecie cyfrowym. Branża gier wideo jest od kilku lat większa od branży filmowej. Cyfrowe książki i gazety zyskują coraz większą popularność wśród czytelników. Niedawno jeden z największych wydawców mediów papierowych ogłosił upadłość, mimo że wydawał bardzo popularne magazyny. To znak czasów, okazuje się, że wszyscy jesteśmy obywatelami Internetu.

Przedsiębiorstwo w cyfrowym świecie

W takiej rzeczywistości musimy nie tylko żyć, ale też funkcjonować jako przedsiębiorcy, co oznacza, że w tyle głowy powinniśmy zawsze zadawać pytania, czy nasz dług cyfrowy nie zwiększa się zbyt szybko? Czy nasza konkurencja nie jest już daleko przed nami? W jakim miejscu technologicznie jesteśmy? W każdej branży i sektorze musimy trzymać rękę na pulsie, gdyż gospodarka zmienia się codziennie. Konkurencja nie śpi i jeżeli nie jesteśmy na bieżąco z dostępnymi rozwiązaniami technologicznymi, zostajemy w tyle, a suma kosztów, która będzie nam potrzebna do dogonienia czołówki, każdego dnia będzie się zwiększała.

W firmach pozostają ogromne obszary do automatyzacji, których istnienia ich władze prawdopodobnie nawet nie są świadome. Nie wszyscy zarządzający mają wyobraźnię cyfrową i czasem nie są w stanie uzmysłowić sobie możliwości, które dałyby im dostępne na rynku programy. Tymczasem koszty licencji są coraz niższe ze względu na dużą konkurencję pomiędzy producentami oprogramowania, dlatego nawet w przypadku bardzo specjalistycznych potrzeb możemy znaleźć programy w przystępnej cenie, które ułatwią nam prowadzenie biznesu.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Ku bezpiecznym łańcuchom dostaw: feedback zakupowy

Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Czytaj więcej

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Planowanie działań związanych z działalnością firmy czy tworzenie strategii biznesowej, chociażby związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, wiąże się z wieloma trudnościami. Już sam fakt tworzenia czegoś nowego (przynajmniej dla nas) jest zadaniem trudnym, które powinno być poprzedzone wielowątkowymi analizami i gruntownym przygotowaniem. Czy jednak, kiedy już mamy ustalony kierunek działania, zdefiniowany rynek i grupę docelową, mamy wiedzę, jak z sukcesem wdrożyć nasz plan czy sprzedać nowy produkt lub usługę, możemy uznać, że jesteśmy już w pełni przygotowani? Niestety, nie. Żaden przedsiębiorca nie działa próżni i musi zwracać uwagę, aby zachować uczciwość rywalizacji rynkowej wobec swych konkurentów i samemu uchronić się przed takimi działaniami konkurencji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama