Implementacja zbilansowanej karty wyników (ang. Balanced Scorecard; w skrócie BSC) jest trudnym i czasochłonnym procesem. Wymaga od organizacji zaangażowania całego personelu z różnych szczebli zarządzania oraz wypracowania odpowiedniej atmosfery sprzyjającej planowanym zmianom.

Implikuje również konieczność stworzenia systemu odpowiedniego komunikowania tych zmian wszystkim pracownikom. Przy wdrażaniu BSC mogą się pojawiać różnego rodzaju błędy i utrudnienia. Ich poznanie pozwala zastosować odpowiednir działania zapobiegawcze.

W trakcie wdrażania modelu BSC istnieje niebezpieczeństwo popełnienia następujących rodzajów błędów (Kaplan, Norton 1996, s. 284-286; Kaplan, Norton 2001, s. 360-361; Kaplan, Norton 2006, s. 252-253; Michalak 2008, s. 227-232; Nita 2008, s. 453-454; Rompho 2011, s. 40):

  • organizacyjnych,
  • strukturalnych,
  • transformacji.

Błędy organizacyjne są konsekwencją nieprawidłowego wdrożenia BSC. Wśród nich można wyróżnić: zbyt długi czas implementacji, brak zaangażowania kierowników i pracowników, względnie zaangażowanie w implementację BSC wyłącznie naczelnego kierownictwa (zarządu) firmy, nieprawidłowe powiązanie systemu motywacyjnego z kartą dokonań, niewystarczającą wiedzę zespołu wdrażającego w aspekcie nowoczesnych systemów pomiaru wyników, angażowanie niedoświadczonych konsultantów.

Błędy strukturalne stanowią rezultat niewłaściwego zaplanowania, a w efekcie wadliwej konstrukcji BSC. Popełniane w tym obszarze błędy dotyczą: braku spójności strategii między poszczególnymi oddziałami firmy, nieprawidłowego doboru mierników czy zbyt wysokiego stopnia rozproszenia danych.

Błędy transformacji występują w razie fuzji lub przejęcia podmiotu. W takim przypadku często mają miejsce zmiany kadrowo-organizacyjne, w wyniku których istnieje ryzyko odejścia z firmy pracowników odpowiedzialnych za sterowanie BSC. W konsekwencji jej wdrożenie może zostać czasowo wstrzymane lub nawet zaniechane. Może się także zdarzyć, że nowi właściciele będą mieli inną wizję sterowania jednostką i większą uwagę będą zwracać na poprawę efektywności i zmniejszenie kosztów niż na kompleksowy rozwój podmiotu.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.