Budowanie systemu kontroli jakości, modeli controllingowych czy monitoring prawidłowości własnych decyzji to jedne z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed nowoczesnym i świadomym menedżerem. Otwartość na krytykę, a także stworzenie środowiska, które będzie wspierało krytyczne myślenie oraz odpowiednie dawanie i przyjmowanie informacji zwrotnej, są nieocenioną pomocą w osiąganiu ponadprzeciętnych rezultatów. Sukces czy porażka jest tylko sumą prawidłowych lub błędnych decyzji, dlatego warto poświęcać więcej czasu na kontrolę własnych działań.

Audyt zewnętrzny w czasach globalnej zmiany

W czasach zaciętej konkurencji na większości rozwiniętych rynków pogoń za perfekcją motywuje zarządzających do ciągłego podnoszenia jakości swoich usług i produktów. Firma, która w obecnych czasach chce się rozwijać i rosnąć, musi przede wszystkim być krok przed konkurencją. Już dziś jesteśmy świadkami tego, jak bardzo oczekiwania klientów zmieniają sposób myślenia przedsiębiorców o środowisku i przyszłości firm globalnych.

Wraz ze zmianą strategii prowadzenia biznesu rosną też wymogi formalne, a raporty finansowe wzbogacane są o nowe pozycje związane z agendą zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Informacje niefinansowe w sprawozdaniu finansowym obejmują coraz więcej kluczowych wiadomości przekazywanych dla poszczególnych użytkowników. Między innymi obligują jednostkę do wskazania w sprawozdaniu informacji dotyczących „opisu polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis rezultatów stosowania tych polityk” (za art. 49b ust. 2 pkt b) ustawy o rachunkowości).

Na razie standard raportowania obejmuje tylko największe firmy w kraju, aczkolwiek w mojej ocenie zarządzający powinni budować coraz większą świadomość tego, jak ich biznes wpasowuje się w strukturę nowoczesnego świata. To biznes jest motorem zmian, a nasi klienci mają w stosunku do nas coraz większe oczekiwania. Dlatego też ważne jest, żeby budować system, który będzie naszą wizytówką. Jestem zdania, że świadomość klientów zmieni oczekiwania wobec całego rynku prędzej, niż się tego spodziewamy.

Co ważne, przedsiębiorcy zobligowani są obowiązkiem informacyjnym, ponoszą również odpowiedzialność w wielu wymiarach działalności gospodarczej, takich jak ciągłe monitorowanie prawidłowości realizacji przelewów, zapisów na fakturach, statusu VAT czy terminowości deklaracji. Ich nieprzestrzeganie oznacza dla przedsiębiorców kary finansowe. Musimy pamiętać też, że sankcje za niestosowanie się do zapisów zawartych w białej liście podatników właśnie wchodzą w życie. Należyta staranność w zakresie ustawy o podatku VAT jest stale rosnącą bańką ryzyka fiskalnego. Jasne procedury, jakości i staranności, procedury kontroli to już nie tylko wymysł dużych firm. To także obowiązek, który powinni spełniać również najmniejsi, de facto najbardziej narażeni na uwikłanie w transakcje z podejrzanymi podmiotami.

W tym samym czasie przedsiębiorcy nieustannie zmagają się z wyzwaniami właściwej ochrony danych osobowych – jako obywatele UE podlegamy szczególnej ochronie GDPR (General Data Protection Regulation, w Polsce zwane RODO). Rodzi to szereg obowiązków po stronie firmy, które czasem są traktowane bez należytej uwagi. Dość luźne podejście do bezpieczeństwa danych jest powszechne wśród przeciętnych ludzi, a co za tym idzie wśród przeciętnych przedsiębiorców, którzy jednak jako podmioty profesjonalne nie mają taryfy ulgowej. Jednocześnie część podmiotów obowiązanych nawet nie wie, że podlega pod przepisy dotyczące prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.