Budowanie systemu kontroli jakości, modeli controllingowych czy monitoring prawidłowości własnych decyzji to jedne z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed nowoczesnym i świadomym menedżerem. Otwartość na krytykę, a także stworzenie środowiska, które będzie wspierało krytyczne myślenie oraz odpowiednie dawanie i przyjmowanie informacji zwrotnej, są nieocenioną pomocą w osiąganiu ponadprzeciętnych rezultatów. Sukces czy porażka jest tylko sumą prawidłowych lub błędnych decyzji, dlatego warto poświęcać więcej czasu na kontrolę własnych działań.

Audyt zewnętrzny w czasach globalnej zmiany

W czasach zaciętej konkurencji na większości rozwiniętych rynków pogoń za perfekcją motywuje zarządzających do ciągłego podnoszenia jakości swoich usług i produktów. Firma, która w obecnych czasach chce się rozwijać i rosnąć, musi przede wszystkim być krok przed konkurencją. Już dziś jesteśmy świadkami tego, jak bardzo oczekiwania klientów zmieniają sposób myślenia przedsiębiorców o środowisku i przyszłości firm globalnych.

Wraz ze zmianą strategii prowadzenia biznesu rosną też wymogi formalne, a raporty finansowe wzbogacane są o nowe pozycje związane z agendą zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Informacje niefinansowe w sprawozdaniu finansowym obejmują coraz więcej kluczowych wiadomości przekazywanych dla poszczególnych użytkowników. Między innymi obligują jednostkę do wskazania w sprawozdaniu informacji dotyczących „opisu polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis rezultatów stosowania tych polityk” (za art. 49b ust. 2 pkt b) ustawy o rachunkowości).

Na razie standard raportowania obejmuje tylko największe firmy w kraju, aczkolwiek w mojej ocenie zarządzający powinni budować coraz większą świadomość tego, jak ich biznes wpasowuje się w strukturę nowoczesnego świata. To biznes jest motorem zmian, a nasi klienci mają w stosunku do nas coraz większe oczekiwania. Dlatego też ważne jest, żeby budować system, który będzie naszą wizytówką. Jestem zdania, że świadomość klientów zmieni oczekiwania wobec całego rynku prędzej, niż się tego spodziewamy.

Co ważne, przedsiębiorcy zobligowani są obowiązkiem informacyjnym, ponoszą również odpowiedzialność w wielu wymiarach działalności gospodarczej, takich jak ciągłe monitorowanie prawidłowości realizacji przelewów, zapisów na fakturach, statusu VAT czy terminowości deklaracji. Ich nieprzestrzeganie oznacza dla przedsiębiorców kary finansowe. Musimy pamiętać też, że sankcje za niestosowanie się do zapisów zawartych w białej liście podatników właśnie wchodzą w życie. Należyta staranność w zakresie ustawy o podatku VAT jest stale rosnącą bańką ryzyka fiskalnego. Jasne procedury, jakości i staranności, procedury kontroli to już nie tylko wymysł dużych firm. To także obowiązek, który powinni spełniać również najmniejsi, de facto najbardziej narażeni na uwikłanie w transakcje z podejrzanymi podmiotami.

W tym samym czasie przedsiębiorcy nieustannie zmagają się z wyzwaniami właściwej ochrony danych osobowych – jako obywatele UE podlegamy szczególnej ochronie GDPR (General Data Protection Regulation, w Polsce zwane RODO). Rodzi to szereg obowiązków po stronie firmy, które czasem są traktowane bez należytej uwagi. Dość luźne podejście do bezpieczeństwa danych jest powszechne wśród przeciętnych ludzi, a co za tym idzie wśród przeciętnych przedsiębiorców, którzy jednak jako podmioty profesjonalne nie mają taryfy ulgowej. Jednocześnie część podmiotów obowiązanych nawet nie wie, że podlega pod przepisy dotyczące prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Ku bezpiecznym łańcuchom dostaw: feedback zakupowy

Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Czytaj więcej

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Planowanie działań związanych z działalnością firmy czy tworzenie strategii biznesowej, chociażby związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, wiąże się z wieloma trudnościami. Już sam fakt tworzenia czegoś nowego (przynajmniej dla nas) jest zadaniem trudnym, które powinno być poprzedzone wielowątkowymi analizami i gruntownym przygotowaniem. Czy jednak, kiedy już mamy ustalony kierunek działania, zdefiniowany rynek i grupę docelową, mamy wiedzę, jak z sukcesem wdrożyć nasz plan czy sprzedać nowy produkt lub usługę, możemy uznać, że jesteśmy już w pełni przygotowani? Niestety, nie. Żaden przedsiębiorca nie działa próżni i musi zwracać uwagę, aby zachować uczciwość rywalizacji rynkowej wobec swych konkurentów i samemu uchronić się przed takimi działaniami konkurencji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama