Główny cel szeroko rozumianego audytu sprowadza się do okresowej kontroli i oceny prawidłowości mechanizmów funkcjonujących w firmie. Jego wyniki, przedstawione w formie raportu, dają potężną dawkę informacji, ale też są istotną determinantą zmian w procesach przedsiębiorstwa. Pozostaje kluczowe pytanie, czy właściwe jest dokonywanie tego typu kontroli w zakresie wewnętrznej działalności przedsiębiorstwa, czym się kierować i kiedy warto się zwrócić do zewnętrznych firm audytujących. O tym w dalszej części artykułu.

Audyt wewnętrzny czy zewnętrzny?

Rolą audytu jest podsumowanie ogółu mechanizmów i lokalizacja ewentualnych odchyłów od zaplanowanych procesów w przedsiębiorstwie. Audyt można przeprowadzić w niemalże każdej, dowolnej części działalności każdego przedsiębiorstwa. Różne są metodologie wykonania audytu, ich czaso- i kosztochłonność, a także poziom skomplikowania. Nakłady czasu, pracy i kapitału poświęcone na przeprowadzenie audytu uzależnione są między innymi od:

  • wielkości przedsiębiorstwa (jego obrotu, liczby zatrudnionych pracowników itd.),
  • kondycji finansowej przedsiębiorstwa,
  • branży (produkcja, przetwórstwo, handel itd.), rynku (mikroregionalny, makroregionalny),
  • wyspecjalizowania i procedur panujących w wewnętrznych jednostkach (stopień ich rozbudowania, reguł i zasad będących przedmiotem kontroli).

Wszystkie powyższe czynniki mają również wpływ na decyzję, który rodzaj audytu będzie dla przedsiębiorstwa najwłaściwszy. Jako że wyróżniamy dwa główne rodzaje audytu – audyt wewnętrzny, czyli przeprowadzany w ramach struktury organizacyjnej jednostki, oraz zewnętrzny, czyli zlecenie zadania całkowicie niezależnemu podmiotowi – podczas weryfikacji i dokonania wyboru należy, tak jak w przypadku każdej biznesowej decyzji, przemyśleć i rozważyć wszystkie wady i zalety każdej możliwości. Z uwagi na to, że każdy rodzaj audytu ma nieco odmienne zadania i funkcje do zrealizowania, wybór jego formy jest zadaniem trudnym, tym bardziej jeśli decyzja dotyczy audytu sfery finansowej firmy, ponieważ błędna może ponieść za sobą olbrzymie konsekwencje w przyszłości.

Etap pierwszy: cel

Kontrola części finansowej przedsiębiorstwa jest bardzo szerokim i odpowiedzialnym zadaniem, polegającym na rewizji – od sposobu ewidencji i prowadzenia ksiąg rachunkowych po kontrolę środków pieniężnych, rozliczeń, zobowiązań i należności, funduszy specjalnych i wiele innych. Liczba czynności składających się na audyt finansowy jednostki jest ogromna.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.