Główny cel szeroko rozumianego audytu sprowadza się do okresowej kontroli i oceny prawidłowości mechanizmów funkcjonujących w firmie. Jego wyniki, przedstawione w formie raportu, dają potężną dawkę informacji, ale też są istotną determinantą zmian w procesach przedsiębiorstwa. Pozostaje kluczowe pytanie, czy właściwe jest dokonywanie tego typu kontroli w zakresie wewnętrznej działalności przedsiębiorstwa, czym się kierować i kiedy warto się zwrócić do zewnętrznych firm audytujących. O tym w dalszej części artykułu.

Audyt wewnętrzny czy zewnętrzny?

Rolą audytu jest podsumowanie ogółu mechanizmów i lokalizacja ewentualnych odchyłów od zaplanowanych procesów w przedsiębiorstwie. Audyt można przeprowadzić w niemalże każdej, dowolnej części działalności każdego przedsiębiorstwa. Różne są metodologie wykonania audytu, ich czaso- i kosztochłonność, a także poziom skomplikowania. Nakłady czasu, pracy i kapitału poświęcone na przeprowadzenie audytu uzależnione są między innymi od:

  • wielkości przedsiębiorstwa (jego obrotu, liczby zatrudnionych pracowników itd.),
  • kondycji finansowej przedsiębiorstwa,
  • branży (produkcja, przetwórstwo, handel itd.), rynku (mikroregionalny, makroregionalny),
  • wyspecjalizowania i procedur panujących w wewnętrznych jednostkach (stopień ich rozbudowania, reguł i zasad będących przedmiotem kontroli).

Wszystkie powyższe czynniki mają również wpływ na decyzję, który rodzaj audytu będzie dla przedsiębiorstwa najwłaściwszy. Jako że wyróżniamy dwa główne rodzaje audytu – audyt wewnętrzny, czyli przeprowadzany w ramach struktury organizacyjnej jednostki, oraz zewnętrzny, czyli zlecenie zadania całkowicie niezależnemu podmiotowi – podczas weryfikacji i dokonania wyboru należy, tak jak w przypadku każdej biznesowej decyzji, przemyśleć i rozważyć wszystkie wady i zalety każdej możliwości. Z uwagi na to, że każdy rodzaj audytu ma nieco odmienne zadania i funkcje do zrealizowania, wybór jego formy jest zadaniem trudnym, tym bardziej jeśli decyzja dotyczy audytu sfery finansowej firmy, ponieważ błędna może ponieść za sobą olbrzymie konsekwencje w przyszłości.

Etap pierwszy: cel

Kontrola części finansowej przedsiębiorstwa jest bardzo szerokim i odpowiedzialnym zadaniem, polegającym na rewizji – od sposobu ewidencji i prowadzenia ksiąg rachunkowych po kontrolę środków pieniężnych, rozliczeń, zobowiązań i należności, funduszy specjalnych i wiele innych. Liczba czynności składających się na audyt finansowy jednostki jest ogromna.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.