W rozwoju doktryny zarządzania finansami wyróżnia się dwa kluczowe momenty – pierwszy, w którym zwrócono uwagę na konieczność rozłączenia funkcji właścicielskiej od managerskiej, drugi to publikacja Michaela Jensena i W illiama H. Mecklinga „Theory of the Firm: Managerial Behaviour, Agency Costs and Ownership Structure” opublikowana w „Journal of Financial Economics” w 1976 r.

W publikacji tej wskazano na fakt, że managerowie, o ile dobrze wykonują swoją pracę, zawsze kierują się własnym interesem – a bogactwo akcjonariuszy jest dla nich sprawą drugorzędną. W ten sposób na pierwszy plan wysunął się lansowany obecnie cel każdej działalności, a mianowicie wzrost wartości przedsiębiorstwa.

Dzisiaj teza, że wzrost wartości firmy jest głównym celem działalności gospodarczej realizowanym poprzez efektywne zarządzanie finansami, wydaje się być oczywista. Jednakże w tle tego truizmu pojawiają się wątpliwości i pytania. Czy samo postawienie celu potrafi zmienić zachowania managerów i orientację na realizację własnych interesów? Co więcej, jak zmierzyć, czy cel ten jest realizowany, czy można polegać na dostępnych standardach i danych księgowych?

Pozostałe 93% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Czy sprzedaż nieruchomości z majątku prywatnego jest opodatkowana VAT?

Czy sprzedaż nieruchomości z majątku prywatnego jest opodatkowana VAT?

Od lat fiskus i podatnicy toczą spór o to, czy sprzedaż nieruchomości z majątku prywatnego jest opodatkowana VAT. Wiele osób, które sprzedaje swój majątek prywatny, nie zdaje sobie z tego sprawy – uważają, że skoro sprzedają „prywatnie”, najczęściej jednorazowo, swoją nieruchomość, to nie ma mowy o jakimkolwiek opodatkowaniu VAT. Nie przychodzi im nawet do głowy, że mogłoby być inaczej, i nie ma się co dziwić takiemu podejściu. W końcu podatek VAT kojarzy się wyłącznie z obrotem profesjonalnym – ze sprzedażą prowadzoną przez przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Obserwujemy, jak ChatGPT przenika do codzienności uczniów, studentów, startupowców, usługodawców, pracowników korporacji i menedżerów. Dziś to narzędzie AI generuje nie tylko odpowiedzi i porady na najprostsze zagadnienia, ale też newslettery, sprawozdania, kampanie marketingowe, złożone plany ekspansji i przemówienia prezesa. Co więcej, wiele osób nadal nie wie, czy może legalnie wykorzystywać takie treści i czyją są one własnością.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.