Zarządzaj firmą, finansami, zasobami, pracownikami. Zarządzaj właścicielami, kierownikami, inwestorami. Zarządzaj sobą – krótkoterminowo – operacyjnie. Tylko takie zarządzanie gwarantuje sukces. Strategia – tak, jest ważna – musisz ją mieć. Ale przecież nie wiesz, co wydarzy się jutro! Pewnie jest dzisiaj, i to nie na 100%.

Zarządzanie operacyjne w przedsiębiorstwie

Zarządzanie operacyjne w przedsiębiorstwie skupia wszystkie działania związane z wytworzeniem produktu lub świadczeniem usługi – od gromadzenia składników wejściowych po przetwarzanie ich w produkty końcowe, z góry zaplanowane. Zarządzanie operacyjne to planowanie celów i organizowanie najlepszych warunków do ich osiągnięcia, alokowanie zasobów, monitorowanie i podejmowanie działań korekcyjnych, rejestrowanie dokonań.

Istotą zarządzania operacyjnego jest zbieranie informacji i podejmowanie na ich podstawie decyzji niezbędnych dla codziennej realizacji celów przedsiębiorstwa. Zarządzanie na poziomie operacyjnym stwarza warunki do urzeczywistniania ogólnych założeń strategicznych.

Tym, co odróżnia zarządzanie operacyjne od zarządzania strategicznego, jest również horyzont czasowy. Strategia z założenia jest długoterminowa, natomiast dla zarządzania operacyjnego typowa jest krótka perspektywa czasowa. Zarządzanie operacyjne bezpośrednio wpływa na poziom efektywności całego przedsiębiorstwa i stanowi czynnik decydujący o konkurencyjności firmy.

Ważnym aspektem w obecnych, turbulentnych i niepewnych gospodarczo, ekonomicznie oraz społecznie czasach staje się bieżące zarządzanie jednostką gospodarczą, które może być nieskuteczne z punktu widzenia realizacji długofalowej strategii. Za główne przyczyny można tu podać między innymi:

  • brak spójności między podejmowanymi decyzjami,
  • niska jakość komunikacji pomiędzy kierownikami odpowiedzialnymi za kierowanie pracami poszczególnych działów,
  • dezinformacja,
  • brak analiz potrzeb informacyjnych interesariuszy,
  • irrelewantne informacje w raportach przedsiębiorstw.

Kluczem do prawidłowo prowadzonego zarządzania operacyjnego zawsze jest człowiek. Czym powinien się więc charakteryzować dobry kierownik operacyjny? Powinien być skuteczny oraz dobrze zmotywowany. Przede wszystkim powinien podchodzić do powierzonych mu zadań kompleksowo, potrafić analizować i integrować informacje docierającego do niego z różnych źródeł. Musi także umieć szybko reagować na zmieniające się warunki otoczenia. Powinny go cechować wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne i przywódcze, w tym zdolności behawioralne. Do jego kompetencji powinna się zaliczać również zdolność planowania i kontroli przedsięwzięć oraz umiejętności negocjacyjne.

W zarządzaniu operacyjnym praktycy najczęściej do usprawniania działalności przedsiębiorstwa wybierają:

  1. optymalizację procesów,
  2. metodę 8D,
  3. politykę jakości,
  4. Six Sigmę.

Pozostałe 43% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Prawne ujęcie korzystania z ChatGPT

Obserwujemy, jak ChatGPT przenika do codzienności uczniów, studentów, startupowców, usługodawców, pracowników korporacji i menedżerów. Dziś to narzędzie AI generuje nie tylko odpowiedzi i porady na najprostsze zagadnienia, ale też newslettery, sprawozdania, kampanie marketingowe, złożone plany ekspansji i przemówienia prezesa. Co więcej, wiele osób nadal nie wie, czy może legalnie wykorzystywać takie treści i czyją są one własnością.

Czytaj więcej

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.