Głównym celem zarządzania ryzykiem jest uniknięcie negatywnych skutków konkretnych sytuacji. W organizacjach pozwala ono uniknąć strat pieniężnych, a także zniechęcenia inwestorów, klientów, zbyt dużej rotacji pracowników czy osiągnięcia planowanych zysków ze sprzedaży. Jak widać, trudno wskazać obszar w biznesie, który nie skorzysta na przemyślanym zarządzaniu ryzykownymi procesami. Jak robić to dobrze?

Zarządzać ryzykiem trzeba umieć!

Kto nie ryzykuje, nie zyskuje czy nie traci?

Ryzyko to inaczej przyszłe zdarzenie. Sytuacje mogą pociągać za sobą negatywne lub pozytywne konsekwencje. Pozytywne ryzyka nazywane są szansami, negatywne z kolei zagrożeniami. Wśród pozytywnych skutków podjętych decyzji i dobrego wykorzystania wygenerowanych sytuacji znajdują się między innymi przykłady pozyskania nowych sponsorów czy stworzenia kolejnego projektu. Ponoszenie pozytywnego ryzyka często wynika z intuicji, znajomości rynku czy wcześniejszych doświadczeń. Do skutków takich decyzji wszyscy dążą. Jednak co zrobić z negatywnymi możliwościami?

Systemy ERP dzięki danym, które są zbierane ze wszystkich możliwych źródeł, są w stanie wysnuć analizy, które przewidzą, że zbliża się kryzys, i podpowiedzą podjęcie odpowiednich kroków. Przykładem może być wykorzystanie części analitycznych, czyli Business Intelligence, między innymi Analytics Cloud, które mogą stać się elementem zamykania miesiąca finansowego. Systemy SAP, których funkcjonalności odpowiadają za planowanie między innymi w modułach logistycznych czy prognozowanie poprzez tworzenie harmonogramu produkcji, pozwalają w odpowiednim momencie zgłosić zapotrzebowanie na dane części (na przykład samochodowe). Takie podejście pozwala uniknąć ryzyka przestoju i strat finansowych.

Niewykorzystanie szansy może być przykre, jednak zignorowanie zagrożenia dla firmy może okazać się katastrofą. Nic więc dziwnego, że to na negatywnym ryzyku skupiają się najnowocześniejsze algorytmy.

Wdrożenie to nie wszystko

Wszystkie systemy informatyczne trzeba umieć skutecznie wykorzystywać, dlatego nie wystarczy tylko program do zarządzania ryzykiem – konieczne jest praktyczne używanie jego funkcjonalności. Brzmi to może banalnie, ale często szkolenia obsługi systemu są pomijane przy projektach wdrożeniowych ze względu na oszczędności. Zarządy liczą, że pracownicy nauczą się systemu w czasie jego używania. Moje doświadczenie jako szkoleniowca wykazuje jednak, że koszty przeznaczone na edukację obsługi prędzej czy później o sobie przypomną, bo brak wiedzy na pewno wyjdzie.

Dlaczego szkolenie jest takie ważne? Ponieważ pokazuje system od strony praktycznej. Na przykład podczas takich spotkań nasi szkoleniowcy pokazują bardzo dużo przykładów biznesowych, które często sprowadzają się do wskazania palcem: co nam da kliknięcie tutaj, a nie tam? Co pokaże taka, a nie inna tabela? Oczywiście, istnieje bardzo dużo teoretycznych materiałów, jednak przebicie się przez nie i dotarcie do konkretnej, interesującej informacji jest bardzo trudne, wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a co za tym idzie, zniechęca ludzi już na wstępie. Do tego dochodzi presja czasu, pośpiech i brak możliwości zastanowienia się nad danymi procesami. Praktyczne szkolenie jest dużo efektywniejsze i bardziej doceniane przez użytkowników.

 

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

KPI w HR (i nie tylko). Skąd brać wskaźniki efektywności i jak ustalać ich poziom docelowy?

KPI w HR (i nie tylko). Skąd brać wskaźniki efektywności i jak ustalać ich poziom docelowy?

Działy HR w Polsce, z roku na rok, korzystają z coraz większej liczby wskaźników efektywności. Porównując wyniki firm, które wzięły udział zarówno w II, jak i III edycji Badania Analityki HR, widzimy znaczący postęp w liczbie wykorzystywanych KPI – z przeciętnie dwóch w 2020 roku do trzynastu w 2021 roku. W II edycji badania aż 20% tych firm nie korzystało z żadnego wskaźnika, co rok później dotyczy zaledwie 3% organizacji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 80/2022

Benefity pozapłacowe w czasach pandemii

Benefity pozapłacowe w czasach pandemii

Pandemia zmieniła okoliczności, w których funkcjonują pracownicy. W konsekwencji ich oczekiwania względem pakietu świadczeń dodatkowych bardzo często są zupełnie inne niż jeszcze dwa lata temu. Pracodawcy mają tego świadomość i podejmują działania prowadzące do aktualizacji swojej oferty tak, aby jak najlepiej odpowiadała na nowe potrzeby.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.