Głównym celem zarządzania ryzykiem jest uniknięcie negatywnych skutków konkretnych sytuacji. W organizacjach pozwala ono uniknąć strat pieniężnych, a także zniechęcenia inwestorów, klientów, zbyt dużej rotacji pracowników czy osiągnięcia planowanych zysków ze sprzedaży. Jak widać, trudno wskazać obszar w biznesie, który nie skorzysta na przemyślanym zarządzaniu ryzykownymi procesami. Jak robić to dobrze?

Kto nie ryzykuje, nie zyskuje czy nie traci?

Ryzyko to inaczej przyszłe zdarzenie. Sytuacje mogą pociągać za sobą negatywne lub pozytywne konsekwencje. Pozytywne ryzyka nazywane są szansami, negatywne z kolei zagrożeniami. Wśród pozytywnych skutków podjętych decyzji i dobrego wykorzystania wygenerowanych sytuacji znajdują się między innymi przykłady pozyskania nowych sponsorów czy stworzenia kolejnego projektu. Ponoszenie pozytywnego ryzyka często wynika z intuicji, znajomości rynku czy wcześniejszych doświadczeń. Do skutków takich decyzji wszyscy dążą. Jednak co zrobić z negatywnymi możliwościami?

Systemy ERP dzięki danym, które są zbierane ze wszystkich możliwych źródeł, są w stanie wysnuć analizy, które przewidzą, że zbliża się kryzys, i podpowiedzą podjęcie odpowiednich kroków. Przykładem może być wykorzystanie części analitycznych, czyli Business Intelligence, między innymi Analytics Cloud, które mogą stać się elementem zamykania miesiąca finansowego. Systemy SAP, których funkcjonalności odpowiadają za planowanie między innymi w modułach logistycznych czy prognozowanie poprzez tworzenie harmonogramu produkcji, pozwalają w odpowiednim momencie zgłosić zapotrzebowanie na dane części (na przykład samochodowe). Takie podejście pozwala uniknąć ryzyka przestoju i strat finansowych.

Niewykorzystanie szansy może być przykre, jednak zignorowanie zagrożenia dla firmy może okazać się katastrofą. Nic więc dziwnego, że to na negatywnym ryzyku skupiają się najnowocześniejsze algorytmy.

Wdrożenie to nie wszystko

Wszystkie systemy informatyczne trzeba umieć skutecznie wykorzystywać, dlatego nie wystarczy tylko program do zarządzania ryzykiem – konieczne jest praktyczne używanie jego funkcjonalności. Brzmi to może banalnie, ale często szkolenia obsługi systemu są pomijane przy projektach wdrożeniowych ze względu na oszczędności. Zarządy liczą, że pracownicy nauczą się systemu w czasie jego używania. Moje doświadczenie jako szkoleniowca wykazuje jednak, że koszty przeznaczone na edukację obsługi prędzej czy później o sobie przypomną, bo brak wiedzy na pewno wyjdzie.

Dlaczego szkolenie jest takie ważne? Ponieważ pokazuje system od strony praktycznej. Na przykład podczas takich spotkań nasi szkoleniowcy pokazują bardzo dużo przykładów biznesowych, które często sprowadzają się do wskazania palcem: co nam da kliknięcie tutaj, a nie tam? Co pokaże taka, a nie inna tabela? Oczywiście, istnieje bardzo dużo teoretycznych materiałów, jednak przebicie się przez nie i dotarcie do konkretnej, interesującej informacji jest bardzo trudne, wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a co za tym idzie, zniechęca ludzi już na wstępie. Do tego dochodzi presja czasu, pośpiech i brak możliwości zastanowienia się nad danymi procesami. Praktyczne szkolenie jest dużo efektywniejsze i bardziej doceniane przez użytkowników.

 

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Analiza ryzyka projektów rozwojowych i modernizacyjnych

MC_66_46.jpg

Nie ma rozwoju bez inwestycji. Banał, który każdy menedżer zna, a zarazem nie kwestionuje jego prawdziwości. Zatem kiedy krzywa rozwoju firmy jeszcze pnie się w górę, już dzisiaj, zanim osiągniemy strefę komfortu w realizacji naszej podstawowej działalności operacyjnej, będziemy realizować inwestycje rozwojowe i modernizacyjne. Te pierwsze, aby wdrożyć nowe produkty, usługi i rozpocząć nową ścieżkę rozwoju organizacji, te drugie w większości wypadków w celu optymalizacji kosztów operacyjnych i „wyciśnięcia” z naszych aktywów jak najwięcej korzyści.

Czytaj więcej

Przestrzeń cybernetyczna jako środowisko działalności przedsiębiorstwa

MC_66_29.jpg

„Jeśli nie ma cię na Facebooku, to znaczy, że nie żyjesz” – takie żartobliwe stwierdzenie można było nie tak dawno usłyszeć od fanów mediów społecznościowych. Popularność zdobywana w wirtualnym świecie często była okupiona utratą prywatności. Czy odbiorcy dobrodziejstw ery powszechnej komputeryzacji mają świadomość, jakim ryzykiem jest przestrzeń cybernetyczna? Co ryzykują, udostępniając informacje na swój temat? Czy może to rodzić konsekwencje dla przedsiębiorców? Czy oprócz inwestycji w zabezpieczenia dostępne są narzędzia finansowe do zmniejszenia ryzyka cybernetycznego? Jak to się zaczęło?

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 66/2019

Metody szacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka

170.jpg

Szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia różnych zdarzeń jest jednym z podstawowych elementów zarządzania ryzykiem. Dobrze przeprowadzona analiza pozwala lepiej przygotować się na nieprzewidywane, nieplanowane zdarzenia, które mogą wywierać istotne skutki na działalność firmy – zarówno pozytywne, jak i negatywne. W szacowaniu prawdopodobieństwa z pomocą przychodzą analiza statystyczna i rachunek prawdopodobieństwa. Oceny poziomu ryzyka możemy też dokonać, stosując inne, niematematyczne metody. Jakie? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama