Sprint jest sercem scruma – jego długość to maksymalnie miesiąc. Praca do wykonania w trakcie sprintu jest określana podczas planowania sprintu (sprint planning). Plan ten powstaje jako wynik wspólnej pracy zespołu scrumowego.

Planowanie trwa maksimum 8 godzin, gdy zespół pracuje w miesięcznych sprintach. Dla krótszych sprintów czas ten jest krótszy (na ogół proporcjonalnie). Zadanie Scrum Mastera polega na zapewnieniu, że planowanie się odbywa, a jego uczestnicy rozumieją jego cel. Scrum Master uczy zespół zachowania ram czasowych tego wydarzenia.

Etapy planowania

Część pierwsza: Co może zostać dostarczone w bieżącym sprincie?

Zespół deweloperski prognozuje zakres prac, które zostaną wykonane podczas sprintu. Właściciel produktu określa założenia sprintu i omawia te elementy rejestru produktu, które trzeba zrealizować, aby osiągnąć cel sprintu. Cały zespół scrumowy jest odpowiedzialny za dostarczenie przyrostu produktu i dlatego wspólnie pracuje nad zrozumieniem zakresu prac, które są do wykonania w sprincie. Właściciel produktu musi wiedzieć, co jest najważniejsze, a zespół – ile z tego jest w stanie zrobić w trakcie bieżącego sprintu.

Planowanie prowadzi się, opierając się na ostatnim przyroście produktu (product increment) oraz na rejestrze produktu, a także na przewidywanych możliwościach zespołu deweloperskiego (na podstawie archiwalnych rezultatów zespołu). O tym, ile elementów z rejestru produktu zostanie włączonych do rejestru sprintu (sprint back­log) decyduje wyłącznie zespół deweloperski. Tylko on jest w stanie ocenić, jakie zadania jest w stanie zrealizować podczas trwania sprintu.

W trakcie planowania zespół tworzy cel sprintu. Pomaga on zespołowi zrozumieć, w jakim celu tworzony będzie przyrost produktu. Osiągnięcie celu zostanie zrealizowane poprzez implementację elementów wybranych do rejestru sprintu.

Część druga: W jaki sposób praca, niezbędna do dostarczenia przyrostu, będzie wykonana?

Po ustaleniu celu sprintu, zespół decyduje, w jaki sposób elementy wybrane do rejestru sprintu zostaną przekształcone w „ukończony” przyrost produktu.

Zespół deweloperski na ogół rozpoczyna od projektowania systemu i wstępnego zarysowania prac niezbędnych do zamiany elementów rejestru sprintu w działający przyrost produktu. Zdarza się, że ostatecznie ilość pracy niezbędnej do wykonania odbiega od prognozowanej, jednakże coraz bardziej doświadczony zespół będzie mógł realizować szacowania trafniej wraz ze wzrostem swojej wiedzy, na podstawie danych historycznych.

W trakcie tego zdarzenia praca jest planowana na kilka pierwszych dni sprintu i rozpisywana na mniejsze porcje (zadania), często mniejsze niż jeden dzień roboczy. Zespół deweloperski samodzielnie rozdziela pracę do wykonania, zarówno podczas planowania, jak i w trakcie trwania sprintu.

Właściciel produktu może pomóc wyjaśniać niektóre elementy rejestru produktu oraz uzyskiwać kompromis. Jeżeli zespół deweloperski określi, że ma zbyt mało lub za dużo pracy, może renegocjować zakres pracy z właścicielem produktu. Zespół deweloperski może również zaprosić na planowanie inne osoby, aby wsparły go wiedzą domenową i techniczną.

Zanim zakończy się planowanie sprintu, zespół powinien potrafić wytłumaczyć zarówno właścicielowi, jak i Scrum Masterowi, w jaki sposób chce pracować, samodzielnie się organizując, aby osiągnąć cel sprintu, wytwarzając działający przyrost produktu.

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Jak rekrutować controllerów? ‑ perspektywa rekrutera

Jak rekrutować controllerów? - perspektywa rekrutera

Zapotrzebowanie pracodawców na doświadczonych controllerów rośnie, co niejednokrotnie niesie za sobą wyzwania natury rekrutacyjnej. Aby poszukiwania były skuteczne, należy zatem zadbać o ich odpowiednie zaplanowanie, stworzenie precyzyjnego opisu stanowiska i określenie kluczowych czynników, niezbędnych nowemu pracownikowi do osiągnięcia sukcesów w firmie.

Czytaj więcej

Mentoring czy coaching? Formy wsparcia dla pracowników podczas pracy zdalnej

Mentoring czy coaching? Formy wsparcia dla pracowników podczas pracy zdalnej

Zasadnicza różnica między coachingiem i mentoringiem polega na tym, że w trakcie coachingu klient sam powinien dotrzeć do odpowiedzi na nurtujące go pytania. Mentor, oprócz umiejętnego zadawania pytań i aktywnego słuchania, może podzielić się z podopiecznym wiedzą i podpowiedzieć rozwiązania, które warto rozważyć. Która forma wsparcia lepiej się sprawdza? Zobaczmy na przykładzie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.