Koszty rekrutacji mogą osiągnąć równowartość rocznego, a w skrajnych przypadkach nawet dwuletniego wynagrodzenia danej osoby. Niestety, zaledwie 20% nowo zatrudnionych sprawdza się na swoim stanowisku. Pozostali są zwalniani lub sami odchodzą. Jak skontrolować prawidłowość procesu rekrutacyjnego oraz zredukować ryzyko nietrafionych decyzji?

Redukcja ryzyka rekrutacji

Zatrudnienie nowego pracownika z jednej strony można postrzegać jako inwestycję, natomiast z drugiej jest to oczywisty koszt dla firmy – i to niemały. Fakt, że rekrutacja jest działaniem z obszaru tzw. miękkiego HR, nie oznacza, że wszystko tu jest nieostre czy względne. Przeciwnie, proces ten można i należy poddawać analizie, regularnie sprawdzając jego skuteczność, by móc wyeliminować błędy. Rekrutacje stanowią bowiem jeden z kluczowych procesów dla powodzenia całej organizacji i trzeba prawidłowo nimi zarządzać.

Jak powiedział Jim Collins, autor Good to Great, wielkie firmy zaczynają od wsadzenia do autobusu właściwych ludzi, wysadzenia niewłaściwych i posadzenia odpowiednich ludzi na odpowiednich miejscach. Niestety, w wielu firmach rekrutacje kuleją. Trzyletnie analizy przeprowadzone kilka lat temu przez firmę badawczo-szkoleniową Leadership IQ na 5200 menedżerach HR z 312 prywatnych i publicznych organizacji, którzy zatrudnili ponad 20 000 nowych pracowników, wykazały, że jedynie 19% rekrutowanych osób radzi sobie na swoich stanowiskach, podczas gdy 46% ponosi porażkę i zostaje zwolniona lub sama rezygnuje z pracy. Najdotkliwsze koszty ponosi wówczas niedoszły pracodawca.

Kiepski pracownik, czyli?

To, czy nowo zatrudniony pracownik sprawdzi się w danym miejscu pracy, nie zależy wyłącznie od jego talentów, ale w ogromnej mierze również od trafności rekrutacji. Czyli od tego, czy jego talenty są potrzebne na konkretnym stanowisku, w danym zespole i w tej organizacji. Nietrafne dopasowanie człowieka do posady i firmy oznacza szereg kłopotów:

  • dłuższy okres wdrożenia do pracy i adaptacji w zespole, przekładający się na zwiększone potrzeby szkoleniowe, a zatem i koszty,
  • błędy w wykonywaniu przydzielonych zadań – co wymaga naprawy/powtórzenia/poprawienia przez innego pracownika i pociąga za sobą wyższe koszty i niższą wydajność już nie jednej, ale minimum dwóch osób,
  • niezadowolenie w zespole, które jest efektem gorszych wyników całej grupy i skutkuje np. brakiem premii, frustracją i spadkiem motywacji wielu pracowników,
  • niemożność przekazania wiedzy przez nowego pracownika pozostałym członkom zespołu, czyli brak wartości dodanej dla pracodawcy.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Dynamiczny rozwój rynku pracy zdalnej oraz rosnąca popularność elastycznych form zatrudnienia sprawiają, że outsourcing usług do niezależnych specjalistów staje się dla firm codziennością. Freelancerzy wykonują dziś projekty IT, zadania z zakresu marketingu, projektowania graficznego czy tworzenia treści. Warto jednak pamiętać, że nawiązanie współpracy z osobą, która nie jest pracownikiem etatowym, wymaga dopełnienia określonych formalności. Ich znajomość pozwala nie tylko uniknąć błędów, ale przede wszystkim – zabezpieczyć interesy obu stron.

Czytaj więcej

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e‑commerce

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e-commerce

Jeśli sprzedajesz w internecie lub działasz w imieniu internetowej platformy handlowej, koniecznie zapoznaj się ze zmianami w prawie, wynikającymi z Ogólnego Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR), które istotnie wpłyną na Twój biznes. Rozporządzenie to wprowadza istotne znaczące zmiany dla przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce, a niedostosowanie się do nich może grozić nie tylko sankcjami finansowymi, ale także utratą reputacji i zaufania ze strony klientów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.