Rada nadzorcza jest organem powołanym do wykonywania czynności nadzoru we wszystkich dziedzinach działalności spółki. Zakres jej obowiązków oraz uprawnień zależy od formy prawnej spółki i uregulowany jest w Kodeksie spółek handlowych (ksh).

Rada nadzorcza i jej wpływ na działanie przedsiębiorstwa

Rada nadzorcza w spółce komandytowo-akcyjnej

Obecność rady nadzorczej w spółce komandytowo-akcyjnej uregulowana została w art. 142 Kodeksu spółek handlowych (dalej ksh), w którym określono, że kwestia ustanowienia rady nadzorczej w spółce komandytowo-akcyjnej ma charakter dobrowolny. Obowiązek ustanowienia rady nadzorczej powstaje wówczas, gdy liczba akcjonariuszy przekracza dwadzieścia pięć osób. Członków rady nadzorczej powołuje i odwołuje walne zgromadzenie. Nie może nim być komplementariusz albo jego pracownik, jednak zakaz ten nie dotyczy komplementariusza pozbawionego prawa prowadzenia spraw spółki lub jej reprezentowania.

Do zakresu obowiązków i odpowiedzialności rady nadzorczej w spółce komandytowo-akcyjnej należy:

  • sprawowanie stałego nadzoru nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności;
  • możliwość delegowania swoich członków do czasowego wykonywania czynności komplementariuszy, w przypadku gdy żaden z komplementariuszy uprawnionych do prowadzenia spraw spółki i do jej reprezentowania nie może sprawować swoich czynności;
  • prawo do wytoczenia w imieniu spółki powództwa o odszkodowanie przeciwko komplementariuszom niepozbawionym prawa do prowadzenia spraw spółki lub jej reprezentowania.

Członek rady nadzorczej odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu spółki, chyba że nie ponosi winy.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Dotacje i fundusze nr 34/2020

Zobacz również

Dane w HR ‑ do czego się przydają i od czego zacząć przygodę z analityką HR?

Dane w HR - do czego się przydają i od czego zacząć przygodę z analityką HR?

Jak często dowiadujesz się na spotkaniu, że jakiś wskaźnik wynosi 15% i zastanawiasz się, co to oznacza? Czy to dobrze? A może czas zacząć rozglądać się za bardziej stabilną firmą? Tak samo mamy w HR – bo skąd wiemy czy rotacja na poziomie 15% jest dobra? Albo czy 500 roboczogodzin absencji nie oznacza, że w sumie to firma się zamyka?

Czytaj więcej

Co z tym rozwojem?

Co z tym rozwojem?

– A co, jeśli zainwestujemy w rozwój pracowników, a oni odejdą z firmy? – zapytał dyrektor finansowy.

– A co, jeśli tego nie zrobimy, a oni zostaną? – odpowiedział własnym pytaniem prezes.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.