Zarządzanie ryzykiem – co do zasady kojarzone jest z dobrowolnym procesem, stworzeniem np. działu compliance, który ma zabezpieczać spółkę przed podjęciem działań niezgodnych z prawem, bądź też wykorzystaniem jej działalności w sposób niezgodny z przeznaczeniem, czy w ostateczności do popełnienia przestępstwa. Istnieje jednak obszar, w którym wybrane podmioty czy rodzaje działalności są zobligowane przez ustawodawcę do dokonywania oceny ryzyka oraz wdrażania skutecznych rozwiązań mających to ryzyko mitygować. Obszarem tym jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (ang. Anti-Money Laundering – AML, Counter Financing of Terrorism – CFT).

Ocena ryzyka - nie tylko element compliance, ale ustawowy obowiązek. Kto i w jaki sposób zobligowany jest do realizacji obowiązków AML?

W związku ze społeczną doniosłością problemu, a także standardami narzuconymi przez akty unijne, ustawodawca zdecydował, aby zadania państwa w zakresie AML/CFT były częściowo scedowane na podmioty prywatne. Celem jest stworzenie kompletnego, szczelnego oraz skutecznego systemu. Choć tematyka AML/CFT kojarzy się głównie z sektorem bankowym, w rzeczywistości dotyczy ona znacznie szerszego kręgu podmiotów – dlatego warto zweryfikować czy prowadzona przez nas działalność się do niego zalicza.

Czy jestem instytucją obowiązaną – kto jest zobligowany do stosowania ustawy AML?

Aktem regulującym omawianą tematykę jest ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: ustawa AML). Ustawa wskazuje, kto, kiedy i w jakim zakresie obowiązany jest do wdrażania obowiązków z zakresu AML.

Ustawa, wskazując na podmioty zobligowane do stosowania jej przepisów, posługuje się pojęciem instytucji obowiązanej. Do katalogu instytucji obowiązanych – poza instytucjami finansowymi i płatniczymi – zaliczają się między innymi:

  • pośrednicy ubezpieczeniowi wwybranym zakresie;
  • pośrednicy wobrocie nieruchomościami – z wyłączeniem niektórych czynności;
  • podmioty prowadzące działalność wzakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  • przedsiębiorcy, których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających m.in. na:
  • sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień zzakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego,
  • tworzeniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
  • pełnieniu funkcji członka zarządu lub umożliwianiu innej osobie pełnienia tej funkcji lub funkcji podobnej,
  • zapewnianiu siedziby, adresu prowadzenia działalności lub adresu korespondencyjnego oraz innych pokrewnych usług osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
  • niezależnie od prowadzonej działalności wzakresie, wjakim przyjmują lub dokonują płatności za towary wgotówce owartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro;
  • doradcy podatkowi wzakresie, wjakim świadczą na rzecz klienta pomoc prawną lub czynności doradztwa podatkowego w wybranym zakresie m.in. kupna lub sprzedaży nieruchomości, przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czy zarządzania środkami pieniężnymi, instrumentami finansowymi lub innymi aktywami klienta.

Powyżej przedstawione zostały tylko niektóre rodzaje działalności, których prowadzenie zobowiązuje do wprowadzenia procedur i realizacji obowiązków AML. Niestety, nie zawsze ustalenie, czy prowadzona przez nas działalność zalicza się do katalogu instytucji obowiązanych – jest proste. Szczególnie gdy wymienione w ustawie usługi nie są wiodącym przedmiotem prowadzonej działalności bądź realizujemy je wyłącznie w ograniczonym zakresie. Biorąc jednak pod uwagę ryzyko wynikające z niewprowadzenia odpowiednich procedur, warto dokładnie zweryfikować, czy jako przedsiębiorca/spółka nie jesteśmy do tego zobligowani. W niektórych przypadkach niezbędna może okazać się konsultacja z ekspertem zewnętrznym.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać innowacyjne metody kontroli zarządzania, które umożliwiają osiągnięcie zwiększonej efektywności1. Jednym z takich podejść jest Lean Accounting, które skupia się na eliminowaniu marnotrawstwa, minimalizacji kosztów oraz zwiększaniu wartości dla klienta.

Czytaj więcej

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.