W środowisku biznesowym nie brakuje prób określania różnic, które cechują style zarządzania kobiet i mężczyzn. Wiele z nich wynika z kierowania się stereotypami. Tymczasem z doświadczeń ekspertów rynku pracy wynika, że skuteczność w zarządzaniu nie ma płci, a pracodawcom charakteryzującym się równym traktowaniem pracowników łatwiej jest pozyskać i zatrzymać wykwalifikowanych specjalistów. Branża finansowa okazuje się jednak kobietą – realizacja potencjału pań opłaca się firmom, a zatrudnionym specjalistkom daje szansę na rozwój.

Kobiety w finansach. Kompetencje i różnorodność

W stosunku do 15 proc. kobiet zarządzających firmami w zeszłym roku, w tegorocznych wynikach badania Hays „Kobiety na rynku pracy 2019” odsetek ten wzrósł do 18 proc. W branży finansowej wyniki są jeszcze lepsze, ponieważ 20 proc. respondentów wskazało, że osobą zarządzającą w ich obecnym miejscu pracy jest kobieta.

Podobną tendencję jak w przypadku stanowisk zarządczych obserwujemy w tym roku również na stanowiskach menedżerskich. Choć nadal dla większości pracowników w Polsce bezpośrednim przełożonym jest mężczyzna (54 proc.), to odsetek pań na stanowiskach kierowniczych zwiększył się o 7 punktów procentowych względem zeszłego roku. W branży finansowej kobiety już teraz stanowią połowę kadry menedżerskiej. Co ciekawe, panie dominują również w strukturze zespołów specjalizujących się w finansach.

Wskaźniki ekonomiczne pokazują, że sytuacja kobiet na polskim rynku – w porównaniu do wielu innych państw – jest coraz lepsza. Obserwacje trendów w środowisku biznesowym potwierdzają także, że coraz więcej świetnie wykształconych menedżerek odważnie buduje karierę – nie tylko w Polsce, ale również globalnie. Wiele zmienia się również w świadomości pracodawców, którzy dostrzegają zalety różnorodności. Pozwala to na lepsze planowanie sukcesji i rozwoju talentów w firmach, a kobietom – na mierzenie się z wyzwaniami, które jeszcze kilka lat temu wydawały się dla nich nieosiągalne.

Satysfakcja z zajmowanego stanowiska

Z tegorocznego badania Hays Poland wynika, że kobiety są w podobnym stopniu zadowolone z zajmowanego obecnie stanowiska jak mężczyźni. Ten pozytywny trend obserwujemy od zeszłego roku. Wcześniej odsetek kobiet deklarujących swoje zadowolenie z zajmowanego stanowiska był niższy niż w przypadku mężczyzn.

Odsetek kobiet w branży finansowej deklarujących niezadowolenie z zajmowanego stanowiska jest nieznacznie wyższy od średniej rynkowej. Może to częściowo wynikać z faktu, że wiele pełnionych przez kobiety funkcji finansowych wciąż rozpatrywanych jest w kategorii wsparcia biznesu. Jednocześnie jednak coraz częściej mamy do czynienia z kobietami zajmującymi strategiczne stanowiska dyrektorów finansowych, controllerów i doradców finansowych, mających realny wpływ na strategię rozwoju przedsiębiorstw.

Z roku na rok kobiety mają także coraz większy apetyt na sukces. W tym roku częściej niż mężczyźni wskazywały one stanowisko dyrektorskie jako oznaczające dla nich sukces. To duża zmiana względem ubiegłych lat, kiedy to stanowiska liderów, dyrektorów i zarządzających wskazywane były najczęściej przez panów, podczas kiedy panie ograniczały swoje aspiracje do ról specjalistycznych, menedżerskich i związanych z kierowaniem niewielkim zespołem.

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Dark patterns nie umarły, ale Twoja reputacja może. UX‑grzeszki, które naruszają prawo

Dark patterns nie umarły, ale Twoja reputacja może. UX-grzeszki, które naruszają prawo

Współczesna sprzedaż online nie rozgrywa się wyłącznie na poziomie cen, dostępności czy logistyki. W coraz większym stopniu kluczowym polem walki o klienta – i przedmiotem oceny przez regulatorów – staje się interfejs użytkownika. To właśnie tam podejmowane są decyzje zakupowe. Tam rozgrywa się subtelna gra między „pomocą” a „presją”, między „ułatwieniem” a „manipulacją”. Są tacy, którzy twierdzą, że sukces w e-commerce to kwestia właściwego algorytmu i designu, który prowadzi użytkownika za rękę jak wykwalifikowany sprzedawca. Problem zaczyna się pojawiać, gdy ta ręka ściska nadgarstek klienta zbyt mocno.

Czytaj więcej

Żeby współpraca z influencerem nie odbiła się czkawką…

Żeby współpraca z influencerem nie odbiła się czkawką…

Przedsiębiorca Wojciech prowadzi markę odzieżową. Sprzedaje za pośrednictwem sklepu internetowego, więc widoczność w sieci ma dla niego znaczenie. By zwiększyć rozpoznawalność marki, Wojciech postawił na współpracę z influencerami. Wysyła do nich ubrania, a w zamian influencerzy publikują posty, reelsy, stories dotyczące jego marki. Jedną z osób, z którymi nawiązał kontakt, był Jan, influencer z około 100 tys. obserwujących na Instagramie i TikToku. Wojciech wysłał Janowi komplet odzieży z nowej kolekcji. W zamian Jan miał opublikować trzy krótkie filmy wideo i jeden post karuzelowy. Filmy pojawiły się w ciągu tygodnia, zgodnie z ustaleniami. Ale żaden nie był oznaczony jako reklama. Jan po dwóch tygodniach od publikacji materiałów usunął je. Wojciech napisał do niego, pytając, co się stało. Odpowiedź była krótka: „nie było umowy, może później wrzucę coś jeszcze”.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.