Jakie są trzy wektory nowej normalności, w której się obecnie znajdujemy? Czy to pandemia i wojna w Ukrainie powodują chaos, czy są jego efektem? O czym mówi Potrójne Prawo Pareto?

Jak zarządzać stresem w zespole w czasie silnego zagrożenia sytuacją zewnętrzną?

Zaryzykuję twierdzenie, że gdyby nie pandemia czy wojna w Ukrainie i tak nasza rzeczywistość wyglądałaby relatywnie podobnie. Przeczytaj ten artykuł do końca, aby to stwierdzenie zrozumieć.

Gdybym kilka lat temu napisał artykuł na temat zarządzania emocjami w razie zagrożenia wojną, najprawdopodobniej zarzucono by mi bezsensowne, niepotrzebne straszenie. Dzisiaj, niestety, fakty nakazują mi tym tematem się zająć. To potrzeba nawet nie chwili, ale czasów. Jak zarządzać własnymi emocjami i emocjami członków zespołu w dobie wszechobecnego pytania: Czy wojna w Ukrainie może przerodzić się w szerszy konflikt?”.

Poniższe słowa dedykuję pierwszemu pytaniu – dotyczącemu dawaniu sobie rady z emocjami, kiedy niepewność i strach są częścią rzeczywistości. Jednocześnie pozwolę sobie na bardzo krótki osobisty przekaz dotyczący drugiego pytania – jestem wewnętrznie przekonany, że nie czeka nas i Europę wojna z Rosją, w myśl sentencji „Chcesz pokoju? To się zbrój!”. Wystarczająco dzisiaj zjednoczona Europa ma siłę militarną dużo większą niż pseudomocarstwowa Rosja. Zaznaczam, że nie uważam się za specjalistę w temacie – dzielę się jedynie swoją osobistą opinią, trzymając jednocześnie kciuki za obronienie przez Ukrainę swojej niepodległości.

Stres – strach – skupianie się na „zagrożeniowej” niewiadomej – co taki układ emocji powoduje u człowieka? Zmęczenie, brak koncentracji, obniżoną wytrzymałość psychofizyczną, utrudnienie logicznego myślenia, często w efekcie zaburzenia stanu emocjonalnego i depresję – generalnie obniżenie osobistego potencjału.

Nowa normalność i jej trzy wektory

Wyobraź sobie, że pomieszczenie, w którym się teraz znajdujesz odzwierciedla swoim rozmiarem skalę przepływu informacji w 1980 r. Następnie przenieś się myślami do dnia dzisiejszego i zdaj sobie sprawę, że ilość informacji produkowanej i przepływającej przez naszą codzienność to już nie to pomieszczenie, ale wszystkie pomieszczenia w Polsce, które z kolei stanowią jedynie 10% ilości dziś generowanych informacji. Internet umożliwił ten bezprecedensowy wzrost – czujemy, widzimy i doświadczamy to. To jeden wektor.

System przepływu informacji umożliwił także ich wykorzystywanie w celu konkurowania. Już od 25 lat mała firma na kontynencie X może złożyć ofertę swoich usług i produktów gdzieś na kontynencie Y. Dzięki globalizacji możliwy jest swobodny dostęp do pieniądza oraz jego przepływ. Konkurują wszyscy ze wszystkimi – wszędzie. To drugi wektor.

Ludzkość przechodzi kolejny okres swojego rozwoju: coraz większa część społeczeństwa – pokolenia Y i Z oraz wchodząca na arenę życia generacja Alpha – będzie wkraczać w myślenie holistyczne, co opisuje tzw. Spirala Gravesa. Co to oznacza? W ostatnim tysiącleciu ludzkość przechodziła swego rodzaju trzy ogromne zmiany – trzy katarakty. Pierwsza katarakta miała miejsce na przełomie XV i XVI w. (około 1500 r.), kiedy np. Amerigo Vespucci, Mikołaj Kopernik, Galileusz i Leonardo da Vinci zakwestionowali dotychczasowy opis rzeczywistości. Statystyczny człowiek przed tym okresem nie dopuszczał do siebie myśli, że opis świata może być mylny, ba, grzechem było kwestionowanie jedynej słusznej linii wyznaczonej przez kanony religijne oraz inne ośrodki władzy. W XVI w. ludzkość i człowiek zaczęli dopuszczać do siebie myśl, że zmiana jest możliwa. Sama świadomość jednak nie wystarczała, aby zmiany były bardzo dynamiczne. Do tego potrzebne były nadwyżki, aby można było inwestować w rozwój, dlatego następne kilka stuleci to czas zmian organicznych, działania systemem gospodarczym.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dane w HR ‑ do czego się przydają i od czego zacząć przygodę z analityką HR?

Dane w HR - do czego się przydają i od czego zacząć przygodę z analityką HR?

Jak często dowiadujesz się na spotkaniu, że jakiś wskaźnik wynosi 15% i zastanawiasz się, co to oznacza? Czy to dobrze? A może czas zacząć rozglądać się za bardziej stabilną firmą? Tak samo mamy w HR – bo skąd wiemy czy rotacja na poziomie 15% jest dobra? Albo czy 500 roboczogodzin absencji nie oznacza, że w sumie to firma się zamyka?

Czytaj więcej

Co z tym rozwojem?

Co z tym rozwojem?

– A co, jeśli zainwestujemy w rozwój pracowników, a oni odejdą z firmy? – zapytał dyrektor finansowy.

– A co, jeśli tego nie zrobimy, a oni zostaną? – odpowiedział własnym pytaniem prezes.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.