Nadrzędnym celem każdego przedsiębiorstwa powinna być maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy w długim okresie. Osiągnięcie tego jest możliwe pod warunkiem, że organizacja właściwie definiuje oraz spełnia potrzeby i oczekiwania swoich klientów oraz innych interesariuszy. W tym celu firma powinna rozumieć, w jaki sposób kreuje i dostarcza wartość klientowi, czyli innymi słowy musi mieć świadomość, jak działa jej model biznesowy. W tym momencie warto przyjrzeć się Business Model Framework, czyli modelowi, który został opracowany i zaproponowany w 2016 roku przez CIMA (the Chartered Institute of Management Accountants) jako odpowiedź na wyzwania nowoczesnego świata i potrzeby organizacji.

CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego

Koncepcja CGMA Business Model Framework

CGMA Business Model Framework to stosunkowo nowa koncepcja, której celem jest wsparcie organizacji we wskazaniu, co stanowi wartość dla klienta. Ponadto jest to model biznesowy, który pokazuje, w jaki sposób przedsiębiorstwo tworzy, dostarcza i zachowuje wartość dla swoich kluczowych interesariuszy. Poniżej zaprezentowano wykres obrazujący koncepcję modelu.

CGMA Business Model Framework składa się z czterech etapów:

( 1 ) Definiowania wartości (Define value)

( 2 ) Kreowania wartości (Create value)

( 3 ) Dostarczania wartości (Deliver value)

( 4 ) Zachowywania wartości (Capture value)

 

Etap pierwszy – definiowanie wartości (define value)

Etap definiowania wartości jest kluczowy z perspektywy całego modelu, dlatego że niewłaściwie zdefiniowana wartość oraz potrzeba uniemożliwia organizacji skuteczne dotarcie do klienta. Przedsiębiorstwo w ramach tego etapu stawia sobie za cel ustalenie, co stanowi wartość dla klienta. Poprawne zdefiniowanie wartości pomaga organizacji opracować propozycje wartości, które zaspokoją potrzeby interesariuszy o wysokim priorytecie. Na etapie definiowania wartości, firmy przeprowadzają iteracyjną analizę interesariuszy, tak by ustalić kto jest kluczowym odbiorcą (najczęściej jest to oczywiście klient).

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 1/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rola coachingu w doskonaleniu kompetencji

Rola coachingu w doskonaleniu kompetencji

Człowiek jest podstawą każdej organizacji. Indywidualne cechy każdego człowieka, jego wiedza, kompetencje, umiejętności, gotowość do uczenia się przez całe życie oraz łatwość adaptacji do zmian stanowią obecnie przewagę konkurencyjną podmiotów. Rozwój potencjału ludzkiego jest możliwy na wiele sposobów poprzez metody tutoringowe, mentoringowe czy coachingowe. Praktyka coachingu, jako jednej z metod rozwoju potencjału ludzkiego, charakteryzuje się obecnie wielką różnorodnością, a nawet dowolnością. Coaching służy doskonaleniu kompetencji oraz przygotowuje do pełnienia nowych ról zawodowych lub sprawniejszego funkcjonowania jednostki społecznej oraz organizacji.

Czytaj więcej

Grupa spółek w praktyce

Grupa spółek w praktyce

Grupa spółek, obejmująca spółkę dominującą wraz ze spółkami zależnymi, tworzy strukturę holdingową. Celem jej tworzenia jest przyjęcie przez uczestniczące w niej spółki wspólnej strategii rynkowej, umożliwiającej ustalenie interesu gospodarczego całej grupy. Istotną kwestią funkcjonowania grupy spółek jest wykorzystywanie przez te podmioty instytucji prawnej „wiążących poleceń”. Zasady ich wydawania, przyjmowania oraz konsekwencje ich realizacji określa Kodeks spółek handlowych. Wprowadzenie do porządku prawnego regulacji koncernowych, normujących stosunki prywatno-prawne między spółką dominującą i jej spółkami zależnymi ukierunkowane zostało na ochronę interesu wierzycieli, członków organów oraz wspólników.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.