Wywiad z MACIEJEM RICHTEREM, partnerem zarządzającym Grand Thronton Polska

Zabezpieczanie potrzeb kapitałowych

W nawiązaniu do raportu, opublikowanego przez Grand Thronton Polska „Jak oszacować i zabezpieczyć potrzeby kapitałowe?”, chciałam zapytać, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, opracowując strategię finansowania działań przedsiębiorstwa w wymiarze krótko- i długoterminowym?

Rzeczywiście, płynnością zarządza się długoterminowo i krótkoterminowo. Zarządzanie krótkoterminowe koncentruje się głównie na zapłaceniu faktur i innych zobowiązań (np. wynagrodzeń). To kwestia dopasowania terminów płatności do terminów spływu pieniędzy do firmy. Natomiast zarządzanie płynnością w perspektywie długoterminowej, czyli dłuższej niż kilka miesięcy, polega na dostosowaniu sposobu finansowania firmy do zakresu jej funkcjonowania, czyli do sytuacji wzrostu, stagnacji czy kurczenia się. Najtrudniej zarządza się płynnością w momencie wzrostu, jak i w momencie spadku przychodów firmy.

Dlaczego te dwa momenty są trudne?

Kiedy firma rośnie, trzeba sfinansować różnego rodzaju inwestycje albo przynajmniej wzrost kapitału obrotowego. Kiedy przychody maleją, spadek koszów — a zatem wydatków — jest najczęściej wolniejszy niż spadek przychodów i firma zaczyna się coraz bardziej zadłużać. Sytuacja stabilnego wzrostu jest najprostsza, wystarczy odpowiednio dopasowywać wpływy i wydatki.

Jak dobierać metody finansowania do etapów rozwoju firmy?

Zawsze podstawowym źródłem finansowania są własne środki firmy. Nie zawsze są one jednak wystarczające. W okresie wzrostu ryzyko działalności (a zatem także regulowania zobowiązań) jest duże. Należy zatem łączyć różne źródła finansowania, pozyskiwać, jeśli trzeba, kapitał własny, korzystać z kredytów, obligacji, leasingu. Koszt finansowania schodzi na drugi plan, liczy się jego dostępność.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.