Wywiad z ANDRZEJEM OŚLIZŁO, prezesem zarządu Expander Advisors Sp. z o.o.

Płynność w dobie kryzysu

Celem każdego przedsiębiorstwa powinien być wzrost wartości w długim okresie. Rentowność jest niezwykle ważnym elementem życia gospodarczego i jednym z warunków sukcesu firmy. Walka o jej utrzymanie toczy się na co dzień, na wielu płaszczyznach: rynkowej, wewnątrzorganizacyjnej oraz w świadomości ludzi. Czy jednak warto koncentrować się na tym aspekcie biznesu, żeby osiągać sukces gospodarczy?

Patrząc z punktu widzenia inwestora, rentowność ma znaczący wpływ na możliwość pomnażania kapitału. Jednak dla wzrostu wartości firmy istotniejszy jest, obok poziomu rentowności, pomysł na rozwój i skuteczne zwiększanie sprzedaży w okresie długoterminowym, na co kluczowy wpływ ma dostarczana przez firmę wartość dla klienta. Aspekt wzrostu jest kluczowy, gdyż powoduje najczęściej wyższy nominalny poziom wyniku nawet przy niższej rentowności, co przekłada się na możliwości inwestycyjne. A to z kolei wpływa na utrzymanie i pozyskanie nowych klientów. Rosnąca sprzedaż przy utrzymaniu pozytywnej rentowności w perspektywie długoterminowej oznacza generowanie coraz wyższych wyników i wzrost wartości firmy, który powinien być celem przedsiębiorstwa. Zdarzają się jednak sytuacje, w których inwestorowi zależy bardziej na wysokich zyskach w krótszym okresie, nawet kosztem czasowego spowolnienia biznesu i jego długofalowych perspektyw rozwoju. Może się tak dziać, gdy inwestor planuje na przykład sprzedaż spółki, a potencjalnego kupującego interesuje głównie analiza bieżących wyników oraz przepływów pieniężnych i nie uwzględnia on kosztów rozwoju i inwestycji. Jeśli dla inwestora ważniejszy jest prosty przelicznik ceny do zysku lub wartości księgowej, czym często kierują się inwestorzy giełdowi, pewne krótkoterminowe optymalizacje kosztowe i ograniczenie inwestycji mogą pomagać wycenie, jednak ja jestem zwolennikiem budowania wartości w długim okresie. Budowa silnej, dobrze kojarzonej marki, unikalnego know-how i strategii, relacji z kontrahentami, bazy zadowolonych i lojalnych klientów pozwalają wyceniać spółkę zdecydowanie wyżej oraz stworzyć firmę o wysokiej i rosnącej przez lata wartości. Coraz częściej wartości niematerialne i prawne są kluczowym elementem spółki i firmy, które – poza koncentracją na rentowności i wyniku – właśnie na nich budują swoją wartość. Są one bardzo cenne dla akcjonariuszy, szanowane przez klientów i otoczenie.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.