Z BARTOSZEM NAJMANEM, prezesem zarządu Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców oraz CEO marki VIAON rozmawiała Barbara Dorosz

Polskie firmy logistyczne i transportowe, pomimo spowolnienia gospodarczego i prognoz spadkowych, świetnie dały sobie radę i odnotowały nieznaczny wzrost na koniec roku. Jakie wyzwania stoją przed branżą TSL w nadchodzącym czasie?

Jednym z największych wyzwań branży – wbrew pozorom – nie są bariery prawne stawiane przez kraje Europy Zachodniej. Problem leży zupełnie gdzie indziej – na rynku pracy. W Polsce powoli przekształca się on w rynek pracownika, co oznacza, że coraz trudniej pozyskać ludzi o odpowiednich kompetencjach, a w dłuższym okresie również ich zatrzymać. Problem ten dotyczy głównie kierowców zawodowych, których wciąż jest za mało. Obecnie szacuje się, że w Polsce brakuje ok. 100 tys. kierowców samochodów ciężarowych i pasażerskich. Myślę, że jest to problem nie tylko branży TSL, ale także całej gospodarki. Jednym z powodów takiego stanu są koszty związane ze zdobyciem uprawnień. Wydatek związany z ich zdobyciem to kwota rzędu 9-12 tys. zł. Nie jest ona mała, szczególnie jeżeli rozważamy sytuację w kontekście ludzi młodych, dopiero wchodzących na rynek pracy.

Drugą kwestią jest wspominana już przeze mnie duża rotacja. Nasi klienci wskazują, że utrzymanie pracownika sprawia coraz większe trudności. Wpływ na taki stan rzeczy mają zapewne atmosfera wewnątrz firmy, a także poziom zarobków.

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców działa na polskim rynku usług już 15 lat. Jak w tym czasie rozwinął się system rozliczania kierowców?

W ciągu ostatnich kilku lat sposób prowadzenia przedsiębiorstwa transportowego w Polsce zdecydowanie podległ transformacji. Za taki obrót spraw odpowiada wiele czynników, jak wolny przepływ towarów i usług na terenie Europy czy zmieniające się przepisy prawa transportowego. Jednym ze szczególnie ważnych dla branży momentów był 2006 r., kiedy wprowadzono Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady numer 561/2006. Przepisy te określały nowe godziny dla dziennego oraz tygodniowego czasu pracy kierowcy zawodowego, a także wprowadziły obowiązkowe przerwy w prowadzeniu pojazdu. W przypadku kontroli drogowych przewoźnicy byli zobligowani do przedstawienia dokumentacji potwierdzającej wypełnienie sztywnych godzin pracy kierowców, co przy liczbie powyżej 10 samochodów ciężarowych mogło być problematyczne.

W zasadzie każdorazowo, gdy wprowadzane są zmiany w prawie transportowym na szczeblu polskim czy unijnym, przewoźnicy muszą się do nich szczegółowo przygotować. To samo dotyczy wdrażania elementów wyposażenia samochodów ciężarowych – tachografów cyfrowych, systemów lokalizacji GPS czy wyspecjalizowanych systemów IT. Dodatkowo wprowadzane kolejno przez poszczególne kraje Europy kwoty płacy minimalnej sprawiły, że z czasem rozliczanie czasu pracy kierowców wpłynęło na większe zapotrzebowanie w kwestii outsourcingu usług.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.