Rozmowa z Tomaszem Wiśniewskim - partnerem kierującym Zespłem Wycen w firmie doradczej KPMG, członkiem Canadian Institue of Chartered Business Valuators oraz Association of Chartered Cartified Accountants, a także absolwentem Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Od ponad 16 lat zajmuje się doradztwem finansowym, przede wszystkim w dziedzinie wycen przedsiebiorstw. Artykuł stanowi wyraz osobistych opinii autora. 

Czy firmy funkcjonujące na polskim rynku coraz chętniej sięgają po doradztwo i usługi związane z profesjonalną wyceną inwestycji? Czy obserwuje Pan wzrost popytu na tego typu usługi w kontekście europejskiej dekoniunktury?

Dekoniunktura w Europie dała się wszystkim we znaki, także w Polsce. Tego typu wydarzenia zawsze stają się okazją do refleksji. Okazuje się, ze wiele inwestycji, szczególnie w latach 2007–2008 było realizowanych w euforii, bez dokładnej, wymaganej w takich przypadkach analizy i one teraz często okazały się błędne i bardzo kosztowne. Widzimy pewien wzrost popytu na profesjonalne usługi związane z wycenami, ale uważam, że wciąż za rzadko polskie przedsiębiorstwa zwracają się do profesjonalnych doradców z prośbą o pomoc. Przykładowo, z analiz KPMG dotyczących ostatnich ponad 40 wezwań na akcje spółek publicznych okazuje się, że w zaledwie około 10% przypadków zarządy spółek giełdowych decydowały się na zatrudnienie niezależnego doradcy do spraw wycen, aby zakomunikować swoim akcjonariuszom, czy cena w wezwaniu odpowiada wartości godziwej. Na dojrzałych rynkach kapitałowych rzadkością byłoby wydawanie przez zarządy takiego stanowiska bez zasięgnięcia niezależnej opinii. Jak widać, potencjał rynku istnieje, ale wiele jeszcze przed nami, także w zakresie corporate governance, zanim zarządy w pełni zrozumieją, że są managerami wynajętymi przez akcjonariuszy i to za ich dobro są przede wszystkim odpowiedzialni.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 80/2022

System controllingu nie może być czarną skrzynką

System controllingu nie może być czarną skrzynką

Z Mariuszem Sumińskim, dyrektorem zarządzającym FlexiSolutions, rozmawiamy o specyfice i wyzwaniach systemów controllingowych w małych i średnich firmach, procesach do optymalizacji w dobie pandemii oraz kierunkach, w jakich będzie zmierzać transformacja zespołów controllingowych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 78/2021

Performance Management w chmurze?

Performance Management w chmurze?

Z Radosławem Kozieją, Prezesem Zarządu i Dyrektorem Generalnym Cogit, rozmawiamy o najcenniejszych doświadczeniach i najciekawszych trendach na rynku systemów Performance Management, cyfryzacji w polskich firmach oraz perspektywach dla rozwiązań chmurowych w Polsce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.