Rozmowa z JANEM FARYASZEWSKIM, wiceprezesem ds. finansów w Kompanii Piwowarskiej

Przedsiębiorstwa są nastawione na generowanie dodatniego wyniku finansowego. Aby móc go wypracować, konieczna jest odpowiednia kontrola kosztów, a nie tylko przychodów. Jak Pan rozumie pojęcie kosztów? Dlaczego tak ważne jest skupienie się na ich analizie?

Koszty warto zdemistyfikować. Trzeba sobie uświadomić, że – w przeciwieństwie do przychodów – są one „skończone”, ograniczone. Jako szef finansów Kompanii Piwowarskiej mam właśnie takie podejście do kosztów – skupiam się na nich, ale tylko w ograniczonym zakresie.

Chciałbym podkreślić jedną rzecz: istnieją koszty, które trzeba ponieść, aby wygenerować przychód, ale są i takie mniej potrzebne do tego celu. Jako zespół do spraw finansów patrzymy na koszty jako na element składający się na przychód przedsiębiorstwa. Traktując koszty w ten sposób, tj. jako element składowy przychodu (bo bez kosztów nie ma przychodu), podchodzi się do nich zupełnie inaczej – jako do pozytywnego elementu, wpisującego się w strategię rozwoju, a nie do czegoś złego. Przypomina mi się tu pewna obiegowa, często powtarzana opinia: „Jaki jest sposób, żeby się wzbogacić? Chodzi o to, żeby tanio kupić i drogo sprzedać”. Moim zdaniem to nie jest do końca prawda. Najlepiej kupić po wysokim koszcie, a po jeszcze wyższym sprzedać. W Kompanii właśnie takie mamy podejście, wynikające z postrzegania kosztu, który dla nas nie jest złem, tylko integralną częścią produktu. A ten musi być atrakcyjny dla konsumenta. Produkt, który jest najtańszy, wcale nie musi być najbardziej atrakcyjny dla klienta.

Wspomniał Pan, że najtańszy towar wcale nie jest najatrakcyjniejszy. Mają Państwo u siebie wiele produktów i wiele związanych z nimi kosztów. Rozdzielanie kosztów wspólnych na poszczególne kategorie może powodować błędne decyzje zarządcze i zmieniać obraz rentowności. Inną sprawą jest to, jak księgowość ustala koszty, a zupełnie inną – jak wykorzystać te dane w podejmowaniu decyzji zarządczych i przełożyć je na to, co rzeczywiście dzieje się w firmie. W jaki sposób wyłuskiwać te istotne informacje kosztowe, w jaki je wykorzystywać i przetwarzać, żeby mogły być przydatne w bieżącym zarządzaniu?

Opierając się na stwierdzeniu, że koszty same w sobie nie są złe, przejdźmy do następnego poziomu szczegółowości w rozważaniu tej kategorii. Rozróżniłbym trzy rodzaje kosztów, z których na każdy patrzy się w zupełnie inny sposób. Tradycyjnie przyjmuje się, że są koszty stałe i koszty zmienne. Ja natomiast do tego szkolnego podziału dodałbym jeszcze jedną kategorię, czyli koszty marketingowe, które w branży FMCG są traktowane jako inwestycja. W rozumieniu ekonomicznym to nie są tak naprawdę koszty, ale w pojęciu księgowym – są.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.