W dobie cyfryzacji i globalizacji dostęp do rzetelnych informacji o firmach – zarówno krajowych, jak i zagranicznych – jest nie tylko możliwy, ale wręcz niezbędny dla przedsiębiorców, inwestorów, dziennikarzy śledczych czy instytucji publicznych. Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) oraz nazwa firmy to podstawowe dane, które pozwalają na identyfikację i weryfikację podmiotów gospodarczych. Dzięki rozbudowanym systemom informatycznym oraz otwartym rejestrom sprawdzanie danych firm staje się coraz bardziej przejrzyste i dostępne.

Sprawdzanie danych firm po NIP-ie lub nazwie: przegląd systemów krajowych i międzynarodowych

Systemy dostępne w Polsce

CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej

Dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz spółek cywilnych rejestrowanych przez osoby fizyczne kluczowym rejestrem jest CEIDG. Dzięki niemu możemy sprawdzić:

  • imię i nazwisko przedsiębiorcy,
  • nazwę firmy,
  • NIP, REGON,
  • adres działalności,
  • datę rozpoczęcia, zawieszenia lub zakończenia działalności,
  • rodzaj wykonywanej działalności (PKD).

Dane są dostępne publicznie i można je wyszukiwać zarówno po NIP-ie, jak i nazwie firmy, bez konieczności logowania.

KRS – Krajowy Rejestr Sądowy

Dla spółek prawa handlowego (np. spółka z o.o., akcyjna, jawna), fundacji, stowarzyszeń czy organizacji pożytku publicznego, kluczowym źródłem informacji jest KRS prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Można w nim znaleźć:

  • dane rejestrowe firmy (nazwa, NIP, REGON, adres),
  • informacje o zarządzie i wspólnikach,
  • umowy spółki,
  • sprawozdania finansowe.

Wyszukiwanie możliwe jest po nazwie, numerze KRS, NIP-ie lub REGON-ie.

GUS – REGON

Rejestr REGON umożliwia wyszukiwanie informacji statystycznych o firmach. Dostępne dane obejmują:

  • nazwę firmy,
  • adresy,
  • formę prawną,
  • PKD,
  • status działalności.

VIES – Weryfikacja numeru VAT UE

Dla firm zarejestrowanych jako płatnicy VAT UE można sprawdzić aktywność numeru VAT poprzez system VIES. System weryfikuje, czy dana firma posiada ważny numer VAT do celów transakcji unijnych.

Międzynarodowe źródła informacji o firmach

Sprawdzanie firm poza granicami Polski jest istotne zarówno dla importerów, eksporterów, inwestorów, jak i instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem praniu pieniędzy (AML) czy oceną ryzyka kredytowego. Ponieważ każde państwo ma inny system rejestracji działalności gospodarczej, dostęp do informacji o zagranicznych podmiotach wymaga znajomości zarówno rejestrów krajowych, jak i platform międzynarodowych, które agregują dane z różnych jurysdykcji.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2025

Ulubione Drukuj

Zobacz również

ChatGPT a konieczność zapłaty podatku u źródła

ChatGPT a konieczność zapłaty podatku u źródła

W dobie rosnącej popularności sztucznej inteligencji i narzędzi takich jak ChatGPT wiele firm i osób fizycznych korzysta z tych rozwiązań w celach biznesowych, edukacyjnych czy twórczych. Jednak wprowadzenie do obiegu takich usług wiąże się nie tylko z aspektami technologicznymi, ale także z obowiązkami podatkowymi. Jednym z nich może być podatek u źródła (ang. withholding tax).

Czytaj więcej

Rachunkowość kreatywna – wpływ na rzetelność sprawozdań finansowych

Rachunkowość kreatywna – wpływ na rzetelność sprawozdań finansowych

Potrzeba przedstawienia sytuacji finansowej firmy w odpowiednim świetle może być powodem stosowania drobnych lub większych zabiegów mających na celu osiągnięcie oczekiwanego stanu. W takich przypadkach pomocne okazuje się stosowanie rachunkowości kreatywnej. Rachunkowość kreatywna jest pojęciem dość kontrowersyjnym. Bywa używane zamiennie z pojęciami „agresywna księgowość” czy „manipulacje księgowe”, może też kojarzyć się z wprowadzaniem odbiorcy sprawozdania w błąd lub nawet oszustwem finansowym, jednak nie zawsze stosowanie zabiegów rachunkowości kreatywnej będzie zjawiskiem negatywnym. W łagodnym wydaniu może w jeszcze bardziej rzetelny i precyzyjny sposób ukazać rzeczywistą kondycję przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.