W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, że posiadana przez jednostkę należność może nie być przez nią ściągnięta (należność wątpliwa) bądź też staje się pewne, że danej należności nie uda się już jednostce odzyskać (należność nieściągalna). Na gruncie prawa podatkowego kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów i oceny rezerw na zagrożone należności dokonuje się na podstawie przepisów ustaw o podatku dochodowym.

Problemy ze ściągnięciem wierzytelności mogą wystąpić praktycznie w każdej firmie. Zadaniem ksiąg rachunkowych prowadzonych przez jednostkę gospodarczą oraz sporządzanych na ich podstawie sprawozdań finansowych jest przekazywanie rzetelnej i jasnej informacji na temat sytuacji majątkowej i finansowej, wyniku finansowego oraz rentowności danej jednostki.

Rezerwy tworzone są w szczególności na przyszłe zobowiązania, pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować. Nie wskazano w ustawie o rachunkowości na możliwość tworzenia rezerw na należności. Niemniej w praktyce przedsiębiorcy niejednokrotnie posługują się tym instrumentem dla należności.

W przypadku pojawienia się informacji o tym, że niektóre należności jednostki stały się należnościami wątpliwymi bądź też nieściągalnymi, powinno to znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych oraz sprawozdaniu fi nansowym jednostki.

Rezerwy na gruncie prawa podatkowego

Zasady tworzenia rezerw na należności na potrzeby podatkowe są dużo bardziej rygorystyczne i w praktyce większość tworzonych przez jednostki gospodarcze rezerw na należności dla celów księgowych nie może być uznana za koszty uzyskania przychodu dla celów podatkowych.

Ustawa o CIT posługuje się pojęciem rezerwy na wierzytelności. Wskazuje się, że kosztem uzyskania przychodów nie są rezerwy inne niż na pokrycie wierzytelności o uprawdopodobnionej nieściągalności, jeżeli obowiązek ich tworzenia w ciężar kosztów nie wynika z innych ustaw. Zatem każda rezerwa, która zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości tworzona jest w ciężar kosztów, stanowi odpowiednio koszt uzyskania przychodów. Jeśli obowiązek utworzenia rezerwy w ciężar kosztów nie wynika z przepisów ustawy o rachunkowości, rezerwa nie stanowi odpowiednio kosztu uzyskania przychodów.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Pierwsza część rachunku przepływów pieniężnych (RPP) to grupa A, czyli „Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej”. Obejmuje ona przede wszystkim przepływy pieniężne dotyczące działalności operacyjnej, działalności statutowej, a więc podstawowej działalności jednostki, tej, do której prowadzenia jednostka została powołana, jak również inne rodzaje działalności, nie zaliczone do działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) lub finansowej w rachunku przepływów pieniężnych. Wzór rachunku przepływów pieniężnych zawiera załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości (dalej UOR) – Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji1. Szczegółowe zasady sporządzenia RPP określa Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 Rachunek przepływów pieniężnych2, dalej KSR.

Czytaj więcej

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Zaległości podatkowe w Polsce to temat, który budzi wiele emocji – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. System podatkowy dopuszcza jednak pewne możliwości ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym także umorzenia zaległości. Umorzenie to forma ulgi, która oznacza całkowite zniesienie obowiązku zapłaty określonej kwoty podatku, odsetek lub opłaty prolongacyjnej (opłata prolongacyjna to opłata pobierana przez urząd skarbowy w przypadku, gdy podatnik otrzyma ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego, np. poprzez odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie podatku lub zaległości podatkowej na raty).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.