Zgodnie z polską Ustawą o Rachunkowości oraz Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej, grupy kapitałowe są zobligowane do sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Jak wiadomo, skonsolidowane sprawozdanie finansowe nie sprowadza się wyłącznie do zagregowania danych finansowych poszczególnych jednostek.

Taka agregacja stanowi punkt wyjścia do dalszych czynności mających na celu sporządzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Istotną częścią procesu konsolidacji jest wyliczenie i dokonanie prawidłowych korekt konsolidacyjnych, których celem jest wygenerowanie finalnych danych skonsolidowanych. Jeśli wszystkie jednostki wchodzące w skład grupy kapitałowej mają siedzibę na terytorium Polski, wówczas raportują swoje dane jednostkowe w polskiej walucie. Często zdarza się również, iż jednostki zarejestrowane za granicą (np. na Cyprze) przedstawiają swoje dane finansowe do konsolidacji w walucie polskiej. W takich okolicznościach nie ma problemu z poddaniem danych jednostkowych agregacji, czyli pierwszemu etapowi w procesie konsolidacji. Sytuacja się komplikuje, gdy jednostka zależna raportuje swoje dane w walucie obcej.

Zasady konsolidacji sprawozdań finansowych reguluje nie tylko Ustawa o Rachunkowości, ale także Rozporządzenie Ministra Finansów z 25 września 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych. W skali międzynarodowej kwestie konsolidacji są uregulowane przez stosowne Międzynarodowe Standardy Rachunkowości i Sprawozdawczości Finansowej.

Jeśli chodzi o zasady przeliczania sprawozdań finansowych wyrażonych w walutach obcych na walutę polską, kwestie te są uregulowane szczegółowo w powołanym Rozporządzeniu.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

ASB proposals for measuring goodwill impairment

ASB proposals for measuring goodwill impairment

This column has previously looked at the issues surrounding goodwill impairment, following the progress of the International Accounting Standards Board (IASB) as it tries to solve a seemingly impossible puzzle. This has rumbled on for many years, and no matter which way the IASB twists the Rubik’s cube, it seems no closer to being solved.

Czytaj więcej

Klasyfikacja kosztów do celów budżetowania

Klasyfikacja kosztów do celów budżetowania

Tematyka klasyfikacji kosztów w przedsiębiorstwie jest niewątpliwie bardzo rozległa, ponieważ nie ma jednego uniwersalnego wzoru, który będzie miał zastosowanie w każdym przedsiębiorstwie. W zależności od wymagań ustawowych, oczekiwań właścicieli i odbiorców informacji ekonomicznych, a także od kreatywności i potencjalnych ścieżek przyszłego rozwoju przedsiębiorstwa, projektuje się różne modele zakładowego planu kont, który łączy w sobie wszystkie te wymagania i daje wymierne korzyści.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.