W związku ze skomplikowaną sytuacją na krajowym oraz światowych rynkach rola działów finansowych w wielu organizacjach wzrasta. Stają się one mocnym wsparciem w procesie podejmowania kluczowych decyzji w spółkach. Czy w związku z tym rosną oczekiwania wobec pracowników tych działów, a także ich wynagrodzenia? Odpowiedź na to pytanie dają „Przegląd Płac Finanse & Księgowość 2013” oraz „Przegląd Płac SSC/BPO 2013”, przygotowane przez firmę doradztwa personalnego Page Personnel we współpracy z Grant Thornton.

Finanse liczą się coraz bardziej

W warunkach kryzysu działy finansowe dostarczają informacji niezbędnych do formułowania strategii przedsiębiorstwa i zarządzania ryzykiem. Kontrola kosztów, treasury, relacje z bankami czy cash management czynią z nich kluczowy pion w organizacji. Jednak zmiana, jaka nastąpiła w postrzeganiu roli finansów, wiąże się nie tylko z trudną sytuacją rynkową, ale także z coraz bardziej zaawansowanymi międzynarodowymi procesami zachodzącymi w spółkach. Polskie struktury globalnych organizacji coraz częściej zajmują się bowiem skomplikowanymi procesami finansowymi, których celem jest zwiększenie efektywności. Do zmiany roli finansistów w ogromnym stopniu przyczynił się także coraz bardziej skomplikowany polski system prawno-podatkowy. W obliczu częstych zmian przepisów prawa, niejasnych i niejednoznacznych interpretacji organów podatkowych czy ZUS-u, rozbieżności stanowisk ministrów, a nawet sądów, funkcje finansowo-księgowe i kadrowo-płacowe nabierają coraz większego znaczenia. Na przykład zmiany zachodzące w ustawie o podatku VAT czy też nowe regulacje – chociażby w sektorze farmaceutycznym – utrwaliły proces tworzenia relatywnie nowych na polskim rynku ról, łączących wiedzę finansową z funkcją doradczą i umiejętnościami analitycznymi. Co więcej, skomplikowany system prawno-podatkowy i złożoność zagadnień ubezpieczeniowych wymagają stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. To wszystko powoduje, że dobra znajomość aktualnie obowiązującego prawa podatkowego, prawa pracy, a także prawa ubezpieczeń społecznych jest kompetencją poszukiwaną i cenioną przez pracodawców. Dlatego też przedstawiciele działów finansowo-kadrowych oraz kadrowo-płacowych stają się nierzadko głównym partnerem dla zarządów w podejmowaniu trudnych decyzji finansowych i kadrowych.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 06/2025

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF a unijny pakiet ViDA

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF a unijny pakiet ViDA

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to system teleinformatyczny, który umożliwia wystawianie i otrzymywanie faktur drogą elektroniczną (faktur ustrukturyzowanych). Będzie on obowiązkowy dla podmiotów dużych (czyli dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku przekroczy w 2025 r. 200 mln zł) od 1 lutego 2026, natomiast od 1 kwietnia 2026 r. dla wszystkich podmiotów. Podczas gdy przedsiębiorstwa przygotowują się do e-fakturowania w KSeF, na szczeblu unijnym ustalane są zasady dotyczące pakietu ViDA (VAT in the Digital Age). ViDA to unijny pakiet opracowany przez Komisję Europejską. Jego głównym celem jest zapewnienie efektywnego i sprawiedliwego poboru podatku VAT od firm oferujących towary lub usługi online klientom w Unii Europejskiej, niezależnie od miejsca, w którym znajduje się ich siedziba.

Czytaj więcej

Darowizna w księgach rachunkowych

Darowizna w księgach rachunkowych

Zasadniczym celem udzielania darowizn jest wsparcie osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej lub organizacji o charakterze społecznym. Darowizna może obejmować m.in. gotówkę, produkty, surowce, a także składniki majątku trwałego. Może ona również przyjąć formę nieodpłatnego wykonania usług na rzecz podmiotu trzeciego. Przepisy podatkowe korzystnie odnoszą się do takich działań, umożliwiając darczyńcy obniżenie podstawy opodatkowania poprzez zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodu. Co więcej, działania tego rodzaju sprzyjają budowaniu pozytywnego wizerunku firmy i wzmacniają zaufanie partnerów biznesowych. Trzeba jednak pamiętać, że kluczowym elementem darowizny pozostaje jej nieodpłatny charakter. Ujęcie rachunkowe darowizny dokładnie reguluje art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h ustawy o rachunkowości, w którym ustawodawca określił rodzaj kosztu darczyńcy lub też przychodu obdarowywanego w przypadku przekazania darowizny. Nieodpłatne przekazanie aktywów, którymi mogą być zarówno środki trwałe, jak i środki pieniężne czy też towary lub materiały, ewidencjonujemy w księgach rachunkowych jako pozostałe koszty lub przychody operacyjne, czyli koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.