Jakość jest dla współczesnych przedsiębiorstw niezwykle istotna. Produkty i usługi, jakie dostarczamy klientom, muszą spełniać ich oczekiwania oraz zaspokajać ich potrzeby, a jednocześnie zapewniać satysfakcję. Jest to determinanta osiągnięcia sukcesu na rynku. Twórca przemysłu motoryzacyjnego, Henry Ford, już na początku XX wieku stwierdził, że należy „wytwarzać produkty jak najlepszej jakości, jak najmniejszym kosztem”.

Ewidencja kosztów jakości zagadnienia praktyczne

Czy ewidencja kosztów jakości się opłaca?

Wzrost jakości prowadzi do wzrostu popytu, co z kolei korzystnie wpływa na sytuację finansową firmy. Istotne jest przy tym, aby koszty jakości nie przekraczały osiągniętych korzyści.Można to ocenić jedynie wtedy, gdy koszty te są nam znane – określone, ewidencjonowane, analizowane i interpretowane, a zatem, gdy prowadzony jest rachunek kosztów jakości.

Zarządzanie jakością ma obecnie tak duże znaczenie, że kadra menedżerska nie powinna się wzbraniać przed ewidencjonowaniem kosztów jakości. Dzięki temu wiemy, jakiego rodzaju są to koszty, gdzie powstają i jaka jest ich wysokość. Nie możemy sobie pozwolić na traktowanie tego elementu jako „kolejnego zbędnego czasochłonnego procesu” – powinniśmy budować świadomość menedżerów co do istnienia takiej potrzeby.

Jak ewidencjonować?

Koszty jakości powinny być ewidencjonowane na kontach księgi głównej zgodnie z obowiązującym w firmie planem kont. Drugim przekrojem grupowania kosztów jakości są miejsca powstania kosztów (ośrodki odpowiedzialności). Ważne jest, aby nie ewidencjonować kosztów według miejsca ich ujawnienia, a według miejsca powstania. W praktyce oznacza to potrzebę utworzenia obiektów controllingowych (które są odpowiednikiem miejsca powstania kosztu) i odnoszenia na nie kosztów w sposób bezpośredni lub pośredni w podziale na poszczególne rodzaje.

Ośrodkiem odpowiedzialności może być na przykład dział zarządzania jakością, do zadań którego należy weryfikacja jakości i terminowości oraz identyfikacja błędów powstałych w procesie produkcji lub realizacji usługi. Koszty tego działu (wynagrodzenia pracowników, utrzymanie sprzętu informatycznego, wynajem powierzchni, którą zajmują ci pracownicy itd.) można odnieść bezpośrednio na jeden obiekt controllingowy i w całości uznać za koszt oceny jakości.

Poza kosztem oceny jakości, który może być rozpoznany w trakcie produkcji, oraz po produkcji kosztami jakości są koszty prewencji, które ponosimy przed produkcją lub w trakcie produkcji oraz koszty niezgodności wewnętrznych (w trakcie i po produkcji) i zewnętrznych (po sprzedaży).

W ramach prewencji dział marketingu i badania rynku (ośrodek odpowiedzialności) może mieć postawiony cel zbadania potrzeb klientów. Jest to jedno z wielu zadań tego działu, w związku z czym nie można – tak jak w przypadku działu zarządzania jakością – przypisać całości kosztów jego funkcjonowania do kosztów jakości. Można wtedy zastosować pośrednią metodę odniesienia. Koszty działu zaewidencjonowane bezpośrednio w miejscu ich powstania należy rozliczyć na inny obiekt controllingowy, dedykowany do gromadzenia kosztów jakości powstających w ośrodkach odpowiedzialności. Ich jedynym i głównym celem nie jest tylko dbanie o jakość. Bazą do rozliczenia tych kosztów mogą być dane z utrzymywanych zewnętrznych narzędzi, służących np. do ewidencji czasu pracy (rozliczenie na podstawie czasu przypisanego do realizowanych w dziale zadań).

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Pierwsza część rachunku przepływów pieniężnych (RPP) to grupa A, czyli „Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej”. Obejmuje ona przede wszystkim przepływy pieniężne dotyczące działalności operacyjnej, działalności statutowej, a więc podstawowej działalności jednostki, tej, do której prowadzenia jednostka została powołana, jak również inne rodzaje działalności, nie zaliczone do działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) lub finansowej w rachunku przepływów pieniężnych. Wzór rachunku przepływów pieniężnych zawiera załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości (dalej UOR) – Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji1. Szczegółowe zasady sporządzenia RPP określa Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 Rachunek przepływów pieniężnych2, dalej KSR.

Czytaj więcej

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Zaległości podatkowe w Polsce to temat, który budzi wiele emocji – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. System podatkowy dopuszcza jednak pewne możliwości ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym także umorzenia zaległości. Umorzenie to forma ulgi, która oznacza całkowite zniesienie obowiązku zapłaty określonej kwoty podatku, odsetek lub opłaty prolongacyjnej (opłata prolongacyjna to opłata pobierana przez urząd skarbowy w przypadku, gdy podatnik otrzyma ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego, np. poprzez odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie podatku lub zaległości podatkowej na raty).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.